Sayın koleksiyoner ve sanatseverler eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. İlgilendiğiniz eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan randevu oluşturabilir, The RITZ-CARLTON Residence'daki adresimizde eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Müzayedemizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %18'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra 7 (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TC Merkez Bankası" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %30 aracılık hizmeti uygulanır.
Müzayedelerimizde beğeniye sunulan tüm eserler konusunun en değerli uzman ve otoriteleri tarafından ekspertiz edilmekte, ayrıca Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler Müzesi, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanları tarafından incelenerek onaylanmaktadır.
GAZİ MUSTAFA KEMAL ATATÜRK’ÜN “EL YAZISI” İLE “ISLAK İMZASI”NA SAHİP ZARF
Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından (el) ile “Ehemmiyeti Yoktur” yazılmış ve “M.Kemal” olarak imzalanmış “Mühim bir Vesika-i Tarihçe” notlu zarf. Fevkalade kondisyonda. Atatürk’ün kendi el yazısına ve orijinal ıslak imzasına sahip, manevi ve koleksiyon değeri yüksek ele geçmez ünik eserdir.
Ölçüler: 13 x 19 cm.
OSMANLI MAARİF NİŞANI
Osmanlı. Darphane-i Âmire. III.Derece, kurdeleli. Gümüş üzerine mine işçilikli, altın vermeyli. Sultan V.Mehmed Reşad Han tarafından H.1328 yılında kaydı hayat şartıyla ilime, sanata ve maarifete ait işlerde üstün başarı göstererek hizmet edenlere verilmek üzere ihdas edilmiş. Merkezi çelenk içerisinde Sultan V.Mehmed Reşad Han tuğralı ve El-Gazi mahlaslı. Ay-yıldız üzeri Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Ulûm ve Fünûn ve Sanâyi-i Nefîse” ibareli. Arka tarafı “Darphane-i Âmire” damgalı. Son derece nadir yüksek kıymete sahip gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 31 x 23 mm.
OSMANLI 19.YÜZYIL MURASSA ŞEFKAT NİŞANI, MİNYATÜRÜ ve KIZIL HAÇ MADALYA SETİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Balkan Hastanesi Başhekimi Johanna Hendrika Kuyper’e (1875-1948) verilmiş. II.Derece. Murassa Şefkat Nişanı ve minyatür madalya barı ile Osmanlı “Hilal-i Ahmer” madalyası ve Avrupa dört adet “Kızıl Haç” madalyasından oluşan kurdeleli tam set. Şefkat Nişanı, Sultan II.Abdülhamid tarafından H.1295 (1878) tarihinde yalnızca kadınlara verilmek üzere ihdas edilmiştir. Altın ve gümüş üzerine kırmızı ve yeşil renk mine işçilikli olup elmas ve yakutlarla zenginleştirilmiş. Merkezinde Sultan II.Abdülhamid Han’ın El Gazi mahlaslı tuğrası ve H.1295 tarihi, etrafındaki kartuşlarda ise Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “İnsaniyet, Muavenet, Hamiyet” yazmakta. Gümüş mineli Hilal-i Ahmer Madalyası’nda ise Sultan V.Mehmed Reşad Han tuğrası ve Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Muavenet-i İnsaniyetkarane, Osmanlı Hilal-i Ahmer Cemiyeti H.1328-1329” ibaresi yer almakta. Diğerleri ise “Red Cross, Dutch Cross, Hungarian Cross ve Balkan Harbi” madalyaları olup gümüş üzerine mineli işçiliklidir. Altı madalya ve minyatürleri ile kurdeleli tam set. Fevkalade kondisyonda. İlk kez İngiliz Büyükelçisi Sir Henry Layard'ın eşi Lady Layard'a verilen bu nişana layık görülmüş kadınlar arasında Rukiye Sabiha Sultan, Halide Edip Hanım, Fatma Aliye Hanım, Şair Nigâr Hanım, Makbule Leman Hanım ve Kontes Olga Sergeyevna’yı sayabiliriz. Tam takım olarak ele geçmez yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserlerdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 57 x 26 mm. - 51 x 37 mm. - 48 x 34 mm. - 48 x 48 mm. - 47 x 36 mm. - 73 x 73 mm.
