Arthill Müzayedeleri, konusunun en değerli uzman ve otoritelerinin ekspertiz ve katkıları ile hazırlanmakta, Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanlarının onayı ile gerçekleşmektedir.
Eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. Müzayedelerimizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %20'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra "7" (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TCMB" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %35 aracılık hizmeti uygulanır.
Arthill Müzayedeleri'nde satışa sunulan tüm eserler "The Ritz-Carlton Istanbul" Süzer Plaza S2'de yer alan "Arthill Gallery"de sergilenmektedir. Müzayede süresince galerimizi 12.00 / 19.00 (Pazar hariç) saatlerinde ziyaret ederek eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
GALATASARAY SPOR KULÜBÜ KURUCU BAŞKANI “ALİ SAMİ YEN”İN MÜHRÜ
“Galatasaray Terbiye-i Bedeniye Kulübü Reis-i Umumîsi Ali Sâmi”
Hicri 1332 / Miladi 1914 tarihli. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile istifli sülüs hatla çevresi “Galatasaray Terbiye-i Bedeniye Kulübü Reis-i Umumîsi”, merkezi ise “Ali Sâmi, sene 32” ibareli. Bronz, hakkak işi. Fevkalade kondisyonda. 1 Ekim 1905'te, Mekteb-i Sultani talebelerinden Ali Sami Yen ve arkadaşları tarafından kurulan ve kuruluş gayesi Türk olmayan takımları yenmek olan “Galatasaray Spor Kulübü”nün 1914 yılına tarihlenen başkanlık mührü, ele geçmez nadirlikte ve kıymette koleksiyonluk eserdir.
Referans: Galatasaray Spor Kulubü’nün 1905 tarihli kuruluş yılına ait diğer mühür “Arthill Müzecilik” tarafından 09.06.2024 tarihinde düzenlenen 35.Müzayede'de satışa sunulmuştur.
Ölçüler: 28 x 38 mm.
16.YÜZYIL KANUNİ SULTAN SÜLEYMAN HAN & HÜRREM SULTAN TASVİRLERİ
“Vitae et Icones Sultanorum Turcicorum”
1596’da “Theodore de Bry (1528-1598)” ve “Joris Hoeynagel” tarafından tasarlanarak çizimleri yapılan, Frankfurt JJ. Boissard (1528-1602) tarafından yayınlanan “Vitae et Icones Sultanorum Turcicorum” adlı eserden, “Kanuni Sultan Süleyman Han” ve “Hürrem Sultan” tasvirleri. Latince, 2 adet ağaç oyma gravür.
Referans: Eserlerin aynıları “British Museum Koleksiyonu”nda yer almakta olup Envanter No: (1878,0713.1800) ve (1878,0713.1824) ile kayıtlıdır.
Bibliyografya: Hollstein, F W H, Dutch and Flemish etchings, engravings and woodcuts c.1450-1700, Amsterdam, 1949 Hollstein
Ölçüler: 15 x 13 cm. (her biri.)
JOHANN HEINRICH SUHRLANDT (1742-1827)
“Yavuz Sultan Selim Han”
İmzalı. 1793 tarihli. Tuval üzeri yağlıboya. Yavuz Sultan Selim Han’ın Büyük Mısır Seferi’nden.
“Grand Duke I.Frederick Francis” ve “Duke II.Frederick”in (Alman) Saray Ressamı olan J.H.Suhrlandt’ın koleksiyon değeri yüksek başyapıt eserlerinden, ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: E.Benezit / Cilt: 10 Sayfa: 7
Ölçüler: 92 x 122 cm.
SULTAN V.MURAD HAN TASVİR-İ HÜMÂYÛN
“Mehmed Murad Han bin Abdülmecid el-muzaffer daima”
Tuval üzeri yağlıboya. Sultan V.Murad Han’ın bilinen en önemli portresidir, literatüre girmiş ve birçok yerde yayınlanmıştır. Koleksiyon ve belgesel değeri paha biçilmez müzelik şaheserdir.
Provenans: Christie’s, London / 25.04.2013 Lot: 238
Ölçüler: 88 x 65 cm.
