Sayın koleksiyoner ve sanatseverler eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. İlgilendiğiniz eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan randevu oluşturabilir, The RITZ-CARLTON Residence'daki adresimizde eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Müzayedemizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %18'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra 7 (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TC Merkez Bankası" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %30 aracılık hizmeti uygulanır.
Müzayedelerimizde beğeniye sunulan tüm eserler konusunun en değerli uzman ve otoriteleri tarafından ekspertiz edilmekte, ayrıca Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler Müzesi, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanları tarafından incelenerek onaylanmaktadır.
RUS 19.YÜZYIL SAVATLI GÜMÜŞ TÜTÜN KUTUSU
19.Yüzyıl. Rus. Gümüş. 84 Kokoshnik, Moskova imalat ve “И.O” Ivan Obregov usta damgalı. Muhtemelen bir Osmanlı Saraylısına özel olarak yapılmış. Estetik harikası eserin her iki tarafına Osmanlı silah ve sancaklarından oluşan muhteşem kompozisyonlar uygulanmış. “Güya bir bahar-ı feyz-i” diye başlayan beyit yazılı bordür merkezi “Maşallah” ibareli, stilize floral tezyinatlı. Kalp formunda tasarlanmış, üstten menteşe kapaklı. Zengin altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Saraylısının yüksek zevkini gözler önüne seren emsaline rastlanılmamış gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Encyclopedia of World Silver Marks, Miller’s / Sayfa: 773
Ölçüler: 2 x 9 x 8 cm.
Ağırlık: 141 gr.
Savat, “sevad” (kara, karanlık, karartmak) sözcüğünden gelir ve gümüş üzerine yapılan siyah desen ve nakışların adıdır. Yalnızca bitmiş formlar üzerine uygulanan bir tekniktir; bu nedenle daha çok “mine”ye benzetilebilir ve bir tür “siyah mine” olduğu söylenebilir. Osmanlı’da 150 yıl kadar altın devrini yaşamıştır, öyle ki savatlı Türk tabakaları tüm Avrupa’da özellikle de Paris kuyumcularında kendine yer edinmiştir. Savat işlemi iki aşamada yapılır. Önce kalemkarlık, sonra savat alaşımının hazırlanması ve uygulanması. Savat alaşımı, bir ölçü gümüş, dört ölçü bakır, dört ölçü kurşun ve yeteri kadar kükürtten hazırlanır. Eserde önceden açılmış olan kalem kanallarına ekilerek kullanılabildiği gibi (ekme savat), boraksla karıştırılarak çamur haline getirildikten sonra bu boşluklara doldurularak (sürme savat olarak)da kullanılabilir. Ekilen veya sürülen savat, ocak ateşine tutulup yeniden eritilerek, kalem boşluklarını tamamen doldurması sağlanır. Soğutulduktan sonra zeminle bütünleşen savat, su zımparasıyla tesviye edilir, keçeyle parlatılıp cilalanarak işlem tamamlanır.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ SULTANİ İBRİK
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş, İstanbul işi. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Saray işi kalitede. Repoussé işçiliğinin zirvesi oyma ve kabartma tekniği ile main şeklinde stilize baklava desenli. Platform kaideli, armudi gövdeli, uzun emzikli ve Rokoko “S” kulplu. Kubbesel kapağı aplike bol yapraklı gonca formunda. Bu tip baklava desenli nadir örnekler Topkapı Sarayı Müzesi (Envanter No: 25/3727) ve Türk ve İslam Eserleri Müzesi Koleksiyonu’nda (Envanter No: 211 Pertevniyal Valide Sultan Türbesi’ne ait eser) yer almaktadır. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan ele geçmez müzelik şaheserdir.
Provenans: A.N ve B. Ailesi Eski Koleksiyonu’na aittir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 23 x 15 cm.
