Sayın koleksiyoner ve sanatseverler eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. İlgilendiğiniz eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan randevu oluşturabilir, The RITZ-CARLTON Residence'daki adresimizde eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Müzayedemizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %18'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra 7 (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TC Merkez Bankası" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %30 aracılık hizmeti uygulanır.
Müzayedelerimizde beğeniye sunulan tüm eserler konusunun en değerli uzman ve otoriteleri tarafından ekspertiz edilmekte, ayrıca Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Topkapı Sarayı Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler Müzesi, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanları tarafından incelenerek onaylanmaktadır.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRASI
“Abdülhamid Han bin Abdülmecid el-Muzaffer daima el-Gazi”
Saray işi kalitede ipek atlas üzerine ipek kılaptanla “Sultan II.Abdülhamid Han tuğrası” ve "el-Gazi” mahlası işlenmiş. Fevkalade kondisyonda. Elde işlenmesi zor olan, emek ve sabır isteyen, döneminde de kıymetli sayılan bu eserlerden günümüze iyi kondisyonda ulaşan örnek az sayıdadır. Osmanlı Tekstil Sanatı’nın (Sultan tuğralı) ele geçmesi zor, yüksek kıymette koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 57 x 78 cm.
SULTAN III.MUSTAFA HAN TUĞRALI MECMÛA-İ MÜNŞEÂT
“Ali bin Halil el-İzmîrî”
18.Yüzyıl. Ketebeli, tarihli. Ali bin Halil el-İzmîrî tarafından yazılmış. Giriş sayfası tezhipli, Sultan III.Mustafa Han’ın el çekme tezhipli altın tuğrası ile başlayan eser farklı renkte kağıtlar üzerine is ve surh mürekkebi ile tatbik edilmiş. Mektup suretlerinden oluşmakta. Nadir tesadüf edilen münşeatlarda yazışma usul ve kaideleri, yazışma türleri ve tarifleri, bunlarda kullanılacak unvan ve elkāb ile tarihî veya edebî yazışma örnekleri yer almaktadır. Mektuplarda makam esas olduğu için örnek metinler öncelikle Hz. Peygamber’in ve halifelerin mektuplarından verilir, daha sonra padişahların her türde yazıları, vezirlerden başlayarak diğer devlet adamlarına hitaben yazılmış yazılarla bazı devlet adamlarının kaleme aldığı metinlere geçilir. Münşeatlar edebiyat ve tarih çalışmaları bakımından kaynak eser niteliği taşımaktadır. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Ali bin Halil ketebeli diğer bir mecmua 24 Nisan 2013 tarihinde “Sotheby’s” tarafından 70.000 - 90.000 GBP ekspertiz fiyatı ile satışa sunulmuştur.
Ölçüler: 22 x 17 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ÇİFT İŞLEME PANO
19.Yüzyıl. Osmanlı. Çift. İpek atlas üzerine altın kılaptanla işlenmiş, stilize floral motiflerle bezenmiş, bordürleri ve madalyonlar içerisi müsenna hat (aynalı yazı) ile neticelenmiş. Fevkalade kondisyonda. Estetik ve işçilik kalitesi ile ön plana çıkan, ele geçmesi zor koleksiyonluk takımdır.
Ölçüler: 113 x 57 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL ÇİFT İŞLEME PANO
19.Yüzyıl. Osmanlı. Çift. İpek atlas üzerine altın kılaptanla işlenmiş, stilize floral motiflerle bezenmiş, bordürleri ve madalyonlar içerisi müsenna hat (aynalı yazı) ile neticelenmiş. Fevkalade kondisyonda. Estetik ve işçilik kalitesi ile ön plana çıkan, ele geçmesi zor koleksiyonluk takımdır.