Minyatür Ölçüsü: 35 x 93 mm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “KILIÇLI” NİŞÂN-I MECÎDÎ MİNYATÜRLÜ TAKIM
19.Yüzyıl. Osmanlı. Darphane-i Âmire. Kılıçlı Nişân-ı Mecîdî ve minyatür madalya barı. Kaydı hayat şartıyla savaşta çarpışan ve başarı gösterenlere verilen “Kılıçlı” nadir tip. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli. Hicri 1268 (1851) senesinde Sultan Abdülmecid Han tarafından yaptırılmaya başlanan nişanın merkezinde Sultan tuğrası ve Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Gayret, Hamiyet, Sadakat” yazmakta. Orijinal kutusu ve kurdeleleri ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Takım olarak ele geçmesi zor yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserlerdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 66 x 67 mm.
Minyatür Ölçüsü: 21 x 44 mm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “KILIÇLI” NİŞÂN-I OSMANÎ ve NİŞÂN-I MECÎDÎ TAKIM
19.Yüzyıl. Osmanlı. Darphane-i Âmire. Kılıçlı Nişân-ı Osmanî ve Kılıçlı Nişân-ı Mecîdî kurdeleli takım. Kaydı hayat şartıyla savaşta çarpışan ve başarı gösterenlere verilen “Kılıçlı” nadir tip. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli. Mecîdî nişanın merkezinde Sultan tuğrası ve Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Gayret, Hamiyet, Sadakat”, Osmanî nişanın merkezinde ise “Osmanlı Devleti'nin Hükümdarı, Allah'ın yön göstermesine dayanan Abdülaziz Han” yazmakta. Orijinal kurdeleleri ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Takım olarak zor tesadüf edilen yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserlerdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Mecidi Nişan Ölçüsü: 67 x 66 mm.
Osmani Nişan Ölçüsü: 68 x 66 mm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “KILIÇLI” NİŞÂN-I OSMANÎ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Darphane-i Âmire. Kılıçlı Nişân-ı Osmanî. Kaydı hayat şartıyla savaşta çarpışan ve başarı gösterenlere verilen “Kılıçlı” nadir tip. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli. Merkezinde Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Osmanlı Devleti'nin Hükümdarı, Allah'ın yön göstermesine dayanan Abdülaziz Han” yazmakta. Orijinal kurdelesi ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Zor tesadüf edilen yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 68 x 65 mm.
OSMANLI 19.YÜZYIL NİŞAN-I MECİDÎ ŞEMSESİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Darphane-i Âmire. Nişan-ı Mecidî Şemsesi. II.Derece. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli. 1851 senesinde Sultan Abdülmecid Han tarafından yaptırılmaya başlanan nişanın merkezinde altın Sultan tuğrası, etrafında ise kırmızı mineli kartuşlar içerisinde altın ile Eski Türkçe (Osmanlıca) “Gayret, Hamiyet, Sadakat” yazmakta. Fevkalade kondisyonda. Yüksek kıymette koleksiyonluk bir örnektir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 91 x 93 mm.
SULTAN ABDÜLAZİZ HAN “İŞLEME” TASVİR-İ HÜMÂYÛN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi kalitede ve estetikte. İpek atlas üzerine altın, gümüş ve renkli kılaptanla “Sultan Abdülaziz Han” tasviri işlenmiş, stilize floral girlandlı muhteşem bir kompozisyonla çevrelenmiş. Elde işlenmesi zor ve meşakkatli, emek ve sabır isteyen bu sanatın en özel örneklerinden. Çerçeve içine alınmış. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 48 x 52 cm.