Ağırlık: 597 gr.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ “SARAY İŞİ” ROKOKO SEHPA
19.Yüzyıl başı. Osmanlı, İstanbul işi. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş. Saray işi kalitede ve Sultani özelliklerde Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Kallavi ebatlarda. Estetik harikası müstesna eser kabartma (repoussé), kazıma (grave), kumlama ve kalemişi teknikleri kullanılarak dekore edilmiş. Rokoko madalyonlar içerisine floral kompozisyonlar çalışılmış, tabla bordürü ve yan yüzler ise girlandlar ile zenginleştirilmiş. Geniş tabla merkezine battal boy vazoda çiçekler konulu muhteşem bir kompozisyon uygulanmış. Gümüş giydirme ahşap kasalı, kabriole altı ayaklı ve iri pabuçlu. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden, emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 45.5 x 40 cm.
Ağırlık: 7.300 gr. (Ahşap kasası dahil)
SULTAN ABDÜLMECİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ BOZALIK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) dönemi. Gümüş, tuğralı (silik) Kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile Osmanlı Rokokosu üslubunda tezyinli. Stilize floral motifler ve madalyonlar ile dekorlu, şemse etkili palmelerle bezeli. Yuvarlak düz dipli, şişkin armudi gövdeli, uzun silindirik boyunlu, yuvarlak vida kapaklı. Zincirli kubbesel kapağı aplike floral tutamaklı. Haliyle. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın zor tesadüf edilen koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 46.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 34 x 15 cm.
Ağırlık: 956 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ “KARABET CİZMECİYAN” LEĞEN-İBRİK TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. “Karabet Cizmeciyan” usta damgalı. Gümüş, Mısır damgalı. Mısır Tıp Fakültesi Profesörü Day’e ithaflı. Sultani özelliklerde ve estetikte Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Kumlama tekniği ile sıvama kaplı yüzeyi kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile alevli “Ay-yıldız”larla zenginleştirilmiş madalyon ve çelenkler içerisinde “Sultan Tuğrası” tezyinli. İbrik, leğen ve sabunluktan oluşan tam takım. Kubbesel kapaklı, zarif kulbu Rokoko “S” kıvrımlı. Yalın işçilikli sabunluğu ajurlu. Kazıma (grave) tekniği ile mealen “1906’dan 1924’e ve 1932’den 1936’ya kadar okulda ve hastanede gösterdiğiniz büyük hizmetler için Mısır Tıp Fakültesi Profesörü öğretim kadrosundan Bay Day’e bir hatıra” şeklinde ithaflı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın estetik harikası yüksek kıymette koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 94.sayfasında yer almaktadır.
Leğen Ölçüsü: 11 x 37 cm.
Sabunluk Ölçüsü: 7 x 18 cm.
İbrik Ölçüsü: 33 x 24 cm.
Ağırlık: 2449 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ SARAY İŞİ ŞERBETLİK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Gümüş. Fransız export damgalı. Kallavi ebatlarda şerbet şişesi. Merkezi kazıma (grave) tekniği ile çalışılmış “Osmanlı Saltanat Kayığı” tasvirli. Platform oval dipli, küresel şişkin gövdeli, dar uzun boyunlu. Kubbesel vida kapaklı, kapak tutamağı dalında çiçek formunda. Kusursuz yalın işçilikli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 37 x 15 cm.
Ağırlık: 973 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI “AZNAVUR İŞİ” GÜMÜŞ TEPSİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Gümüş. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Tüm yüzeyi aznavur (guilloché) işçiliği ile zengin dekorlu, girlandlarla çevrelenmiş merkezi kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile “Osmanlı Saltanat Arması” ve “Sultan Tuğrası” motifli. Masif Rokoko çift kulplu. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın estetik yönü yüksek nadir koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 32 x 51 cm.
Ağırlık: 1084 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ ÇİFT ŞAMDAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Gümüş, çift. Saray işi kalitede ve kallavi ebatlarda. Osmanlı Rokokosu üslubunda kazıma (grave), kabartma (repoussé) ve kalemişi tekniği ile stilize floral dekorlu. Platform kaideli, silindirik uzun boyunlu, bilezikli ve üç mumluklu. Rokoko “S” kıvrımlı mumluk kolları ve kaidesi aplike kuş ve geyik figürleri ile zenginleştirilmiş. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette, nadir tesadüf edilen koleksiyonluk şaheserleridir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 46 x 37 cm.