Ölçüler: 113 x 57 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ TOPHANE (ÇAMÇAK) KANDİL
19.Yüzyıl. Osmanlı. Tophane işi. Deve tüyü renginde lüleci çamurundan imal edilmiş, üç adet askı deliği mevcut. Kandil olarak kullanılmış çamçak formlu eser geniş ve yayvan formda, parlak sırlı ve kabartma (repoussé) dekorlu olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Merkezi iri ışınsal motifli, stilize geometrik ve floral tezyinatlı, yoğun ve zengin altın yaldız bezemeli. Osmanlı Tophane Sanatı’nın yüksek kıymete haiz, ele geçmez koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Tophane Lüleciliği, 1963 / Hüseyin KOCABAŞ
Tophane Lüleciliği, 2007 / Prof. Dr. Erdinç BAKLA
Ölçüler: 6 x 13.5 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL MURASSA KEHRİBAR “SULTANİ” AĞIZLIK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Murassa ağızlığın imamesi has kehribardan, aykırı formda tasarlanmış. Bileziği ise altın mineli, estetik ve zarif tezyinata sahip. Orijinal muhafazası içerisinde. Osmanlı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 23 cm.
İSVİÇRE 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “LAEDERICH” ALTIN MİNELİ CEP SAATİ
19.Yüzyıl. İsviçre, St.Imier. “Laederich Frères” imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. Osmanlı Sarayı için özel yapım. Beyaz mine kadranı Eski Türkçe rakamlı. Altın üzerine üst seviye kazıma (grave), kalemişi ve mine teknikleri kullanılarak imal edilmiş. Kapak merkezleri Osmanlı silah ve sancaklarından oluşturulmuş tasarım harikası “Osmanlı Asalet Armaları” ile dekorlu, stilize oluşturulmuş bordürler ve floral motifler ile bezeli. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışını yansıtan, ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 58 x 43 mm.
Ağırlık: 48 gr.
AVUSTURYA 19.YÜZYIL MURASSA GÜMÜŞ MAHFAZA
“Hermann Ratzersdorfer”
19.Yüzyıl. Avusturya, Viyana. Gümüş imalat ve garanti damgalı, “Hermann Ratzersdorfer” usta imzalı. Murassa, firuze ve yarı değerli (kök yakut) taşlar ile bezeli, zengin altın vermeyli. Rokoko üslubunda repoussé (kabartma), grave (kazıma) ve kalemişi teknikleri kullanılarak imal edilmiş stilize dekorlu basık ve şişkin dilimli gövde ile kubbemsi kapaktan oluşmakta. Yüksek kıymette ele geçmesi zor, estetik harikası koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 5 x 7 cm.
Ağırlık: 47 gr.
Hermann Ratzersdorfer 1817'de doğdu. 14 Aralık 1843'te usta bir gümüşçü olarak kendi markasını yarattı. İki yıl sonra, 1845 Viyana Ticaret Fuarı'nda eserlerini sergiledi. 1851 Londra Sergisi'nde "Rokoko Galanterie Waaren" ürünlerini sergiledi ve madalya kazandı. 1855 Paris Sergisi'nde de madalya kazandı. Hermann Ratzersdorfer usta bir gümüşçü, kuyumcu, emaye ustası ve kaya kristali heykeltıraşı olarak öne çıktı. 1873 Viyana Dünya Sergisi'nde kendisine onur diploması verildi.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ MURASSA YELPAZE
19.Yüzyıl. Osmanlı. Müzeyyen (bezemeli) ve Murassa (mücevherli). Üst düzey mine işçiliği ile tezyinli eser gümüşten mamül olup değerli ve yarı değerli taşlarla bezelidir. Merkezinde ayyıldız motifi bulunan müstesna eserin fanı devekuşu tüyündendir. Yelpazecilik sanatı Osmanlı’da erken dönemlerde başlamıştır. Ustalarının en ünlüleri Kasımpaşa’lı A’rec (topal) Ömür Usta, Hazerfen Ali Efendi ve Müezzinzade Salih Efendi’dir. Literatüre göre Osmanlı’da 4 türlü yelpaze vardır. Bunlardan ortası mücevherli ve sapı murassa olup fanı beyaz kuş tüyü olanlar Saray-ı Hümayun’a ve küberaya yapılanlardır. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze koleksiyonlarında bulunan, sanat değeri ve estetik yönü yüksek, ele geçmesi zor koleksiyonluk eserdir.
Provenans: Özel Koleksiyon
Ölçüler: 48 x 55 cm.