HANEDAN-I ÂLİ OSMAN NİŞANI
Osmanlı, Hicri 1311 tarihli. Altın, mineli. Sultan II.Abdülhamid Han tarafından rütbesiz ve şemsesiz şekilde fevkalade iltifat olmak üzere uygun görülen başta Osmanlı Hanedan üyeleri (şehzade ve sultanlar) ile devlete fiilen ve manen destek olan yabancılara verilmek üzere az sayıda ihdas edilmiş. Sultan II.Abdülhamid Han tuğralı, Eski Türkçe (Osmanlıca) ile "El-Müstenid bî-tevkifâti’r Rabbaniye, Meliki’d Devlet-ül Osmaniye / Allah’ın yön göstericiliğine dayanan Osmanlı Devleti'nin Hükümdarı" ibareli, Hicri “699” ve “1311” tarihli. Kolyesiz, sol göğüste askısız olarak kullanılmış. Orijinal muhafazası içerisinde.
Osmanlı Hanedan üyeleri hariç istisnai olarak “Sadrazam Tevfik Paşa”, İran Şahı “Muhammed Ali Şah” ve “Sultan Ahmed Şah”, Mısır Hidivi “II.Abbas Hilmi Paşa”, Alman İmparatoru “II.Wilhelm” ve İngiltere Kralı “VII.Edward” gibi az sayıda kişi bu ayrıcalığa sahip olmuş. Osmanlı nişanlarının en değerli ve nadirlerinden kabul edilen, yüksek kıymette ele geçmez gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten (Sayfa: 297-299)
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem (Sayfa : 348-352)
Ölçüler: 58 x 42.5 mm.
Ağırlık: 38 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL I.DERECE ŞEFKAT NİŞANI ve KURDELESİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. I.Derece Şefkat Nişanı ve kurdelesi. Altın üzerine kırmızı ve yeşil renk mine işçilikli. Şefkat Nişanı, Sultan II.Abdülhamid tarafından H.1295 (1878) tarihinde yalnızca kadınlara verilmek üzere ihdas edilmiştir. Merkezinde Sultan II.Abdülhamid Han’ın El Gazi mahlaslı tuğrası ve H.1295 tarihi, etrafındaki kartuşlarda ise Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “İnsaniyet, Muavenet, Hamiyet” yazmakta. Fevkalade kondisyonda.
İlk kez İngiliz Büyükelçisi Sir Henry Layard'ın eşi Lady Layard'a verilen bu nişana layık görülmüş kadınlar arasında Rukiye Sabiha Sultan, Halide Edip Hanım, Fatma Aliye Hanım, Şair Nigâr Hanım, Makbule Leman Hanım ve Kontes Olga Sergeyevna’yı sayabiliriz. Ele geçmez nadirlikte ve yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 42 x 48 mm.
Ağırlık: 27 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL II.DERECE MURASSA ŞEFKAT NİŞANI
19.Yüzyıl. Osmanlı. II.Derece Murassa Şefkat Nişanı, büyük boy. Altın üzerine kırmızı ve yeşil renk mine işçilikli, elmas ve yakutlarla zenginleştirilmiş, küçük kurdelesi ile birlikte. Şefkat Nişanı, Sultan II.Abdülhamid tarafından H.1295 (1878) tarihinde yalnızca kadınlara verilmek üzere ihdas edilmiştir. Merkezinde Sultan II.Abdülhamid Han’ın El Gazi mahlaslı tuğrası ve H.1295 tarihi, etrafındaki kartuşlarda ise Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “İnsaniyet, Muavenet, Hamiyet” yazmakta. Fevkalade kondisyonda.
İlk kez İngiliz Büyükelçisi Sir Henry Layard'ın eşi Lady Layard'a verilen bu nişana layık görülmüş kadınlar arasında Rukiye Sabiha Sultan, Halide Edip Hanım, Fatma Aliye Hanım, Şair Nigâr Hanım, Makbule Leman Hanım ve Kontes Olga Sergeyevna’yı sayabiliriz. Ele geçmez nadirlikte ve yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 69 x 62 mm.
