OSMANLI 19.YÜZYIL BAŞI SARAY İŞİ ALTIN MİNELİ ENFİYE KUTUSU / İSTANBUL BOĞAZI ve RUMELİ HİSARI MANZARALI
19.Yüzyıl başı. İsviçre, c.1820 Cenevre. Altın. Osmanlı Sarayı için özel yapım. Müstesna altın kutunun bir yüzüne üst seviye çok renk mine tekniği ile “Rumeli Hisarı ve İstanbul Boğazı’nda Kalyonlar” resmedilmiş. Diğer yüzeye ise merkezde Osmanlı müzik aletlerinden oluşan bir kompozisyon ile stilize sıralı benzer kompozisyonlar tezyin edilmiş, aynı üslup kutunun çepeçevre etrafına da uygulanmıştır. Orijinal mahfazası ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Topkapı Sarayı ve diğer müze koleksiyonlarında bulunan, Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, ele geçmesi zor yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 8.4 x 5.5 x 1.8 cm.
Ağırlık: 91 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ MÜZELİK ÇUBUK TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultani özelliklerde. Müstesna çubuk takımı Tophane işi lüle, Kayseriye çubuk ve imameden oluşmakta. Tophane işi lülesi “Dev Lüle” tabir edilen boyutlarda. Kırmızı lüleci çamurundan yapılmış, çanağı geniş, iri kabartma dilimli, floral süslemeli, yoğun ve zengin altın yaldız bezemeli. Kehribar imamesi (ağızlık) 3 parçadan müteşekkil. Yıldız taşı bilezikli. Göbeği 22 ayar altın üzerine üst seviye işçilikle pembe, kırmızı ve su yeşili renk mine ile tezyinli. Uzun “Kayseriye” çubuklu. 141 cm.’lik çubuğu en kıymetli ve makbul “Ortaköy Yasemini”nden, boğumlu ve sırma örgülü.
Osmanlı Sarayı’nda tütün özel bir merasimle bu tip çubuk takımları ile içilirdi. Bu düzeni çubukçubaşı / çubuk ağası emrindeki 10 çubukçu ve bir ateşçiyle “adab-ı mahsus” ile idare ederdi. Saraya en kıymetli çubuklar İstanbul Ortaköy’de bu iş için kurulan Yasemin Bahçeleri’nden çok meşakkatli ve uzun uğraşlar sonucu hazırlanır gelirdi. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden olan müstesna eser fevkalade kondisyondadır. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında yer alan Osmanlı Tophane Sanatı’nın ele geçmez, yüksek kıymette müzelik şaheseridir.
Referans: Tophane Lüleciliği, 1963 / Hüseyin KOCABAŞ
Tophane Lüleciliği, 2007 / Prof. Dr. Erdinç BAKLA
Çubuk Uzunluğu: 141 cm.
İmame Ölçüleri: 14 x 3.5 cm.
Lüle Ölçüleri: 6.5 x 12 cm.
Tütün,1500 yıllarında Antiller’den İspanyol gemicileri vasıtasıyla İspanya’ya ve oradan Avrupa’ya yayılmıştır. Anadolu’ya ise Osmanlı İmparatorluğu zamanında (1605) Venedikli tüccarlar tarafından sokulmuş ve kullanılışı kısa bir zamanda yayılmıştır. Tütün bitkisi, kurutulmuş yaprakların yakılması ile ortaya çıkan dumanın içe çekilmesi veya tozlarının enfiye halinde buruna çekilmesi veya özel işlem görmüş yapraklarının çiğnenmesi suretiyle kullanılırdı. Osmanlı’nın tütüne olan ilgisi kuşkusuz döneminde tütün tabakaları, nargile, ağızlık ve lülelerin özel olarak Osmanlı zevkine uygun yeni formlar ve tasarımlarla üretilmesi ve kullanılması ile kendi sanatkârlarını, modasını ve sanat eserlerini yaratmıştır. Bu nesnenin lüle ve pipolarla içilmesi Türkün tükenmez el sanatlarına bir yenisini daha ilave ederek “Lülecilik Sanatı”nı ortaya çıkartmıştır. Tophane işi eserlerin en eskilerinin 18.Yüzyılın sonlarına doğru yapıldığını, en güzel örneklerini de 19.Yüzyılın sonlarına doğru verdiğini üzerlerine vurulan mühür ve imzalardan anlamaktayız. Tophane işi eserler yapım aşamasında kısaca lüleci çamuru tabir edilen süzülmüş ve dinlendirilmiş çamurdan el ile tornada imal edilir, kendi renginde bir astarla sıvanır, birçok teknikle nakışlanır ve mühürlenmiş olarak fırınlanırdı. Fırından sonra tekrar astarlanarak elde çuha parçaları ile ovunarak parlatılır ve altın varaklarla bezenir. Ve tekrar altın yaldızın pişeceği kadar az hararetli bir fırınlamadan sonra tekrar çuhalarla ovulur ve Arasta’nın satış dolabının raflarındaki yerini alırdı.