Sap: 28 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL MURASSA GÜMÜŞ “SULTANİ” ÇAMÇAK
18.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Gümüş. Kallavi ebatlarda. Osmanlı'nın yüksek zevkini gözler önüne seren murassa eser firuze, lapis, opal, garnet, kök yakut ve kök zümrüt taşlar ile bezeli. Üst seviye işçilik ile kazıma/grave ve kalemişi teknikleri kullanılarak imal edilmiş. Stilize tezyinatlı gövdesindeki kartuşlar iri “Hilal” ve rozetlerle bezeli. Zarif kuğu formlu kulbu kuş figürü aplikeli. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmesi zor koleksiyonluk bir örneğidir.
Ölçüler: 6 x 17 cm.
Ağırlık: 370 gr.
OSMANLI 18.YÜZYIL GÜMÜŞ (TASİA) TAS
18.Yüzyıl. Osmanlı, Balkanlar. Gümüş. Osmanlı Rokokosu üslubunda kalemişi, kazıma (grave) ve kabartma (repoussé) işçiliği ile tezyin edilmiş. Omphalos’un da mimari bir yapı, bordüründe ise teratolojik figürler yer almakta. Dış yüzeyi Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi-Servi” motifleri ile bezeli. Eserdeki tezyinat, kökeni 14. ve 15. Yüzyıla dayanan Balkanlar’ın teratolojik stilinin karakteristik bir özelliğidir ve 16.Yüzyıl İznik Seramik motiflerine de öncü olmuştur. İlahiyatçı Yuhanna Manastırı’nın arşivlerinden gelen 19. Yüzyıla ait envanterlerde bu tip taslar (tasia), kâseler (koupes) ve küçük kâseler (potetso mikron) bulunduğu bilinmektedir. Bu ekol eserlerden günümüzde birçok örnek Türkiye dışındaki manastır hazinelerinde muhafaza edilmektedir. Sina Yarımadası, Azize Aikaterina Manastırı, Patmos Adası ve Aynaroz Dağı’ndaki hazineler buna örnektir. Ayrıca 1923’te Lausanne’da imzalanan Nüfus Mübadelesi Anlaşması sonrasında bir grup eser de Yunanistan’a taşınmış ve çoğu Atina’daki Bizans ve Benaki müzeleri arasında dağılmıştır. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmez nadirlikte gerçek bir koleksiyon parçasıdır.
Referans: Sadberk Hanım Müzesi (Parıldayan Hatıralar) Brigitte Pitarakis, Christos Merantzas
Ölçüler: 2.5 x 10 cm.
Ağırlık: 99 gr.
OSMANLI 17.YÜZYIL İZNİK SERAMİK TABAK
17.Yüzyıl. Osmanlı, İznik. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, renksiz şeffaf sırlı. Yuvarlak formlu, halka dipli, çukur gövdeli ve dışa dönük kenarlı. Merkezi İznik üslubu stilize floral süslemelerin çevrelediği mimari yapı tasvirli. Siyah konturlu, kenar kısmı bordürlü, arka kısmı ise ön yüzdeki tezyinatın devamı niteliğinde süslemeler ile dekorlu. Benzer örnekleri Victoria Albert Museum, British Museum, Atina Benaki Museum ve Sadberk Hanım Müzesi gibi dünyanın önde gelen müzelerinde yer alan İznik Çini Sanatı’nın koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Çap: 25 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL KÜTAHYA SERAMİK "FİGÜRATİF" VAZO
18.Yüzyıl. Osmanlı. Üst seviye Kütahya mamulâtı. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı. Yüksek halka tabanlı, şişkin gövdeli, dar uzun boyunlu. Geniş ağızlı boynu bilezikli. Siyah konturlu, Kütahya üslubunda mercan kırmızısı, turkuaz, sarı ve kobalt mavi renklerde stilize motiflerle tezyinli, merkezi otantik kıyafetleri içerisinde kadın ve erkek figürü tasvirli. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında yer alan, Türk Seramik Sanatı’nın ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Türk Çini ve Seramikleri, Sadberk Hanım Müzesi 1991 / John Carswell
Ölçüler: 22 x 15 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL YILDIZ PORSELEN KAPAKLI SAHAN
“Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hicri “Sene 1312/2” tarihli ve Ay-Yıldız imalat damgalı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) dönemi Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu üretimi. Eserin damga örneği “Porselencilik Tarihi” kitabı sayfa 116’da mevcut olup diğer açıklamalar sayfa 63/69’da yer almaktadır. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı, sıraltı turkuaz renkte. Zengin altın yaldız bezemeli. Geniş ve çukur formlu, yüksek kapaklı, kenarları dilimli, altın yaldız konturlü. Kapak tutamağı repoussé dalında yapraklı gonca gül formunda. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında bulunan Türk Porselen Sanatı’nın koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Ölçüler: 13 x 25 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL “SÈVRES” OSMANLI SARAYINA YAPILMIŞ BONBONNIÈRE
19.Yüzyıl. Fransız. “Sèvres” imalat damgalı. Osmanlı Sarayı'na özel yapılmış. Kallavi ebatlarda porselen kase, kapak ve tabak olmak üzere üç parçadan müteşekkil. Zengin altın yaldız bezemeli. Üst seviye işçilik ile imal edilmiş ve Rokoko üslubunda dekore edilmiş. Osmanlı'nın yüksek zevkini gözler önüne seren Fransa’nın Sèvres şehrindeki yine bu isimle anılan Fransız Hükümeti’nin himayesindeki Kraliyet Porselen Fabrikası’nın özel üretimlerinden. Fevkalade kondisyonda. Asaletin ve estetik mükemmelliğin temsilcisi olan Sèvres imzalı, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Miller’s Pottery and Porcelain Marks / Sayfa: 222
Tabak Çap: 24 cm.
Bonbonniere Ölçü: 14 x 18 cm.
İNGİLİZ 19.YÜZYIL “R.ABBOTT” İMZALI CONSTANTINOPLE TASVİRLİ “AYNSLEY” PORSELEN TABAK
19.Yüzyıl. İngiliz. Sanatçı “R.Abbott” imzalı, Aynsley soğuk damgalı (1875-1890 tarihleri arasında kullanılan damga). Üst seviye fırça kalitesinde çalışılmış, geniş bordürü zengin altın yaldız bezemeli ve çok renk mine dekorlu. Arkasında altın yaldız ile “Constantinople, Painted by R.Abbott” yazmakta. Fevkalade kondisyonda. Yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Miller’s Pottery and Porcelain Marks
Çap: 22 cm.
SADRAZAM MAHMUD NEDİM PAŞA İÇİN ÖZEL YAPILMIŞ PORSELEN TABAK KOLEKSİYONU
19.Yüzyıl. Fransız. “Emile Bourgeois” imalat damgalı, ressam “Hermann Voigt” imzalı. 3 adet. Sultan Abdülaziz Han (1861-1876) dönemi. Sadrazam Mahmut Nedim Paşa (1818-1883) için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş, altın ile Mahmut Nedim Paşa “M.N” inisiyalli. Eserlerin merkezine sanatçı “Hermann Voigt” tarafından (el çizimi) yağlıboya peyzajlar çalışılmış, altın konturlü. Mahmud Nedim Paşa, Sultan Abdülaziz Han saltanatında sadrazamlık yapmış önemli bir Osmanlı devlet adamıdır. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmez yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserlerdir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Çap: 22 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL “SARAY İŞİ” ALTIN KAKMA MUHAFAZA
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) dönemi. Sultani özelliklerde ve kallavi ebatlarda. Demir üzeri altın kakma tekniği ile oluşturulmuş. Çift hazneli, menteşe kapaklı ve sürtme (kav) bölgeli. Stilize motiflerin sarmaladığı “Mecid Şemse”leri ile dekorlu. Merkezinde Osmanlı Sancağı ve Hilafet Sancağı ile Osmanlı’nın kullandığı eslah-i darbe, eslah-i nafize, eslah-i cariha ve eslah-i ramiye sınıfına giren silahlarla (Baltacılar Ocağı’nın kullandığı tek yüzlü teber, mızrak, kılıç, piştov, top, tüfek, süngü ve kamçı) oluşturulmuş tasarım harikası bir arma yer almakta. Türk Maden Sanatı’nın bugüne kadar eşine rastlanılmamış, altın kakma sanatının zirvesi, yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheseridir.