Ağırlık: 44 gr.
SULTAN V.MEHMED REŞAD HAN İNİSİYALLİ “MURASSA” ALTIN CEP SAATİ
Osmanlı. Saray işi. Sultan V.Mehmed Reşad Han (1909-1918) için özel yapım. İsviçre, “Volta, Geneve” yapımı. 18 ayar altın, imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. Estetik harikası eserin ön kapağında elmaslarla bezenmiş istifli kufi hat ile “Sultan Mehmed Reşad Han”ın lale formlu inisiyali ve “Hanedan Tacı” yer almakta. Bunter case (çift kapak) kasalı, üstten kurmalı, çalarlı. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan ele geçmesi zor yüksek kıymette müzelik şaheserdir.
Referans: Sultan V.Mehmed Reşad için yapılan benzer saat “Arthill Müzecilik” tarafından 10.03.2024 tarihinde düzenlenen 34.Müzayede'de satışa sunulmuştur.
Çap: 51 mm.
Ağırlık: 87 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRASI MURASSA ALTIN BROŞ
“Abdülhamid Han bin Abdülmecid el-Muzaffer daima”
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Saray işi. Altın. Murassa, elmaslarla bezeli. Sultani özelliklerde, “Sultan II.Abdülhamid Han”ın tuğrası model alınarak arkadan tek uzun iğne ile takılacak şekilde tasarlanılarak imal edilmiş. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Mücevher Sanatı’nın ele geçmez nadirlikte ve kıymette koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Osmanlı Saray Mücevheri, 2012 / Gül İrepoğlu
Ölçüler: 46 x 58 mm.
Ağırlık: 11 gr.
Osmanlı İmparatorluğu’nun gelişmesi ve zenginleşmesi ile mücevhercilik giderek önem kazandı ve İstanbul dünyanın önemli mücevher üretim merkezlerinden biri oldu. Bu dönemde, imparatorluğa yeni katılan bölge ve ülkelerde yaşayan toplumların birikimleri de eklendiğinden, kuyumculuk ürünlerinin çeşitlerinde belirgin bir artış oldu. Osmanlı topraklarında yaşamış çok sayıda etnik kimliklerin kültürünü ve binlerce yıllık uygarlıkların izlerini taşıyan Osmanlı kuyumculuğu, bu uygarlıklardan esinlenerek kendi özgün takılarını üretti. Osmanlı Sarayı’nda çeşitli hizmet erbabı sınıflar mevcut olup bunlardan biri de “Ehl-i Hiref denilen sanatkârlar zümresiydi. Bunlar arasında yer alan kuyumcular Topkapı Sarayı'nın Orta Kapısı ile Akağalar Kapısı arasında kalan “Bîrun” denilen bölümde yaşamaktaydılar. Âmirlerine kuyumcubaşı denirdi. Kuyumcular, devşirmelerin kabiliyetlilerinden yetiştirilirdi. Ehl-i hiref teşkilâtında kuyumculukla uğraşan pek çok ustanın ve çeşitli bölüklerin yer aldığı belgelerden anlaşılmaktadır ki, bunların başında altın işçiliği yapan "Zergerân" bölüğü gelmektedir. Yeşim, necef ve maden eserler üzerine altın kakmacılığı yapanlara "Zernişâni", taş yontucu ve işlemecilere "Hakkâkân", taşa foya yapanlara ise "Foyager" denilmekteydi.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN “EMPERYAL” MURASSA ALTIN ENFİYE KUTUSU
19.Yüzyıl. Osmanlı, Saray işi. Emperyal, Sultan II.Abdülhamid Han için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. 1890’lar, Fransız imalat damgalı. 18 ayar altın, transparan “royal blue” (lacivert) renk mineli. Murassa, eski kesim pırlanta ve elmaslar ile bezeli. Merkezinde etrafı “Hilal” motifleri ile zenginleştirilmiş Sultan II.Abdülhamid Han’ın El Gazi mahlaslı tuğrası yer almakta. Kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize floral tezyinatlı. Orijinal muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Topkapı Sarayı ve diğer müze koleksiyonlarında yer alan paha biçilmez ve ele geçmez müzelik şaheserdir.