OSMANLI 19.YÜZYIL ALTIN VERMEYLİ BRONZ SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRASI
“Abdülhamid Han bin Abdülmecid el-Muzaffer daima”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Bronzdan testere işi ile oluşturulmuş Sultan II.Abdülhamid Han tuğrası, altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Türünün estetik ve koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 18 x 23 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “SULTAN ABDÜLMECİD HAN DÖNEMİ” SULTANİ KALEMDAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) dönemi. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı için Sultani özelliklerde yapılmış. Sıvama altın vermeyli, yalın işçilikli. Muhaddeb (dışbükey) çift kapaklı, açma mekanizmalı. Üst katı Rumi üslubu tasarlanmış mürekkep haznelerinden oluşmakta, zemin katı muhafaza amaçlı. Osmanlı'nın yüksek zevkini gözler önüne seren estetik harikası, ele geçmez müzelik şaheserdir.
Uzunluk: 21.5 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL SARAY İŞİ “KİTABELİ” ABANOZ RAHLE
18.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Yekpare abanozdan yapılmış, kitabeli. Dişli-geçme, iki kanatlı, açılır kapanır tipte. Müstesna eserde en kıymetli ve nadir kabul edilen (en ağır ve simsiyah) abanoz kullanılmış. Üst seviye kafes oyma, ajurlu. Ayak kısımları mihraplı. Kitabelerinde “Ger kabul ufted zehî izzi ü şeref / Eğer makbul olursa ne büyük izzet ve şereftir bize” yazmakta. Kur’an-ı Kerim’e karşı saygı nişanesi olan rahlelerin zirve örneklerinden. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan, yüksek kıymette ele geçmez gerçek koleksiyonluk şaheserdir.
Referans: Rahleler, 1968 / MEB Yay., s.VIII-XVI
Ölçüler: 62 x 21 cm.
Abanoz eski çağlardan beri çok değerli sayılmıştır. Pek çok imparator ve kral abanozdan asalar yaptırmış, hatta zehirin etkisini giderdiğine inanarak abanozdan kadehler kullanmıştır. Tevrat'ta tarihi Sur kentindeki abanoz ticaretinden söz edilmektedir. Ayrıca Binbir Gece Masalları'nda anılan değerli mallardan biri de abanozdur.
TURQUERIE SANATI 19.YÜZYIL ALTIN VERMEYLİ (SANCAKLI) MUHAREBE TEMALI RÖLYEF
Ölçüler: 14 x 10 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL PULAT TEPSİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Dolmabahçe Sarayı önünde Saltanat Kayığı konulu. Oval formlu, çift kulplu ve yüksek kenarlı. Yeşil renk zemin üzerine çok renk ile çalışılmış stilize floral süslemeler ile dekorlu, altın yaldız bezemeli. Türünün nadir çıkan koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 64 x 47 cm.
Pulat tepsiler, 18.Yüzyılın sonunda Batı’da yapılmaya başlanmış, 1851 yılındaki Büyük Dünya Fuarı’nda (The Great Exhibition) ilk defa sergilenmiş, 19. yüzyılda ise Osmanlı’nın günlük yaşamının bir parçası olarak Osmanlı pazarında görülmeye başlanmıştır. Daha sonra Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde başta İstanbul Galata ve Haliç bölgesinde, çoğunluğu Yahudi tüccarlar tarafından yerel atölyelerde üretilmeye başlanmış ve 20. yüzyılın erken dönemlerinde sanayileşmenin getirdiği seri üretim ile birlikte ortadan kaybolmuştur. Pulat tepsilerin kısmen el işçiliği kullanılarak üretilmiş olmaları ve üretim aşamaları dikkate alınırsa bu tepsiler, “sanat” ve “zanaat” arasındaki ince çizgide durarak çok değerli kültür varlıklarımız arasında yer almaktadır.