SULTAN II.MAHMUD HAN FERAŞET-I ŞERİFE BERATI / HİCRİ 1240
“Mahmud Han bin Abdülhamid el-muzaffer daima”
19.Yüzyıl başı. Hicri 1240 (1824) tarihli. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Feraşet-ı Şerife Beratı. Zerefşanlı. Sultan tuğrası surhla (kırmızı mürekkep) çekilmiş. Fligranlı ferman kâğıdı üzerine altın, kırmızı, yeşil ve siyah renk mürekkep kullanılarak divani hatla yazılmış. Büyük boy. Metinde “Ferraş-ı Şerife mutasarrıf olan El-hac Mehmed Emin’in vefat etmesiyle Haremeyn-i Şerefeyn evkafı nazırı olan Ebubekir Ağa bu göreve layık görülmüştür. 11 Muharrem 1240” yazmakta. İslam Halifesi olan Osmanlı Sultanı iradesinde verilen bu tip görevlere “Hizmet-i Müstevcibü’l-Mefharet” yani iftihar edilecek hizmet denilirdi. Yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 150 x 50 cm.
Ferâşet, Kâbe-i Muazzama ve Peygamberimiz’in Hücre-i Saadet’i başta olmak üzere mübarek mekânların süpürülmesi ve temiz tutulması için kullanılan kelimedir. Ferraş ise Haremeyn-i Şerifeyn’i yani Mekke-i Mükerreme ve Medine-i Münevvere’deki mukaddes yerleri temizleyen hizmetliler için kullanılan kelimedir.
OSMANLI 19.YÜZYIL SAVATLI GÜMÜŞ “ESEDULLÂH” NAMLULU SULTANİ ŞAŞKA
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hicri 1276 tarihli ve “Ali Salih el-Ezi” usta imzalı. Namlusu (bıçağı) “Esedullâh” yapımı, usta alametli. Sultan II.Abdülhamid Han’ın kılıcının namlusu ile benzer işçilik ve tezyinata sahip eser altın kakma ile stilize tezyinatlı ve “Maşallah”, “Lâ havle ve lâ kuvvete illâ billâhil aliyyil azîm / Güç ve kuvvet, sadece Yüce ve Büyük olan Allah'ın yardımıyladır” ve “Ya Allah Ya Rabb” yazılı. Kabza sırtı savat tekniği ile “Ali Salih el-Ezi 1276” ibareli ve sahibinin adı “Banker-i Vazbar” yazılı. Deri kaplı ahşap kını bilezikli, askı halkalı. Tüm parçaları ve çamurluğu gümüşten, savat tekniği ile stilize tezyinatlı ve altın vermeyli. Gümüş topuzu çift yanaklı, balçaksız. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Victoria & Albert ve Metropolitan gibi dünyanın önemli müzelerinde yer alan yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Uzunluk: 101 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “ALAYBOZAN” TÜFEĞİ
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Nadir tip çakmaklı Alaybozan tipi boru namlulu silah. Osmanlı Rokokosu üslubunda dekore edilmiş. Boru formunda dışa doğru koni biçiminde genişleyen namlusu, dipçik tabanı, tetik korkuluğu ve diğer bölümleri gümüş kakma ve kazıma (grave) tekniği ile stilize tezyinli. Ahşap yüzeyleri gümüş ile “Afyon işi” tekniğinde stilize floral motifler ile bezeli. Osmanlı'da silah işlevselliğinin yanında estetiğiyle de ilgi konusudur. Osmanlı silahları biçimlerinin ve üstün niteliklerinin yanı sıra süslemeleriyle de sanat eseri niteliği taşımaktadır. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 83 cm.