Ölçüler: 14.5 x 7 x 3.5 cm.
Ağırlık: 258 gr.
OSMANLI 18.YÜZYIL TOMBAK İBRİK
18.Yüzyıl. Osmanlı. Günümüze ulaşmış nadir örneklerden olan eser bakırdan dövme tekniği ile imal edilmiş, altın ve cıva amalgamı ile tombaklanmış. Şişkin gövdeli, geniş tabanlı, dar uzun boyunlu, bilezikli, emzikli, kulplu ve kapaklı. Aplike kulbu bir hilal motifi ile neticelendirilmiş. Müstesna eserin yüzeyi yalın işçiliğe sahip olup tombağı yüksek kondisyondadır. Benzerleri müze koleksiyonlarında yer alan Türk Maden Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez bir örneğidir.
Referans: Tombak Altından Süzülen Zarafet / Yapı Kredi Yayınları
Ölçüler: 23 x 12 cm.
18. yüzyılda ekonomik nedenlerle altın ve gümüş eserlerin yapımının azalması, altın görünümlü tombakların çoğalmasına neden olmuştur. Tombak, altın-cıva karışımı ile kaplanmış bakır ve bakır alaşımı eşyanın genel adıdır. Osmanlı maden sanatında bakır ve bakır alaşımı pirinç, günlük yaşamda ve dinsel yapılarda kullanılan eşyalarda, askeri teçhizatta, mimari süsleme elemanlarında yaygın kullanım alanı bulmuştur. Osmanlı maden sanatının erken dönemine ait örnekler askeri teçhizattır. 15. yüzyılda form ve süslemelerde Memlûk etkisi görülürken, 16. yüzyıl başlarında klasik Osmanlı üslubu şekillenmiştir. Altın ve gümüşün bir özelliği de cıva içinde çözülebilmeleri yani sıvılaşabilmeleridir. Bu, cıva ile altın karışımı sıvıya amalgam denir. Bu özellikten yararlanılarak gerçekleştirilen yaldızlama ya da Osmanlıca adıyla tombaklama tekniği ile çok sağlam ve düzgün bir kaplama elde edildiği için günümüze kadar kullanılmıştır. Tombaklama yapmak için “cam veya porselen bir kabın içinde” cıva ve çok ince kıyılmış 24 ayar altın karıştırılır. Bu karışım “ahşap bir çubukla” karıştırılarak, altının cıva içinde tümüyle çözülmesi yani sıvılaşması sağlanır. Daha sonra ince bir tülbentle süzülen sıvı alaşım yani amalgam kullanıma hazır hale gelmiştir. Altın kaplanacak eşyanın yüzeyi bütün oksit ve kirlerden temizlenip kurutulur. Tombak yapılacak yüzeye bir fırça, mantar parçası veya bez tampon ile amalgam yedirilerek sürülür. Tombaklanmış eşya, “küllenmekte olan odun kömürü ateşi” üzerine konularak veya düşük ısıda fırınlanarak civanın uçması sağlanır. (Bu safhada buharlaşan civanın solunması son derece tehlikelidir ve geçmişte bu mesleği yapan kişilerde hayati sorunlara yol açmıştır. Bu nedenle ustalık isteyen ve incelikleri olan bir sanattır) Geriye kalan altın yüzeye iyice sızmış ve yapışmış olduğundan, kaplama oldukça kalitelidir.
OSMANLI 19.YÜZYIL TOMBAK KINA TASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. İstanbul işi. Bakırdan dövme tekniği ile yayvan yuvarlak formlu ve yüksek kenarlı olarak imal edilmiş, altın ve cıva amalgamı ile tombaklanmış. Kalemişi, kazıma (grave) ve kabartma (repoussé) teknikleri kullanılarak Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinatlı. Türk Maden Sanatı’nın son derece estetik ve koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Tombak Altından Süzülen Zarafet / Yapı Kredi Yayınları
Çap:15 cm.