OSMANLI 19.YÜZYIL PULAT TEPSİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Dolmabahçe Sarayı önünde Saltanat Kayığı konulu. Oval formlu, çift kulplu ve yüksek kenarlı. Kırmızı renk zemin üzerine çok renk ile çalışılmış stilize floral süslemeler ile dekorlu. Türünün nadir çıkan koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 64 x 47 cm.
Pulat tepsiler, 18.Yüzyılın sonunda Batı’da yapılmaya başlanmış, 1851 yılındaki Büyük Dünya Fuarı’nda (The Great Exhibition) ilk defa sergilenmiş, 19. yüzyılda ise Osmanlı’nın günlük yaşamının bir parçası olarak Osmanlı pazarında görülmeye başlanmıştır. Daha sonra Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde başta İstanbul Galata ve Haliç bölgesinde, çoğunluğu Yahudi tüccarlar tarafından yerel atölyelerde üretilmeye başlanmış ve 20. yüzyılın erken dönemlerinde sanayileşmenin getirdiği seri üretim ile birlikte ortadan kaybolmuştur. Pulat tepsilerin kısmen el işçiliği kullanılarak üretilmiş olmaları ve üretim aşamaları dikkate alınırsa bu tepsiler, “sanat” ve “zanaat” arasındaki ince çizgide durarak çok değerli kültür varlıklarımız arasında yer almaktadır.
OSMANLI 18.YÜZYIL “DÂR-ÜL KURR”DA KULLANILAN RAHLE-İ TEDRİS / ŞEHZADE RAHLESİ
18.Yüzyıl. Osmanlı. Dâr-ül Kurrâ’da (Okuyucular Okulu) kullanılan Rahle-i Tedris (Öğrenci ders rahlesi) olarak tasarlanmış. Osmanlı Saray Erkânı'ndan birine ait. Ceviz ağacı üzerine kemik kakma tekniği ile dekorlu. Stilize geometrik unsurlarla zenginleştirilmiş “Penç” motifleri ile bezeli. Müstesna eser “Osmanlı Günlük Yaşam Nesneleri” kitabının 339.sayfasında yer almaktadır. Osmanlı Kültürü’nde çok önemli bir yeri olan bu tip rahleler çocuğa “Bed’-i Besmele Cemiyeti” denilen ritüelik bir törenle verilirdi, tören sonunda çocuk “Dâr-ül Kurrâ”daki ilk dersinde hocasının karşısında bu rahleyi kullanırdı. Bed’-i Besmele Cemiyeti (Besmeleye Başlama Töreni) Osmanlı’da sünnet töreni kadar önemli idi. Literatüre girmiş, yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Literatür: Eser, 2011 yılında “Övgüye Değer Eser Ödülü”ne layık görülmüş “Osmanlı Günlük Yaşam Nesneleri” kitabının 339.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 33 x 45 x 24 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “ÇEKMECELİ” HATTAT SANDIĞI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hattat sandığı olarak tasarlanmış, 6 çekmeceli, yüksek platform ayaklı, yanlardan çift kulplu, öne açılan kapağı kilit mekanizmalı. Kemik kakma tekniği ile stilize geometrik unsurlarla zenginleştirilmiş penç motifleri ile bezeli. Fevkalade kondisyonda. Türünün nadir ele geçen koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 40 x 35 x 27 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “SARAY İŞİ” SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI DERİ SÜMEN
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Saray işi. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) dönemi. Üstten cepli şekilde deriden tasarlanmış müstesna esere altın yaldız gümüş tel kullanılarak dival işi tekniğinde Sultan II.Mahmud Han tuğrası zarif floral bir çerçeve içinde uygulanmış. Sultan II.Mahmud Han dönemi örneklerine zor tesadüf edilen gerçek koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 19 x 26 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “YA FETTAH” İBARELİ ALTIN KAKMA HATTAT MAKASI
19. Yüzyıl. Osmanlı. Çelik gövdeli eserin bronz sap kısmı sülüs müsenna hat/aynalı yazı ile Esma’ül Hüsna’dan (Allah’ın 99 ismi) “her türlü zorlukları kolaylaştıran, darlıktan kurtaran” anlamında Eski Türkçe ile “Ya Fettah” ibareli. Yüzeyi kakma tekniğiyle altın kullanılarak çok zarif stilize floral tezyinatlı ve Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi” dekorlu. Hattat, müzehhip ve musavvirlerin büyük tabakalar halindeki kâğıtları istenilen kıt’ada düzgün kesebilmeleri için üretilmiş makasların nadir görülen “Ya Fettah” ibareli koleksiyonluk örneğidir.