Osmanlı Devleti gerek eski Türk devletlerinden gelen askeri tecrübe ve teçhizat anlayışı gerek askeri teknolojilerin takibi ve gerekse bu teknolojilerin üretimi konusunda dengeyi çok iyi korumuş ve çağın gereksinimlerine ayak uydurmuştur. Küçük bir beylikten bir imparatorluk haline gelen Osmanlı Devleti’nin büyümesinde en büyük faktörlerden birisi de kullanmış oldukları silahlar ve silah teknolojilerini iyi takip etmeleri etkili olmuştur. Osmanlılar silahlar konusunda kısa zamanda büyük gelişmelere meç atmışlar ve bu gelişmeleri kısa sürede dünyanın pek çok ülkesine ulaştırmışlardır. Osmanlı Devleti ateşli silahların ilk olarak geliştiği Orta Avrupa ve Balkanlara yakın olmanın ve hatta buraları erken zamanlarda fethetmenin ve diğer yandan bölgedeki madenlere sahip olmanın avantajını çok iyi bir şekilde değerlendirmiş ve neticesini almıştır. Osmanlı Devleti’nde ilk olarak tüfek imal edildiğine dair kayıtlar 1524-25 tarihlidir. Osmanlı devletinde top hariç ordunun ihtiyaç duyacağı hemen hemen her türlü savaş araç ve gereçleri “Cebeci Ocağı”nda imal edilip muhafaza edilirdi. Osmanlılar da tüfekler ve tabancalar, ateşleme mekanizmaları, nişangah sistemleri, kabza ve dipçik formlarıyla diğer ülke tüfek ve tabancalarından farklı özellikler gösterir.
OSMANLI 19.YÜZYIL SULTANİ ÇİFT PİŞTOV
19.Yüzyıl. Osmanlı. “Amel-i Yesendide” usta damgalı. Çift. Sultani özelliklerde ve kalitede. Eslah-ı Ramiye sınıfına giren eserler Osmanlı Rokokosu üslubunda dekore edilmiş. Altın vermeyli. Namlu sırtı gümüş kakma tekniği ile “Ahmed-i Zemci Veli’den bu nişan dili kurşun ağzıdır ateş feşan” ibareli. Ahşap gövdeleri el oyma işçiliği ile emperyal dekorlu. Dipçikleri gümüş kakma topuzlu. Fevkalade kondisyonda. Yüksek kıymette ele geçmesi zor nadir koleksiyonluk eserlerdir.
Uzunluk: 48 cm. (her biri)
Osmanlı Devleti gerek eski Türk devletlerinden gelen askeri tecrübe ve teçhizat anlayışı gerek askeri teknolojilerin takibi ve gerekse bu teknolojilerin üretimi konusunda dengeyi çok iyi korumuş ve çağın gereksinimlerine ayak uydurmuştur. Askerliğe doğuştan yatkın olan Türklerde silah işlevselliğinin yanında estetiğiyle de ilgi konusudur. Osmanlı silahları biçimlerinin ve üstün niteliklerinin yanı sıra süslemeleriyle de sanat eseri niteliği taşır ve Osmanlı maden, tezhip, kuyumculuk, hat sanatlarının ortak ürünü niteliğindedir. Küçük bir beylikten bir imparatorluk haline gelen Osmanlı Devleti’nin büyümesinde en büyük faktörlerden birisi de kullanmış oldukları silahlar ve silah teknolojilerini iyi takip etmeleri etkili olmuştur. Osmanlılar silahlar konusunda kısa zamanda büyük gelişmelere meç atmışlar ve bu gelişmeleri kısa sürede dünyanın pek çok ülkesine ulaştırmışlardır. Osmanlı Devleti ateşli silahların ilk olarak geliştiği Orta Avrupa ve Balkanlara yakın olmanın ve hatta buraları erken zamanlarda fethetmenin ve diğer yandan bölgedeki madenlere sahip olmanın avantajını çok iyi bir şekilde değerlendirmiş ve neticesini almıştır. Osmanlı Devleti’nde ilk olarak tüfek imal edildiğine dair kayıtlar 1524-25 tarihlidir. Osmanlı devletinde top hariç ordunun ihtiyaç duyacağı hemen hemen her türlü savaş araç ve gereçleri “Cebeci Ocağı”nda imal edilip muhafaza edilirdi. Osmanlılar da tüfekler ve tabancalar, ateşleme mekanizmaları, nişangah sistemleri, kabza ve dipçik formlarıyla diğer ülke tüfek ve tabancalarından farklı özellikler gösterir.