Dünya Müzayedelerinde satışa sunulan emsal Murassa Altın Kutular;
Sotheby’s / Romanov Heirlooms, 2009 / Lot 80 Satış Fiyatı: 990.000 USD
Sotheby’s / Russian Works of Art, 2015 / Lot 420 Satış Fiyatı: 640.000 USD
Sotheby’s / Russıan Works of Art, 2015 / Lot 419 Satış Fiyatı: 450.000 USD
Referans: Osmanlı Saray Kuyumcuları, 2019 / Garo Kürkman
Osmanlı Saray Mücevheri, 2012 / Gül İrepoğlu
Ölçüler: 21.5 x 91 x 65 mm.
Ağırlık: 175 gr.
SULTAN II.MAHMUD HAN (1785-1839)
“Hat Levha”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Ketebeli. Ketebesi “Ketebehu Mahmûd bin Abdulhamîd Hân” şeklinde atılmış. Beyaz zemin üzerine mavi renk (royal blue) mürekkep kullanılarak uygulanmış. Celî sülüs hattı ile Hud Suresi 88.Ayet "Başarım ancak Allah’tandır / Ve mâ tevfîkî illâ billâh” yazılı, dört köşesi pembe gül minyatürleri ile zenginleştirilmiş. Müstesna eser (sonradan) altın ve gümüş tezhipli üst seviye muhteşem bir bordür ile çevrilmiş, bordür zikzakları sarmalayan çiçek buketleri ve köşelerde üzüm motifleri ile oluşturulmuş rozetlerden oluşmakta. Altın cetvelli. Haliyle.
Sultan II.Mahmud Han aynı kompozisyonu zerendûd tekniği ile de uygulamıştır, levha “SSM / Sakıp Sabancı Müzesi Koleksiyonu”nda Envanter No: 130-0109 ile yer almaktadır. İslam Halifesi ve Osmanlı Sultanı II.Mahmud Han’ın elinden çıkmış, Türk Hat Sanatı’nın paha biçilmez ve ele geçmez müzelik şaheseridir.
Provenans: Özel Koleksiyon
Ölçüler: 63 x 98 cm.
OSMANLI SARAYI’NA YAPILMIŞ “ÇİN” PORSELEN ÇİFT ZEMZEMLİK
"Sultan II.Abdülhamid Han Tuğralı"
18.Yüzyıl başı. Çin. Qing Hanedanı, Kangxi (1662-1722) dönemi. Çift. Bleu poudré, Osmanlı Sarayı için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. “Hilal” formlu ağız yapısına sahip porselen (monokrom) gövdeleri platform kaideli ve damla formunda. Altın yaldız ile kafes üslubu floral tezyinatlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı, sah ve çeşnili (19.Yüzyıl) Osmanlı Sarayı’nda eklenen gümüş parçalar “Rumî” üslubunda tezyinatlı, orijinal zincirli. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışını en güzel yansıtan örneklerden, ele geçmesi zor yüksek kıymette koleksiyonluk şaheserlerdir.
Provenans: NY Elizabeth / Beverly Hills, ABD
Christie’s, London / 27.04.2017 Art of the Islamic World, Lot: 172
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Yükseklik: 33.5 cm. (her biri.)