Uzunluk: 27 cm.
Hayat Ağacı Selvi, insanlık tarihinin çeşitli dönemlerinde en fazla kullanılan simgesel temadır. Çeşitli toplumların mitolojilerinde sözü geçen ağaç kimi zaman yaşamı, kimi zaman da evreni betimlemek için kullanılır. Türk kültüründe ise Hayat Ağacı; Selvi / Servi'dir. Hayat ağacı sembolü evreni; aslında cenneti, ölümsüzlüğü, yani ebediyeti, çoğalmayı, suyu, yağmuru, bereketi, soyu , yani soyları kullanıldığı yere göre simgeler. Selçuk ve Osmanlılarda, cenneti temsil ve uzun ömrü göstermesi bakımından camilerde, minyatürlerde, halı-kilimlerde, Kâbe örtüsü kumaşlarında ve özel objelerde kullanılmıştır.
OSMANLI 19.YÜZYIL HATTAT TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hattat makası, usta damgalı iki kalemtraş ve iki fildişi maktadan oluşmakta. Hattat makası gümüş kakma ile Eski Türkçe “Engeroğlu”, fildişi saplı kalemtraş ise gümüş kakma ile Eski Türkçe “Hamdullah el-Mevlevi” ibareli. Koleksiyonluk bir takımdır.
Makas Uzunluk: 25 cm.
Kalemtraş Uzunluk: 19 cm. - 20 cm.
Makta Uzunluk: 13 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI TAKVİM KLİŞESİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Vakitleri gösteren 16 parçadan (1 ana, 15 iç klişe) müteşekkil takvim klişesi. Fevkalade kondisyonda. Ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Ana Parça Ölçüleri: 14.5 x 10 cm.
Mühür Ölçüleri: 2 x 3.5 x 1.5 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL BRONZ USTURLAP
19.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Bronzdan imal edilmiş. Ana gövde, beş disk, cetvel ve sabitleme aparatından oluşmakta, askı kancalı. Astrolojik ve astronomik hesaplamalar yapmak için kazıma / grave tekniği ile yılın aylarını ifade eden astrolojik burç sembolleri, geometrik cetveller ve ibarelerle bezeli. Usturlap, gökyüzündeki yıldızları ve diğer nesneleri tespit eden, Güneş'in veya bir yıldızın konumundan yararlanarak zamanı belirten alettir. Gözlem yapmak ve zamanı belirlemek için başka aletlerin geliştirilmesiyle, İslam dünyasında yirminci yüzyıla kadar kullanılmaya devam etmiştir. Gökbilimci İslam alimlerinin insanlığa sunduğu bu muhteşem alet, muhtemelen dünyanın teknolojide geldiği son seviyenin başlangıç noktasıdır. Türünün nadir ele geçen koleksiyonluk bir örneğidir.
Ölçüler: 18 x 10 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL “SÜVARİ AHMET AĞA” GÜMÜŞ KAKMA HAVAN ŞAMDAN
18.Yüzyıl. Memluk ekolü. Gövdesi tuğra formunda "Süvari Ahmet Ağa" ibareli. Tunç üzerine gümüş kakma “Rumi” ve “Hatayi” motifler ile bezeli. Türünün nadir çıkan koleksiyonluk örneğidir.
Yükseklik: 32 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SULTAN ABDÜLMECİD HAN TUĞRALI SARAY MUTFAĞINA AİT BRONZ SEFER TASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultan Abdülmecid Han tuğralı (1839–1861) ve Eski Türkçe ile “Sene 11” ibareli. Seferde kullanılmak üzere bronzdan 5 katlı ve taşıma kulplu olarak tasarlanan eser iki yandan vidalı mekanizmaya sahiptir. Sefer tası haznelerinin hepsi kapaklıdır. Saray Mutfağı’na ait eserin tüm parçaları kiremit renk zemin üzerine Sultan Abdülmecid tuğralıdır. Fevkalade kondisyonda, ele geçmesi zor koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 32 x 17.5 cm.
RESSAM FUAT SOYHAN’A AİT OSMANLI 19.YÜZYIL GÜMÜŞ KAKMA AVCI TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Tam takım, mekanizmalı kaşık, çatal ve bıçaktan oluşmakta. Gümüş kakma tekniğiyle çok zarif stilize floral tezyinatlı ve Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi” dekorlu. Osmanlı ve Cumhuriyet ilk dönem ressamlarımızdan Fuat Soyhan’a ait olması açısından büyük önem ve kıymete haiz, nadir koleksiyonluk eserdir.