SULTAN ABDÜLMECİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ SULTANİ ŞİMŞİR KILIÇ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) tuğralı. Sultani özelliklerde ve Saray işi kalitede tören kılıcı. Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinatlı. Altın vermeyli. Kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile Osmanlı sancaklarından ve silahlarından oluşan “Mızıka-ı Hümâyun” üslubu kompozisyonlarla bezeli. Kabzası gergedan boynuzundan. Namlusunda altın kakma ile Osmanlıca beyit yazılı. Siperliği ve balçağı gümüşten. Kını deri kaplı, gümüş bilezikli ve askı halkalı. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze vitrinlerini süsleyen yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 100 cm.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ KINLI ALTIN KAKMA ŞİMŞİR KILIÇ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinatlı. Namlusu 17/18.Yüzyıl’a tarihlenmekte. Namlu kitabesi altın kakma ile “Lâ fetâ illâ Alî, lâ seyfe illâ Zülfikār” ve “Lâ ilâhe illallah Muhammedün resûlullah” ibareli. Siperliği ve balçağı gümüşten. Kını gümüş bilezikli ve askı halkalı. Bademli kabza ve kın gövdesinin “Vatoz” derisi yenilenmiş. Gümüş parçaları tuğralı, sah ve çeşnili. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze vitrinlerini süsleyen yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 94 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ALTIN KAKMA YATAĞAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hicri 1268 tarihli, “Amel-i Ahmed Şerif” usta imzalı. Kabzası mors dişinden. Altın vermeyli. Osmanlı Rokokosu ve Rumî üslubunda tezyinli. Namlusundaki kitabede altın ve gümüş kakma ile “Kıl Şefâat Yâ Resûlallâh”, “Amel-i el Hac Ahmed Sefahi Şerif, Sene 1268” ve beyit yazılı. Emsalleri müze vitrinlerini süsleyen yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 76 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ALTIN KAKMA YATAĞAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sahibi “Ruşen” ibareli. Kabzası mors dişinden. Altın kakma. Osmanlı Rokokosu ve Rumî üslubunda tezyinli. Namlusundaki kitabede altın kakma ile Fetih Suresi’nin ilk ayeti “İnnâ fetahnâ leke fethan mubînâ / Şüphesiz biz sana apaçık bir fetih verdik” ve beyit yazılı. Rumî madalyonlar altın kakma ile “Ya Allah” ve “Sahibi Ruşen” ibareli. Emsalleri müze vitrinlerini süsleyen yüksek kıymette nadir koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 61 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL GÜMÜŞ “OTAĞ-I HÜMAYUN” ALINLIĞI
18.Yüzyıl. Osmanlı. “Amel-i Vali” usta damgalı. Gümüş. Repoussé (kabartma) tekniği ile palmelerden oluşturulmuş çelenk formunda tasarlanmış. Merkezinde münhani bir rozet yer almakta. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın ele geçmez müzelik bir örneğidir.
Ölçüler: 16 x 13.5 cm.
Ağırlık: 162 gr.
FUAT SOYHAN (1885-1961)
“Aynada Ben”
Eski Türkçe ile imzalı ve (1 Temmuz 22) tarihli. Tuval üzeri yağlıboya.
Eserde kendini askeri üniforma ile resmeden usta sanatçının sağ göğsünde Hicri 1333 tarihinde Sultan V.Mehmed Reşad Han tarafından I.Dünya Savaşı’nda üstün cesaret ve kahramanlık gösteren askerlere verilen Harp Madalyası, sol göğsünde ise topluma örnek olan sivil ve askeri kişilere verilen Liyakat Madalyası bulunmaktadır.
Referans: Türk Ressamları Hayatları ve Eserleri / Sayfa: 211
Ölçüler: 73 x 60 cm.
