18./19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Osmanlı Saray Yüksek Erkânı için Sultani özelliklerde imal edilmiş. Rumi üslubunda görülmemiş üst düzey zengin altın kakma işçiliğe sahip. Fevkalade kondisyonda, müzelik eser statüsünde nadir koleksiyonluk şaheserdir.
Mekanizma: Çakmaklı. Altın kakma ile Rumi üslubunda tezyinatlı.
Namlu: Çelik. Altın kakma ile Rumi üslubunda tezyinatlı, Selvi (Hayat ağacı), Ay-yıldız, hilaller ve pençler ile dekorlu.
Tetik siperi: Altın kakma ile Rumi üslubunda tezyinatlı.
Gövde: Ahşap. Afyon işi gümüş kakma ile Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinatlı. Aplike altın kakma Rumi motifli plakalar ile dekorlu.
Dipçik: Altın kakma ile Rumi üslubunda tezyinatlı. Topuz merkezinde münhani bir rozet bulunmakta.
Uzunluk: 44.5 cm.
Piştov, çakmaklı ya da zemberekli ateşleme düzeneği olan yuvarlak, iri kabza başlı, uzun namlulu tabancalara verilen isimdir. Lehçe-i Osmani’de “bel piştovu”, “cep piştovu”, “kubur piştovu”, “döner piştov”, “dokuz patlar” ..vs. gibi türleri olduğu bildirilir. Piştovlar beldeki silahlığa sokularak ya da at üstünde eyerin baş tarafına sağa ya da sola asılan deri kuburlarda taşınırdı. Osmanlı tabancaları, mekanizma bakımından Avrupa tabancalarıyla aynı gelişim göstermekle birlikte, yapı ve biçim olarak bu tabancalardan farklı özelliklere sahiptir. Osmanlı tabancalarının en eski örneklerinde, namlu ya da mekanizma üzerinde çeşitli yazılara rastlanır. Bu yazı ve ibareler kontrol damgaları, sahibinin adı, yapan usta adları ya da tarih biçiminde karşımıza çıkar. Kiminde nadiren padişah tuğraları ve Osmanlı Saltanat Armaları’na da tesadüf edilir. 19.Yüzyılda “Tüfenkhane-i Amire” adıyla İstanbul Tophane’de silah üretimine geçildiği bilinmektedir. Bu döneme ait silahlarda “Tüfenkhane-i Amire” damgasını görmek mümkündür. Osmanlı tabancalarındaki süslemeler genellikle bitkisel motiflerden oluşur. Süsleme tekniği olarak da kabartma, altın ya da gümüş kakma, telkâri ve Afyon işi gibi teknikler ağırlıklı olarak benimsenmiştir. Ayrıca bağa, mercan, akik gibi kıymetli taşlarda süslemede kullanılmıştır. Osmanlı tabancalarının her parçası ayrı ustanın elinden çıkmış olsa da üzerlerindeki süs ve motifler bir üslup bütünlüğünü gösterir.