Batının porselen ile ilk tanışmasının 13. Yüzyılda Venedikli seyyah Marko Polo’nun seyahatnamesi ile olduğu bilinmektedir. Doğuda en eski devirlerde bile kullanılan Çin porselenlerini “fağfuri” tabiri ile bizim ülkemizde yüzyıllardır kıymetle aranan eşyaların arasında en başta görürüz. Buna en güzel örnek Topkapı Sarayı Çin Porselenleri Koleksiyonu’dur. Osmanlı Sarayları’nda ilk olarak Sultan II.Beyazıd zamanında Çin porselenlerinden bahsedilir. Sultan I.Selim’in İran ve Mısır seferlerinden birçok porseleni İstanbul’a getirdiği bilinmektedir. Kanuni Sultan Süleyman Çin porselenlerine çok meraklı idi, hatta devlet erkânını Çin porselenleri kullanmaya teşvik ettiği gibi bunları hediye olarak da tercih ederdi. Osmanlı Sarayı’ndan özel olarak Çin’e defalarca kervanlar gönderildiği kayıtlarla sabittir. İstanbul’a uzak doğudan gelen her kervanın en kıymetli eşyasını fıçılar içine itina ile yerleştirilmiş Çin porselenleri teşkil ederdi. Bunlar İstanbul’da hatta İmparatorluk sınırları içindeki müşterilerin zevkine sunulur ve yüksek fiyatlarla satılırdı, bu eserlerin en iyi alıcısı kuşkusuz saraydı.
ŞEHZÂDE YUSUF İZZEDDİN EFENDİ’YE AİT ALTIN MİNELİ CEP SAATİ
“Veliaht-ı Saltanat Şehzâde Yusuf İzzeddin Efendi”
19.Yüzyıl sonu. İsviçre. Sultan Abdülaziz Han’ın şehzadesi “Yusuf İzzeddin Efendi” için özel yapım. Saray işi. 18 ayar altın, mineli. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile müsenna (aynalı) olarak “Yusuf İzzeddin” inisiyalli. İmalat ve garanti damgalı, seri numaralı. Bunter case (çift kapak) kasalı. Üst seviye mine işçiliği ile çok renk stilize tezyinatlı, kadranı Osmanlıca rakamlı. Fevkalade kondisyonda. “Lucien Deconde” ibareli orijinal meşin muhafazası ile birlikte. Osmanlı Hanedanı’ndan Şehzade Yusuf İzzzeddin Efendi’ye ait olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Kasa No: 77378
Çap: 52 mm.
Ağırlık: 90 gr.
ŞEHZÂDE YUSUF İZZEDDİN EFENDİ’YE AİT ALTIN KAKMA MAUSER
“Veliaht-ı Saltanat Şehzâde Yusuf İzzeddin Efendi”
19.Yüzyıl sonu. Sultan Abdülaziz Han’ın şehzadesi “Yusuf İzzeddin Efendi” için özel yapım. Saray işi. Hicri 1314 tarihli, Sultan II.Abdülhamid Han tuğralı. Alman, Mauser (Waffenfabrik Mauser Oberndorf) özel imalatı. Altın kakma tekniğiyle Eski Türkçe (Osmanlıca) istifli sülüs hattı ile “Şehzâde Yusuf İzzeddin Bey” ibareli, müsenna (aynalı) olarak “Yusuf İzzeddin” inisiyalli ve “Kelime-i Tevhid / Lâ ilâhe illallah Muhammedün Resûlullah” yazılı. “Ay-Yıldız” motifleri ve çatılmış kılıçlar ile zenginleştirilmiş stilize altın kakma tezyinatlı. Orijinal altın vermeyli tokası ve muhteşem muhafazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Hanedanı’ndan Şehzade Yusuf İzzeddin Efendi’ye ait olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Uzunluk: 28.5 cm.
OSMANLI SARAY İŞİ ALTIN MİNELİ ENFİYE KUTUSU
19.Yüzyıl başı. İsviçre, c.1820 Cenevre. Altın, mineli. Osmanlı Sarayı için özel yapım. Altın üzerine üst seviye çok renk mine tekniği kullanılarak “Rokoko” üslubunda tezyin edilmiş. Kapağına “Sultan Çadırı / Otağ”, Osmanlı sancakları ve askeri unsurlardan oluşan bir kompozisyon, arka ve yan yüzlere ise akantus yaprakları ile zenginleştirilmiş “Fleur de Lis” motifleri ve floral madalyonlar uygulanmış. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, ele geçmesi zor yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 18.5 x 75 x 52 mm.
Ağırlık: 91 gr.