Provenans: Fuat Soyhan Aile Koleksiyonu
Referans: Türk Ressamları Hayatları ve Eserleri / Sayfa: 211
Kapalı Ölçü: 11 cm. (her biri)
Kaşık Uzunluğu: 21 cm.
Çatal Bıçak Uzunluğu: 29 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL “GÜMÜŞİ” ÇİFT HAVAN ŞAMDAN
18.Yüzyıl. Osmanlı. Çift. Gümüşi renk patineli. Bakırdan dövme ve döküm tekniği ile imal edilmiş eserler kaide ve boyun olmak üzere iki parçadan müteşekkil, ayrıca mumlukları mevcut. Yuvarlak geniş çaplı kaideleri çan şeklinde olup yayvan dipli ve aşağıdan yukarıya doğru daralan iç bükey konik gövdeli. Fevkalade kondisyonda. Türk Maden Sanatı’nın seçkin ve koleksiyonluk örnekleridir.
Yükseklik: 65 cm.
İslam dünyasında günümüze ulaşmış en eski şamdanlar konik gövdeli olanlardır. Bu tür şamdanlar aşağıdan yukarıya doğru daralan konik bir gövde, düz ya da içbükey omuz bölümü, silindirik boyun ve genellikle gövde biçimini tekrarlayan mumluk bölümlerinden oluşur. Bu örnekler İslam Sanatı’nın erken dönemlerinden itibaren görülen şamdanların üslubunu devam ettirmektedir. Özellikle 16. yüzyıldan sonra yapımı yaygınlaşan, süsleme programı yok denecek kadar az olan büyük boyutlu mihrap şamdanları ise Osmanlı Maden Sanatı’nda önemli bir yere sahiptir. Osmanlı sarayına bağlı imalâthaneler arasında şamdancılar da (kârhâne-i şem‘dânî) bulunmaktadır. 1582 tarihli Surnâme-i Hümâyun’da yer alan şamdancı esnafıyla ilgili tasvirde şamdanlar dikkat çeker.
FRANSIZ 19.YÜZYIL “CHRISTOFLE” RUMİ ÜSLUBU ŞEKERLİK
19.Yüzyıl sonu. Fransız. Christofle imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. Osmanlı Pazarı için özel imalat. Rumi üslubunda dekorlu. Gövdesindeki sıralı madalyonlar içerisinde Eski Türkçe ibareler mevcut. İç yüzeyi zengin altın vermeyli. Batı ile ilişkilerin oldukça yoğunluk kazandığı 19.Yüzyılda Sultanlar, Saray hanımları, Saray ve çevresi için Avrupa’dan özel sipariş lüks tüketim malları getirtmek dönemin modası haline gelmişti. Özellikle resmi ziyafetlerde (Ziyafet-i Seniyye) tercih edilen bu parçalar çoğunlukla Fransa Paris merkezli olup, bu eserdeki gibi dönemin Avrupalı seçkinlerinin de tercih ettiği Christofle gibi birkaç önemli imalatçının imzasını taşımaktaydı. Sultan Abdülaziz ve Sultan II.Abdülhamid Han için saraya özel siparişler yapan Christofle’ın özel üretimlerinden olan eser fevkalade kondisyondadır. Son derece estetik tasarıma ve görselliğe sahip koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 9 x 8.5 cm.
Christofle, Kuyumcu Charles Christofle (1805-1863) tarafından 1830 yılında kuruldu. Kral Louis Philippe ile Orleans Ailesi’nin resmi üreticisidir. Lord Elkington ve Comte Henri tarafından da desteklenmiştir. Christofle, birçok konuda Fransa’da döneminin tek lisanslı ve patentli firmasıdır. Paris Opéra Garnier tepesinde heykelleri bulunmaktadır. III.Napolyon'un desteği ile Tuileries Sarayı ve Maximilian Chapultepec Sarayı koleksiyonunu oluşturmuştur. Ayrıca Osmanlı Sarayı’na “Sultan Abdülaziz ve Sultan II.Abdülhamid” için özel siparişler yapmıştır. Christofle sayısız onur madalyası kazanmıştır.