1885 yılında Gelibolu’da doğdu. Orta öğrenimini İstanbul’da Mercan İdadisi’nde, yüksek öğrenimini de Edebiyat Fakültesi’nde tamamladı. Ardından 3 yıl kadar Sanayi-i Nefise Mektebi’nde Salvatore Valeri Atölyesi’nde çalıştı. Kuleli Askeri Lisesi ve Ankara Kız Lisesi’nde resim öğretmenliği yaptı. Sanatçı, gerek 1914 Dönemi, gerekse 1930-50’li yıllarda oluşan Müstakiller ve D Grubu sanatçılarının hakim olduğu sanat ortamlarının yeni etkileşimleri içinde bazı grup sergilerine katılsa da genellikle bağımsız çalışmıştır.
HAYRİ ÇİZEL (1891-1950)
“Otoportre”
Eski Türkçe ve Latin harfleri ile çift imzalı. Hicri 1328 tarihli. Duralit üzeri yağlıboya.
Referans: Türk Ressamları Hayatları ve Eserleri / Sayfa:218
Ölçüler: 18.5 x 9.5 cm.
Asıl adı Hasan Hayrettin Çizel’dir. İlkokulu ve ortaokulu Dimetoka’da okuduktan sonra Edirne İdadisi’ni bitirdi. Hasan Rıza Bey’den (Şehit Hasan Rıza) resim öğrendi. Hocası gibi savaş ve kahramanlık konularını içeren kompozisyonlar üzerine yoğunlaştı. Sanayi-i Nefise’de Adil Bey’in yanı sıra Warnia Zarzecki ve Valery’den resim dersleri aldı. 1914’te Akademi’yi bitirince Çanakkale savaşlarına katıldı. Bu yıllarda Çanakkale ve çevresinden krokiler çizdi, suluboya resimler yaptı. Devlet adına Almanya’ya gönderilen sanatçı, Hofmann’ın atölyesinde çalıştı. Dönüşünde İstanbul’da Şark Sanayi-i Nefise Atölyesi adında bir yer açtı. İstanbul’daki orta öğrenim kurumlarında resim öğretmeni olarak uzun yıllar görev yaptı. Tarihsel temaları işleyen resimlerinden sonra, bütün çabasını peyzaj resmi üzerinde yoğunlaştırmış olan Hayri Çizel’in sanatı, 1914 kuşağı ressamlarının izlenimci paletine yakındır.
İSMAİL HAKKI ALTUNBEZER (1871-1946)
“Portre”
Eski Türkçe İmzalı. (Bende-i İsmail) Hicri 1311 tarihli. Tuval üzeri yağlıboya. Sanatçının nadir ele geçen müzelik yapıtlarındandır.
“Bende (kul, köle)” ibaresi tablonun saraya yapıldığını göstermektedir. Bende/Kulları imzasının takvim anlamında ilk kullanım tarihi Saray Ressamlığı’nın kurumsal olarak başladığı 1860’lı yıllara tekabül etmektedir.
Referans: Türk Ressamları Hayatları ve Eserleri / Sayfa: 199-200
Padişahın Ressam Kulları, TBMM Milli Saraylar Daire Başkanlığı, İstanbul 2012
Ölçüler: 55 x 38 cm.
İsmail Hakkı Altunbezer 1871’de doğdu. Babasından Sülüs ve nesih hat stillerini öğrendi. Tuğra çekme, divani, celi, divani ve celi hatları Sami Efendi ile meşk etti. Sanayi-i Nefise Mektebi’ni resim bölümünden birincilikle mezun oldu. Tezhip sanatı ile de ilgilendi ve kendi yazılarını tezhipledi. Bu özelliğinden ötürü Altunbezer soyadını aldı. Divan-ı Humayun’dan çıkan ferman, berat ve menşur gibi resmi belgelerdeki tuğraları çeken tuğrakeş İsmail Hakkı Altunbezer, bu belgelerin divani ve celi divani yazılarını da yazmıştır. 1915 yılında açılan Medresetü’l-Hattatin’de tuğra ve celi sülüs dersleri veren Altunbezer, 1928 harf devriminden sonra Şark Tezyini Sanatlar Mektebi’nde. 1936’dan itibaren de Güzel Sanatlar Akademisi’nde tezhip dersleri verdi. Nâdir rastlanan bir fırça ve kalem hakimiyetine sahip olduğu için bu yeni mesleğinde de kolaylıkla eserler verdi. 1945’te hastalığı dolayısıyla akademideki görevinden ayrıldı, 1946 yılında vefat etti.