Ağırlık: 4241 gr.
Asıl yapılış amaçları ışık vermek gibi görünse de şamdanlar bilginin açığa çıkışını ve manevi aydınlanmayı sembolize eder. Soyut olan tanrının somut olarak ifade şekli olan bu eşyalar, hem tanrının nuru olan kutsal ışığı yaymakta, hem de sahipleri için güç ve statü göstergesi olmaktadırlar. Şamdan ve kandil gibi aydınlatma eşyalarının nur ve ışık ile ilgili oldukları ve tanrıyı sembolize ettikleri Kur’an-ı Kerim’in Nur Suresi 35. ayetine dayandırılır.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI “VEHBÎ USTA” YAPIMI GÜMÜŞ KOL DİVİTİ
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Eski Türkçe “Amel-i Vehbî” usta damgalı. Gümüş. Battal boy. Cübbe kolunun içinde yani yende taşınan tip kol diviti. Birbirine tesbit edilmiş mürekkep hokkası ve kalem muhafazasından (kalemdan) oluşmakta, zincirinde fildişi maktası bulunmakta. Yalın işçilikli, kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize bitkisel tezyinatlı. Altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın yüksek kıymette koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 109.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 4.5 x 27.5 x 6.5 cm.
Ağırlık: 465 gr.
Divit, genellikle silindir biçimli bir kalemdan ile bir hokkadan oluşan yazı takımıdır. Kolay taşınması için kalemdan ve hokka birbirine bağlı olarak tasarlanmıştır. Hattatlar ve katipler divitlerini bellerine sardıkları kuşağın içinde taşırlar, kaymasın diye de “divit şiltesi” denen genelde deriden yapılan bir kılıf içine koyarlardı. Divitlerde hokka kalemdanın alt bölümüne dışarıdan bakıldığında görülmeyecek biçimli vidalı olarak yerleştirilir ya da üst bölümün kenarına perçinlenirdi. Divitler boy ve özelliklerine göre başlıca “hattat diviti”, “kâtip diviti” ve “kassam diviti” olarak üçe ayrılır. Birçok malzemeden yapılmış olan divitler mevcut olsa da abanoz, fildişi ve altından olanlarına son derece nadir tesadüf edilir. Divit sanatkarlarına “Devati” denilir. Divit yapımı hayli ustalık ve emek isteyen zor bir sanat dalıdır. Evliya Çelebi (1611-1682) divitçi esnafına ait dükkânların Beyazıt’ta kağıtçılar içinde bulunduğunu nakletmiştir. “Devati”ler / Divitçiler, Süleymaniye Camii avlu duvarı önünde boydan boya sıralanmış kırka yakın dükkânda ve bir kısmı da Üsküdar’da bugün Arakıyeci Hacı Cafer Mahallesi adını taşıyan yerde 1900 başlarına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI “LATÎF USTA” YAPIMI GÜMÜŞ KOL DİVİTİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Eski Türkçe “Amel-i Latîf” usta damgalı. Gümüş. Cübbe kolunun içinde yani yende taşınan tip kol diviti. Birbirine tesbit edilmiş mürekkep hokkası ve kalem muhafazasından (kalemdan) oluşmakta. Kalemdan sırtında “Mey erişir mülk-i Yemen’den geldin âşinâlık“ şeklinde beyit yazılı. Yalın işçilikli, kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize şemseli rozetler ve bitkisel motifler ile tezyinli. Altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın nadir tesadüf edilen koleksiyonluk örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 109.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 4.5 x 25 x 6 cm.
Ağırlık: 373 gr.