OSMANLI 19.YÜZYIL HIDİV ÇİFT “ZİYAFET-İ SENİYYE” ŞAMDANI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hıdiv. Resmi ziyafetlerde (Ziyafet-i Seniyye) tercih edilen şamdanlar bronz kaideli, tek mumluklu ve orijinal cam fanusludur. Fanusları “Hıdiv Tacı” ile dekorludur. Fevkalade kondisyonda. Hıdiv Hanedanı’na ait olması sebebi ile önem arz eden nadir koleksiyonluk eserlerdir.
Yükseklik: 31 cm. (her biri)
Hıdiv ünvanı, Sultan Abdülaziz zamanında Mısır valilerine verilen ünvandır. Sadrazam hakkında da, hürmet ifadesi olarak kullanılırdı. Hıdiv; Arapça'da büyük vezir, baş vezir, hakim demektir. Mısır valileri, sadaret pâyesini haiz oldukları için, bu unvan verilmiştir. Mısır Hıdivleri protokolde şeyhülislam ve sadrazam ile aynı derecede idi. Aynı toplantıda bulundukları zaman sadrazam ve şeyhülislamdan sonra hıdiv yer alırdı. Hıdiv ünvanı ilk olarak 8 Haziran 1867 yılında Sultan Abdülaziz tarafından, Büyük Fuad Paşa'nın isteği üzerine Kavalalı Mehmed Ali Paşa'nın torunu İsmail Paşa'ya verilmiştir. Mısır vâlileri, İsmâil Paşanın Sultan Abdülazîz Handan aldığı fermâna dayanarak, 1914'e kadar bu ünvânı taşıdılar. Mısır hıdivleri; İsmâil Paşa ile oğlu Tevfik Paşa ve torunu İkinci Abbâs Hilmi Paşa olmak üzere üç kişidir. Hıdiv ünvanı İngilizler tarafından, 19 Aralık 1914 yılında Osmanlılar'dan Mısır'ı almaları sonucunda kaldırılmıştır.
OSMANLI 19.YÜZYIL SÜLEYMANİYE ŞAMDAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Süleymaniye işi. 3 parçadan müteşekkil. Kubbe kaidesi dilimli, uzun boynu boğumlu ve tek mumluklu olarak tasarlanmış eserin tüm yüzeyi sathi kazıma/grave tekniği ile stilize floral unsurların oluşturduğu girlandlarla dekorlu. Evliyâ Çelebi’nin seyahatnamesinde de bahsettiği Süleymaniye’deki dökümhanelerde (esnaf-ı dökmecibaşı) imal edilmiş nadir koleksiyonluk eserdir.
Yükseklik: 46 cm.
Çap: 24 cm.
İSLAM SANATI 18.YÜZYIL ALTIN VERMEY MİNELİ MAHFAZA
18.Yüzyıl. İslam Sanatı. Kaşmir. Kobalt ve turkuaz renk mineli, yoğun altın vermeyli. Stilize floral tezyinatlı, gövdesi rozetlerle dekorlu. Platform kaide tabanlı, şişkin geniş gövdeli, kubbesel kapaklı. Türünün koleksiyonluk örneğidir.
Referans: The David Collection "Islamic Art" Kjeld von Folsach / Copenhagen 1990
Ölçüler: 23 x 12 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL MİNELİ PLAK
19.Yüzyıl. Fransız. Oval plak üzerine çok renk mine ile üst seviye fırça kalitesinde “İsa’nın Ölüme Mahkûm Ediliş” sahnesi çalışılmış. Fevkalade kondisyonda. Nadir ele geçen koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 7 x 11 cm.
“SON AKŞAM YEMEĞİ” TASVİRLİ 19.YÜZYIL SEDEF RÖLYEF
“The Last Supper”
19.Yüzyıl sonu. Sedef. Sanatçı, Sanat Tarihinin şüphesiz en meşhur resimlerinden Leonardo da Vinci'nin 1495-1498 yıllarında Duke Lodovico Sforza'nın isteği üzerine Santa Maria Della Grozia Manastırı'na yaptığı “Son Akşam Yemeği” isimli eserini yekpare sedef üzerine üst seviye el işçiliği ile uygulamıştır. Eser, İsa Mesih'in Romalı askerlerce tutuklanmasından bir gün önce havarileriyle yediği son akşam yemeğini ifade etmektedir. Müstesna eserde kompozisyon çepeçevre realist floral motiflerle zenginleştirilmiş ve bir taç ile neticelendirilmiştir. Fevkalade kondisyonda. Harika kompozisyona ve görselliğe sahip, üst seviye işçilik uygulanmış ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 10 x 7 cm.