YERVANT OSGAN / OSKAN EFENDİ (1855-1914)
“Naile Hanım”
İmzalı. Constantinople 1895 tarihli. Bronz Rölyef.
Fondeur: Ferdinand Barbedienne
Osmanlı ilk heykeltıraş Oskan Efendi’nin Osman Hamdi Bey’in eşi Naile Hanım tasviri. Türk Heykel Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez başyapıt eserlerindendir.
Sergi: Eser, Rezan Has Müzesi'nde (2009) düzenlenen "Türk Resim Sanatının Bir Asırlık Öyküsü" sergisinde yer almıştır.
Referans: Görsel Sanatçılar Ansiklopedisi / Sayfa: 395
Çap: 50 cm.
Oskan Efendi, 1855 yılında İstanbul'da doğdu. İlkokul eğitiminden sonra Venedik'e gitti, orada Murad Rafaelyan okuluna devam etti ve Luigi Qura'nın öğrencisi oldu. Sanat eğitimine Roma'da devam eden Oskan Efendi, Roma İmparatorluk Güzel Sanatlar Akademisi'nde Enrico Bektti ve Cirolana Mazzini'den eğitim aldı. 1878'de Paris'e gidip sergiler için büyük boyutlu figürler üzerinde çalıştı. 1881 yılında Türkiye'ye dönen Oskan Efendi, Osmanlı Devleti'nin ilk Güzel Sanatlar Okulu olan Sanayi Nefise Mektebi'nin kurucusu Osman Hamdi Bey’in yardımcısı olarak mektebin kuruluş çalışmalarında görevler üstlendi. 1882 yılında Nemrut Dağı anıtlarını incelemek üzere görevlendirilen ekipte yer aldı ve çalışmalarını Osman Hamdi Bey ile birlikte “Le Tumulus de Nemroud Daghi” adlı Fransızca eserde yayımladı. 2 Mart 1883'te öğrenime başlayan Sanayi Nefise'nin müdür yardımcılığı ve Heykel Bölümü öğretmenliğinin yanı sıra Müze-i Humayun Restoratörlüğü görevlerine getirildi. Bu görevleri vefat ettiği 1914 yılına kadar sürdürdü. Türkiye'de heykel sanatına öncülük eden İhsan ve İsa Behzat, Mehmet Bahri ve Mesrur İzzet Bey'ler Oskan Efendi'nin Sanayi Nefise'de yetiştirdiği öğrencilerdendir. 1887'de Osman Hamdi Bey'in gerçekleştirdiği Sayda kazılarında bulunan İskender Lahdi'nin onarımında öğrencisi İhsan Bey ile birlikte çalıştı. Sanatçı, eğitimciliğinin ve müzeciliğinin yanı sıra heykel çalışmalarını sürdürmüştür. Eserlerini 1902-1903'te açılan İstanbul Salon sergilerinde sergiledi. İstanbul’da heykeltıraşlık yapan ve bunları sergileyen ilk kişidir. Sanatçının birçok eseri İstanbul Resim Heykel Müzesi’nde sergilenmektedir.
MIGIRDİÇ GİVANİAN (1848-1906)
“Peyzaj”
İmzalı. 1890 tarihli. Tuval üzeri yağlıboya.
Sanatçının yaptığı büyük ebatlı başyapıt eserlerinden. Orijinal altın varak çerçevesi içerisinde.
Referans: E.Benezit / Cilt:5 Sayfa: 56
Osmanlı İmparatorluğu’nda Ermeni Ressamlar, Garo Kürkman / Cilt:1 Sayfa:404
Ölçüler: 75 x 100 cm.