18. yüzyılda ekonomik nedenlerle altın ve gümüş eserlerin yapımının azalması, altın görünümlü tombakların çoğalmasına neden olmuştur. Tombak, altın-cıva karışımı ile kaplanmış bakır ve bakır alaşımı eşyanın genel adıdır. Osmanlı maden sanatında bakır ve bakır alaşımı pirinç, günlük yaşamda ve dinsel yapılarda kullanılan eşyalarda, askeri teçhizatta, mimari süsleme elemanlarında yaygın kullanım alanı bulmuştur. Osmanlı maden sanatının erken dönemine ait örnekler askeri teçhizattır. 15. yüzyılda form ve süslemelerde Memlûk etkisi görülürken, 16. yüzyıl başlarında klasik Osmanlı üslubu şekillenmiştir. Altın ve gümüşün bir özelliği de cıva içinde çözülebilmeleri yani sıvılaşabilmeleridir. Bu, cıva ile altın karışımı sıvıya amalgam denir. Bu özellikten yararlanılarak gerçekleştirilen yaldızlama ya da Osmanlıca adıyla tombaklama tekniği ile çok sağlam ve düzgün bir kaplama elde edildiği için günümüze kadar kullanılmıştır. Tombaklama yapmak için “cam veya porselen bir kabın içinde” cıva ve çok ince kıyılmış 24 ayar altın karıştırılır. Bu karışım “ahşap bir çubukla” karıştırılarak, altının cıva içinde tümüyle çözülmesi yani sıvılaşması sağlanır. Daha sonra ince bir tülbentle süzülen sıvı alaşım yani amalgam kullanıma hazır hale gelmiştir. Altın kaplanacak eşyanın yüzeyi bütün oksit ve kirlerden temizlenip kurutulur. Tombak yapılacak yüzeye bir fırça, mantar parçası veya bez tampon ile amalgam yedirilerek sürülür. Tombaklanmış eşya, “küllenmekte olan odun kömürü ateşi” üzerine konularak veya düşük ısıda fırınlanarak civanın uçması sağlanır. (Bu safhada buharlaşan civanın solunması son derece tehlikelidir ve geçmişte bu mesleği yapan kişilerde hayati sorunlara yol açmıştır. Bu nedenle ustalık isteyen ve incelikleri olan bir sanattır) Geriye kalan altın yüzeye iyice sızmış ve yapışmış olduğundan, kaplama oldukça kalitelidir.
OSMANLI 19.YÜZYIL (DAMGALI) TOMBAK SAKIZLIK
19.Yüzyıl. Osmanlı. İstanbul işi. Eski Türkçe damgalı. Bakırdan dövme tekniği ile imal edilmiş altın ve cıva amalgamı ile tombaklanmış. Dairesel yüksek halka tabanlı, silindirik gövdeli, yuvarlak ağızlı ve menteşeli kubbe kapaklı, kapak tutamağı tomurcuk formunda. Kalemişi ve kazıma (grave) tekniği ile stilize kabak çiçekleri ile floral tezyinatlı. Tombağı yüksek kondisyonda günümüze kadar ulaşmış, Türk Maden Sanatı’nın seçkin ve koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Tombak Altından Süzülen Zarafet / Yapı Kredi Yayınları
Ölçüler: 12 x 7.5 cm.