Divit, genellikle silindir biçimli bir kalemdan ile bir hokkadan oluşan yazı takımıdır. Kolay taşınması için kalemdan ve hokka birbirine bağlı olarak tasarlanmıştır. Hattatlar ve katipler divitlerini bellerine sardıkları kuşağın içinde taşırlar, kaymasın diye de “divit şiltesi” denen genelde deriden yapılan bir kılıf içine koyarlardı. Divitlerde hokka kalemdanın alt bölümüne dışarıdan bakıldığında görülmeyecek biçimli vidalı olarak yerleştirilir ya da üst bölümün kenarına perçinlenirdi. Divitler boy ve özelliklerine göre başlıca “hattat diviti”, “kâtip diviti” ve “kassam diviti” olarak üçe ayrılır. Birçok malzemeden yapılmış olan divitler mevcut olsa da abanoz, fildişi ve altından olanlarına son derece nadir tesadüf edilir. Divit sanatkarlarına “Devati” denilir. Divit yapımı hayli ustalık ve emek isteyen zor bir sanat dalıdır. Evliya Çelebi (1611-1682) divitçi esnafına ait dükkânların Beyazıt’ta kağıtçılar içinde bulunduğunu nakletmiştir. “Devati”ler / Divitçiler, Süleymaniye Camii avlu duvarı önünde boydan boya sıralanmış kırka yakın dükkânda ve bir kısmı da Üsküdar’da bugün Arakıyeci Hacı Cafer Mahallesi adını taşıyan yerde 1900 başlarına kadar faaliyetlerini sürdürmüşlerdir.
OSMANLI 18.YÜZYIL GÜMÜŞ “OTAĞ-I HÜMAYUN” ALINLIĞI
18.Yüzyıl. Osmanlı. “Amel-i Vali” usta damgalı. Gümüş. Repoussé (kabartma) tekniği ile palmelerden oluşturulmuş çelenk formunda tasarlanmış. Merkezinde münhani bir rozet yer almakta. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın ele geçmez müzelik bir örneğidir.
Ölçüler: 16 x 13.5 cm.
Ağırlık: 162 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ TEPSİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Gümüş. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Tüm yüzeyi kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize floral tezyinatlı ve zengin dekorlu. Merkezi çelenkler içerisinde “Osmanlı Saltanat Arması” ve “Sultan Tuğrası” motifli. Masif Rokoko çift kulplu. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın estetik ve görsel yönden zor tesadüf edilen koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 42.5 x 63 cm.
Ağırlık: 2433 gr.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ MACUNLUK
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş, İstanbul işi. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Aykırı forma sahip eser kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize floral motifler ile bezeli. Platform kaideli, yanlardan Rokoko “S” kulplu, kubbesel kapaklı, kapağı dalında palamut formunda tutamaklı. Ağız çevresi stilize bir su yolu ile çevrili. Zengin altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın nadir tesadüf edilen koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 12 x 18 x 8 cm.
Ağırlık: 284 gr.
SULTAN II.MAHMUD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ HAMAM TASI
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) tuğralı. Gümüş, İstanbul işi. Osmanlı Rokokosu üslubunda kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile dekorlu. Dar ağızlı yüksek kenarı çepeçevre estetik girlandlar ile bezeli, iri bombe göbeği dalında gonca gül motifli. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın koleksiyonluk ve seçkin bir örneğidir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 45.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 6 x 19 cm.
Ağırlık: 305 gr.
SULTAN ABDÜLMECİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ ÇİFT ŞAMDAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) tuğralı. Gümüş, çift. Saray işi kalitede tasarlanmış sütunsal yüksek gövdeli, bilezikli ve tek mumluklu. Geniş yayvan kaidesi ve mumluğu iri palmelerden oluşmakta. Kazıma (grave), kabartma (repoussé), ve kalemişi tekniği ile stilize dekorlu. Fevkalade kondisyonda. Sultan Abdülmecid Han dönemine özgü üslubun tüm özelliklerini barındıran Osmanlı Gümüş Sanatı’nın koleksiyonluk şaheserleridir.
Yükseklik: 38 cm. (her biri)
Ağırlık : 1.308 gr.
Asıl yapılış amaçları ışık vermek gibi görünse de şamdanlar bilginin açığa çıkışını ve manevi aydınlanmayı sembolize eder. Soyut olan tanrının somut olarak ifade şekli olan bu eşyalar, hem tanrının nuru olan kutsal ışığı yaymakta, hem de sahipleri için güç ve statü göstergesi olmaktadırlar. Şamdan ve kandil gibi aydınlatma eşyalarının nur ve ışık ile ilgili oldukları ve tanrıyı sembolize ettikleri Kur’an-ı Kerim’in Nur Suresi 35. ayetine dayandırılır.