ABDULLAH ZÜHDÎ EFENDİ (1835-1878)
“İstifli Zerendud Levha”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Ketebeli. Siyah zemin üzerine altın ile tatbik edilmiş. İstifli sülüs hat ile “Merhamet edenlere Rahman olan Allah da merhamet eder. Sizler, yerdekilere yardım ederseniz gökyüzündeki Allah da size yardım eder” anlamındaki Hadis-i Şerif yazılı.
“الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمَنُ ارْحَمُوا مَنْ فِي الأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاءِ”
Abdullah Zühdî Efendi’nin en özel eserlerinden. Altın ile “Rokoko” üslubunda tezhipli. Altın cetvelli. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Sertifika: Eserin, Prof.Uğur Derman tarafından 16.05.2024 tarihinde verilmiş sertifikası mevcuttur.
Referans: Türk Hattatları, 1984 / Şevket Rado (Sayfa: 218)
Ölçüler: 65 x 65 cm.
MAHMUD CELÂLEDDÎN EFENDİ (1750-1830)
“Hat Levha”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Ketebeli. Sülüs hattı ile “Hüseyin radıyallahu anh” yazılı. Altın ile üst düzey “Neoklasik” üslupta tezhipli, hatayi, hançer yaprağı ve palmet motifleri ile zenginleştirilmiş. Altın cetvelli. Türk Hat Sanatı’nın yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Referans: Türk Hattatları, 1984 / Şevket Rado (Sayfa: 199)
Ölçüler: 41 x 49 cm.
MEHMED FÂ'İK EFENDİ
“Kur’an-ı Kerim”
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Ketebeli. Hicri 1222 (M.1807) tarihli. Berberzâde Mehmed Sa'id Efendi’nin talebesi “Dîvan-ı Hümâyun Kalemi’nden Mehmed Fâ’ik bin el-Hâc Yahya” tarafından 28 Receb 1222’de yazımı bitirilmiş. Aharlı kâğıt üzerine “is” mürekkebi kullanılarak nesih hattı ile yazılmış, sure isimleri ise altın üzerine “üstübeç” mürekkebi ile tatbik edilmiş. Altın ile üst seviye “Neoklasik” üslupta olağanüstü tezhipli, Rumî motifler ile zenginleştirilmiş, “Cüz Gülleri (Aşer)” ile tamamlanmış. Altın cetvelli, altın duraklı. Orijinal bordo renkli deri cildi altın ile “zilbahar” bezemeli ve orijinal deri muhafazalı. Üç farklı kağıda yazılmış, kapanış duası ile neticelendirilmiş. Fevkalade kondisyonda. Hattatın, “İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi Koleksiyonu”nda bir Kur’an-ı Kerim’i yer almaktadır. Türk Hat Sanatı’nın ele geçmez bir örneği ve yüksek kıymette koleksiyonluk şaheseridir.
Provenans: Özel Koleksiyon
Ölçüler: 28 x 13 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “SARAY İŞİ” ELMAS KAKMA ALTIN GÖĞÜS BROŞU
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Altın. Sultani özelliklerde ve işçilik kalitesinde imal edilmiş, aykırı tasarıma ve ebatlara sahip. Altın montür üzeri elmas kakma, yakut taş ile zenginleştirilmiş. Merkezi, “Bizans Kartalı” etkisinde kanatlarını iki yana açan kuş formunda. Sallantılı, iki farklı boyda kullanılabilir. Osmanlı Mücevher Sanatı’nın tasarım harikası eşsiz bir örneği, ele geçmez nadirlikte ve kıymette koleksiyonluk şaheseridir.
Referans: Osmanlı Saray Mücevheri, 2012 / Gül İrepoğlu
Ölçüler: 125 x 68 mm.
Ağırlık: 70 gr.
ŞEYH MUHAMMED ZÂFİR EFENDİ’YE AİT NECEF MÜHÜR
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hicri 1301 tarihli. Saray işi. Sultan II.Abdülhamid Han’ın Şeyhi “Muhammed Zâfir Efendi” için özel olarak tasarlanılarak neceften imal edilmiş. Hakkak işi, dönerli, üç (3) yüzlü. Talik hattı ile “Muhammed Zâfir,1301”, “Osmânî” ve “Men sabara zafara / Sabreden zafere ulaşır” ibareli. Fevkalade kondisyonda. Şâzeliyye Şeyhi Muhammed Zâfir Efendi’nin şahsına ait olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden, ele geçmez nadirlikte gerçek koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 12 x 18 mm.
