18.Yüzyıl. Osmanlı, Balkanlar. Gümüş. Osmanlı Rokokosu üslubunda kalemişi, kazıma (grave) ve kabartma (repoussé) işçiliği ile tezyin edilmiş. Omphalos’un da mimari bir yapı, bordüründe ise teratolojik figürler yer almakta. Dış yüzeyi Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi-Servi” motifleri ile bezeli. Eserdeki tezyinat, kökeni 14. ve 15. Yüzyıla dayanan Balkanlar’ın teratolojik stilinin karakteristik bir özelliğidir ve 16.Yüzyıl İznik Seramik motiflerine de öncü olmuştur. İlahiyatçı Yuhanna Manastırı’nın arşivlerinden gelen 19. Yüzyıla ait envanterlerde bu tip taslar (tasia), kâseler (koupes) ve küçük kâseler (potetso mikron) bulunduğu bilinmektedir. Bu ekol eserlerden günümüzde birçok örnek Türkiye dışındaki manastır hazinelerinde muhafaza edilmektedir. Sina Yarımadası, Azize Aikaterina Manastırı, Patmos Adası ve Aynaroz Dağı’ndaki hazineler buna örnektir. Ayrıca 1923’te Lausanne’da imzalanan Nüfus Mübadelesi Anlaşması sonrasında bir grup eser de Yunanistan’a taşınmış ve çoğu Atina’daki Bizans ve Benaki müzeleri arasında dağılmıştır. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmez nadirlikte gerçek bir koleksiyon parçasıdır.
Referans: Sadberk Hanım Müzesi (Parıldayan Hatıralar) Brigitte Pitarakis, Christos Merantzas
Ölçüler: 2.5 x 10 cm.
Ağırlık: 99 gr.