18. yüzyılda ekonomik nedenlerle altın ve gümüş eserlerin yapımının azalması, altın görünümlü tombakların çoğalmasına neden olmuştur. Tombak, altın-cıva karışımı ile kaplanmış bakır ve bakır alaşımı eşyanın genel adıdır. Osmanlı maden sanatında bakır ve bakır alaşımı pirinç, günlük yaşamda ve dinsel yapılarda kullanılan eşyalarda, askeri teçhizatta, mimari süsleme elemanlarında yaygın kullanım alanı bulmuştur. Osmanlı maden sanatının erken dönemine ait örnekler askeri teçhizattır. 15. yüzyılda form ve süslemelerde Memlûk etkisi görülürken, 16. yüzyıl başlarında klasik Osmanlı üslubu şekillenmiştir. Altın ve gümüşün bir özelliği de cıva içinde çözülebilmeleri yani sıvılaşabilmeleridir. Bu, cıva ile altın karışımı sıvıya amalgam denir. Bu özellikten yararlanılarak gerçekleştirilen yaldızlama ya da Osmanlıca adıyla tombaklama tekniği ile çok sağlam ve düzgün bir kaplama elde edildiği için günümüze kadar kullanılmıştır. Tombaklama yapmak için “cam veya porselen bir kabın içinde” cıva ve çok ince kıyılmış 24 ayar altın karıştırılır. Bu karışım “ahşap bir çubukla” karıştırılarak, altının cıva içinde tümüyle çözülmesi yani sıvılaşması sağlanır. Daha sonra ince bir tülbentle süzülen sıvı alaşım yani amalgam kullanıma hazır hale gelmiştir. Altın kaplanacak eşyanın yüzeyi bütün oksit ve kirlerden temizlenip kurutulur. Tombak yapılacak yüzeye bir fırça, mantar parçası veya bez tampon ile amalgam yedirilerek sürülür. Tombaklanmış eşya, “küllenmekte olan odun kömürü ateşi” üzerine konularak veya düşük ısıda fırınlanarak civanın uçması sağlanır. (Bu safhada buharlaşan civanın solunması son derece tehlikelidir ve geçmişte bu mesleği yapan kişilerde hayati sorunlara yol açmıştır. Bu nedenle ustalık isteyen ve incelikleri olan bir sanattır) Geriye kalan altın yüzeye iyice sızmış ve yapışmış olduğundan, kaplama oldukça kalitelidir.
OSMANLI 18.YÜZYIL SARAY İŞİ GÜMÜŞ SAKIZLIK
18.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Gümüş. Kallavi ebatlarda. Platform tabanlı, şişkin armudi gövdeli, menteşeli kubbesel kapaklı, kapak tutamağı tomurcuk formunda. Yalın işçilikli, içi hazne kapaklı, yoğun altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez müzelik örneğidir.
Ölçüler: 18 x 9 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL "BALKAN İŞİ" KAHVE TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Balkan işi. Sultan Abdülaziz Han (1861-1876) dönemi. Osmanlı Rokokosu üslubunda dekorlu tepsi, ibrik ve altı adet zarftan oluşan eksiksiz tam takım. Bosna işi, bakır üzerine tombak üslubu altın vermeyli, iri badem formlu mercanlar ile süslenmiş, firuzelerle zenginleştirilmiş. Tüm yüzeyleri kazıma (grave), kabartma (repoussé) ve telkari tekniği ile stilize yoğun tezyinatlı. Tepsi üzerindeki madalyonlar içerisine Sultan Abdülaziz Han tuğrası ve Osmanlıca “Maşallah” ibareleri çalışılmış. Kahvedanı yarı değerli taş montürlü, kapak tutamağı Ay-Yıldız formunda. Ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Tepsi Çap: 29 cm.
İbrik Yükseklik: 19 cm.
Fincan Ölçüleri: 4 x 5 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “MERCANLI” KEMER TOKASI ve HANÇER
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Zengin altın vermeyli gümüş hançer ve gümüş kemer tokasından oluşan takım iri badem formlu mercanlar ile süslenmiş, habbe firuzeler ve yarı değerli taşlar ile zenginleştirilmiş. Kemer tokası telkâri ve ajur işçilikli, iki parçadan müteşekkil, ara parçası kubbe şeklinde. Hançerin bıçağı gümüş kakma ile Osmanlıca ibareler ve motiflerle dekorlu, arka yüzü repoussé (kabartma) ve kalemişi ile uygulanmış stilize floral motiflerle bezeli. Orijinal muhafazası ile birlikte. Ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk takımdır.
Kama Uzunluk: 38 cm.
Kemer Ölçü: 9 x 25 cm.
Kutu Ölçü: 31 x 50 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ ŞEHZADE AYAKKABISI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Şehzade için tabanı ve içi deriden çarık şeklinde yapılmış, lacivert renk kadife ile kaplanmış ve kılaptanla işlenmiş. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 19 cm.