1848’de İstanbul Beşiktaş’ta doğdu. Sultan Abdülmecit Han’n saray kemancısı Ohannes Givan’ın oğlu, tanınmış ressam ve resim hocası Harutyun Givanian’ın da ağabeyidir. 1860’larda, Beşiktaş’taki Ermeni Mektebi’nde ressam Apraham Sakayan’ın talebesi oldu. 1874’te Fransız ressam Pierre Désiré Guillémet’nin Beyoğlu’nda açtığı Desen ve Resim Akademisi’nde, 1876-79 yılları arasında da İtalya’da resim eğitimine devam etti. Elifba Kulübü tarafından açılan sergiye dört natürmort çalışmasıyla katıldı. Beyoğlu’nda yer alan Rus Sefarethanesi’nde 1894’te bir resim sergisi açtı. Beylerbeyi, Çırağan ve Yıldız Sarayı’nın duvar süslemelerini yapan Givanian, İstanbul tiyatroları için de dekorlar hazırladı. İtalyanca operalarda da rol alan çok yönlü bir sanatçıydı. Pek çok özel koleksiyonun yanı sıra, İstanbul Belediye Müzesi ile Viyana ve Venedik St. Lazzaro Adası’ndaki “Congregazione Armena Mechitarista Manastırları”nda tabloları bulunmaktadır. 1894-1905 yılları arasında Odessa ve St. Petersburg’da yaşamını sürdürdü. 1906’da İstanbul’da yaşama veda etmiştir.
HARALD JERICHAU (1851-1878)
“İstanbul Tarihi Yarımada”
İmzalı. Tuval üzeri yağlıboya.
Referans: E.Benezit / Cilt: 6 Sayfa: 65
Ölçüler: 31 x 52 cm.
ATELIER JEAN-BAPTİSTE VANMOUR (1671-1737)
“Un Saka ou Porteur d'Eau”
18.Yüzyıl. Metal üzeri yağlıboya. Arkası “29” Numaralı.
Jean-Baptiste Vanmour’un İstanbul’da kurduğu atölyede üretilen eserlerden. Tıpkı benzerleri Rijksmuseum Amsterdam (1.3 numaralı oda), Topkapı Sarayı Müzesi ve Pera Müzesi Koleksiyonu’nda yer almaktadır.
Provenans: DROUT SVV Coutau Bégarie, Paris France / Lot: 160
Referans: A Collection of works from Rijksmuseum and Topkapi Palace Museum, Vanmour and Levnî
Sultanlar, Tüccarlar, Ressamlar / Türk-Hollanda İlişkilerinin Başlangıcı
Ölçüler: 31 x 23 cm.
Flaman asıllı Fransız ressam Vanmour (1671-1737) Osmanlı Devleti'’nde Lâle Devri'nin tanığı olan tek ve ilk oryantalist ressamdır. 1699'da Fransız elçisi Marquis de Ferriol'un maiyetinde İstanbul'a gelmiştir. Kral XIV.Louis tarafından "Kral'ın Doğu'daki Özel Ressamı / Peintre Ordinaire du Roy en Levant” unvanına layık görülmüştür. Comte de Ferriol ile birlikte Paris'e dönmemiş ve ömrünün sonuna kadar diğer Fransız elçilerinin maiyetinde İstanbul'da kalmıştır. Vanmour’un İstanbul'da bir atölyesinin olduğu bilinmektedir.
SAMİ YETİK (1878-1945)
“Belgrad Ormanı”
Eski Türkçe imzalı ve tarihli. Duralit üzeri yağlıboya.
Ölçüler: 28.x 38 cm.
Sanayi-i Nefise Mektebini 1906 yılında birincilikle bitirerek öğrenim için Fransa'ya gönderilen, kurallara ve klasik disipline bağlı bir sanatçı olarak görünmesine rağmen, sanatı serbest tuşların özgür akışı içinde biçimlendiren Türk Resim Sanatı’nın en önemli sanatçılarından biri olan ustanın erken dönem eserlerinden.