Gemolojide (değerli taşlar bilimi) kaya kristali (rock crystal) olarak adlandırılan doğal kristal necef, kuvars grubundan yarı değerli bir taştır. Necef denmesinin nedeni Osmanlı döneminde Irak’ta Kule yakınlarındaki Necef kentinden getiriliyor olmasıdır. Necefin yer aldığı kuvars grubu taşlar çok güçlü bir kristal iskelet yapısına sahiptir. Bu yapı onları son derece sert ve dayanıklı kılar, yarılmalarını önler. Mohs ölçeğine göre sertlik derecesi 7, elmasınki ise 10’dur, bu sebeple işlenmesi üstün bir yetenek ve tecrübe gerektirir. Yüzyıllar boyu hastalıkları tedavi etmede ve büyü gibi mistik ritüellerde kullanılan necef taşının, kişinin etrafındaki kötü enerjiyi dağıtarak pozitif enerjiye çevirdiğine, zihinsel açıdan konsantrasyon algısını güçlendirdiğine, canlılık ve güç kayıplarına engel olduğuna, ruhsal dengenin sağlanması ve iç huzurun bulunabilmesine faydalı olduğuna inanılmıştır.
ŞEYH MUHAMMED ZÂFİR EFENDİ’YE AİT HATTAT MAKASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultan II.Abdülhamid Han’ın Şeyhi “Muhammed Zâfir Efendi” için üst seviye işçilik ile özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. “Hayat Ağacı / Selvi-Servi” motiflerinin içi Eski Türkçe (Osmanlıca) ile bir yüzde “Muhammed Zâfir”, diğer yüzde ise “Hâdimu'l-fukarâ” yazılı. Nadir tesadüf edilen vidasız tek parça sap kısmı müsenna hat (aynalı yazı) ile Esma’ül Hüsna’dan “Ya Fettah” ibareli. Tüm yüzeyi kakma tekniğiyle altın kullanılarak stilize floral tezyinatlı. Fevkalade kondisyonda.
Hattat, müzehhip ve musavvirlerin büyük tabakalar halindeki kâğıtları istenilen kıt’ada düzgün kesebilmeleri için üretilmiş makasların en kıymetli örneklerinden. Şâzeliyye Şeyhi Muhammed Zâfir Efendi’ye ait olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden, ele geçmez nadirlikte gerçek koleksiyonluk eserdir.
Uzunluk: 27.5 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL “HACI DEDE” İMZALI EDİRNEKÂRİ HAT KUTUSU
18.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Edirnekâri. Saray işi. Eski Türkçe (Osmanlıca) nesih hattı ile “Hacı Dede” imzalı. Sultani özelliklerde ve üst seviye işçilik kalitesinde ıhlamur ağacından tempera boya ve zengin altın yaldız kullanılarak imal edilmiş. Zerefşanlı. Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinatlı, mimari kompozisyonların desteklediği şemse motifli, geometrik unsurlar ve floral kompozisyonlar ile zenginleştirilmiş. Kilit mekanizmalı, tek geniş mahfazalı, kalemlik tepsili ve madeni mürekkeplik hazneli. Rumî üslubunda tasarlanmış mürekkep haznesi 2 mürekkeplik ve 1 rıhdandan oluşmakta.
Bilinen yegane “Hacı Dede” imzalı eserler “Süleymaniye Kütüphanesi”, “İstanbul Üniversitesi Kütüphanesi” ve “Kahire, Dâr-ül-kütüb-il-Mısriyye”de yer alan lake cilt kaplarıdır. Edirnekâri Sanatı’nın en önemli ruganî üstadlarından “Hacı Dede”nin emsaline rastlanılmamış yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheseridir.
Referans: Türk Lake Müzehhipleri ve Eserleri, 1969 / Kamal Çığ (Sayfa:251)
Türk Sanat Tarihi’nde Edirnekâri Lâke İşleri ve Sanatkârları, 1965 / Süheyl Ünver (Sayfa: 17)
Ölçüler: 11.5 x 34.5 x 13.5 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ÇİFT KÂBE ÖRTÜSÜ
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han Halifeliği dönemi. İki adet “İhlas Suresi” istifli Kâbe örtüsü madalyonu. İpek zemin üzerine altın suyuna batırılmış gümüş telle dolgu sarma tekniğinde tatbik edilmiş. Kâbe kapı perdesinin kapı açıklığının iki tarafında yer alan istifli iki levhadır. Arkası kırmızı ipek kumaşla astarlıdır. Benzer örneği Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu’nda mevcuttur. Fevkalade kondisyonda. Manevi ve kutsal kıymeti tarifsiz yüksek kıymette ele geçmez müzelik eserlerdir.
Sertifika: Eserin Prof. Dr. Hülya Tezcan tarafından 12.10.2022 tarihinde verilmiş sertifikası mevcuttur.
Referans: Al-Astaar al-Haramayn / Hülya Tezcan, 1996
Ölçüler: 90 x 90 cm. (her biri.)
OSMANLI 18.YÜZYIL İŞLEME KAPI ÖRTÜSÜ
18.Yüzyıl. Osmanlı. Atlas kumaş üzerine altın suyuna batırılmış gümüş telle dolgu sarma tekniğinde (dival işi) tatbik edilmiş. Şemse, kartuş ve kitabeleri sülüs hattı ile oluşturulmuş istifler ile bezeli. Osmanlı Rokokosu üslubunda rumî, floral ve geometrik tezyinli. Astarlı, haliyle. Osmanlı Tekstil Sanatı’nın günümüze ulaşmış nadir örneklerinden yüksek kıymete sahip koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 300 x 210 cm.
İBRAHİM ÇALLI (1882-1960)
“Semazen”
Eski Türkçe imzalı. Mukavva (duralit) üzeri yağlıboya. Celi talik hattı ile “Ya Hazreti Mevlana” ibareli.
Eser, Folkart’ın yayınladığı “İbrahim Çallı” kitabının 270.sayfasında yer almaktadır.
Sergi: Eser, “Türk Resminin Bohem ve Asi Fırçası İbrahim Çallı” sergisinde yer almıştır.
Literatür: Türk Resminin Bohem ve Asi Fırçası İbrahim Çallı, 2021 / Folkart (Sayfa: 270)
Referans: E.Benezit / Cilt: 2 Sayfa: 463
Ölçüler: 76 x 45 cm.
1882 yılında Denizli’nin Çal kasabasında doğdu. 1906-10 yılları arasında Sanay-i Nefise Mektebi’nde öğrenim görmüş, ertesi yıl devlet tarafından Paris’e yollanarak Fernand Cormon’un atölyesinde eğitim görmüştür. 1914 yılında yurda dönen sanatçı Sanay-i Nefise’de hocalığa başlamıştır. Çallı burada tam 33 yıl boyunca sayısız öğrenci yetiştirmiştir. Çallı, 1917 yılında kurulan Şişli Atölyesi’nde de görev alarak, burada ürettiği yapıtlarla Viyana Sergisi’ne katılmıştır. Çallı ve arkadaşları Türkiye’ye Fransız İzlenimcileri’nin yoğun etkilerini getirmişler ve Çallı Kuşağı olarak adlandırılan 1914 Kuşağı sanatçılarının öncüleri arasında yer almışlardır. Sanatçının canlı, parlak renkler ve serbest fırça vuruşlarıyla yaptığı manzaralarında, özellikle manolyaları, gülleri ve meyveleri işlediği natürmortlarında, portre ve çıplaklarında bir duyumsallık söz konusudur. Bu özelliği, onun bir gözlemci olmaktan çok, nesneyle kaynaşıp bütünleşen bir yapıya sahip olduğunu gösterir.