OSMANLI HIDİV 19.YÜZYIL "NİŞAN KARANBOĞOSYAN" GÜMÜŞ FES KALIBI
19.Yüzyıl. Osmanlı, Hıdiv. Nişan Karanboğosyan usta ve gümüş ayar damgalı. Fesliği Osmanlıca “DEVLET” ibareli. Kallavi ebatlarda. Realist figürlü kaideye sahip fesliği yalın işçilikli. Fevkalade kondisyonda. Estetik harikası ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 95.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 37 x 17 cm.
Ağırlık: 1896 gr.
OSMANLI HIDİV 19.YÜZYIL “ZİYAFET-İ SENİYYE” GÜMÜŞ ÇİFT SAHLEPLİK
19.Yüzyıl. Osmanlı, Hıdiv. Gümüş, damgalı. Çift. Sultani özelliklerde ve kallavi ebatlarda. Resmi davetlerde (Ziyafet-i Seniyye) kullanılan müstesna eserler kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile Rokoko üslubunda stilize tezyinatlı. Platform tasarımlı aykırı tabak ve kapakları “Hıdiv Tacı” dekorlu. Kapak tutamakları dalında gonca formunda. Altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Hıdiv Hanedanı’na ait yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserlerdir.
Sahleplik Ölçüsü: 15.5 x 14 cm. (her biri)
Tabak Çap: 19 cm. (her biri)
Ağırlık: 1499 gr.
Hıdiv, Sultan Abdülaziz zamanında Mısır valilerine verilen ünvandır. Sadrazam hakkında hürmet ifadesi olarak da kullanılırdı. Arapça'da büyük vezir, baş vezir, hakim demektir. Mısır valileri Sadaret Pâyesi’ne haiz oldukları için bu unvan verilmiştir. Mısır Hıdivleri protokolde şeyhülislam ve sadrazam ile aynı derecede idi. Aynı toplantıda bulundukları zaman sadrazam ve şeyhülislamdan sonra yer alırdı. Hıdiv ünvanı ilk olarak 8 Haziran 1867 yılında Sultan Abdülaziz Han tarafından Büyük Fuad Paşa'nın isteği üzerine Kavalalı Mehmed Ali Paşa'nın torunu İsmail Paşa'ya verilmiştir. Mısır valileri, İsmâil Paşa’nın Sultan Abdülaziz Han’dan aldığı fermana dayanarak 1914'e kadar bu ünvanı taşımışlardır. Mısır Hıdivleri, İsmâil Paşa ile oğlu Tevfik Paşa ve torunu İkinci Abbâs Hilmi Paşa olmak üzere üç kişidir. Hıdiv ünvanı İngilizler tarafından 19 Aralık 1914 yılında Osmanlılar'dan Mısır'ı almaları sonucunda kaldırılmıştır.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ TELKÂRİ GÜMÜŞ TATLI TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Gümüş. Telkâri Sanatı’nın zirvesi, Ermeni usta işi. Sultani özelliklerde ve estetikte. Zor ve meşakkatli telkâri işçiliği ile Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış eksiksiz tam takım. Geverseli palmelerden oluşturulmuş iki adet kaşıklık, bir adet kubbesel kapaklı tatlılık, altı adet kaşık ve platform ayaklı kallavi tepsiden müteşekkil. Zengin altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın üst seviye bir örneği ve yüksek kıymette ele geçmez şaheseridir.
Tepsi Ölçüsü: 39 x 61 cm.
Tatlılık Yükseklik: 16 cm.
Kaşıklık Yükseklik: 13.5 cm. (her biri)
Kaşık Uzunluk: 15.5 cm. (her biri)
Ağırlık: 3270 gr.
OSMANLI TELKÂRİ SANATI’NIN MEŞAKKATLİ UYGULAMA AŞAMALARI
Tel Çekme / Gümüş potada eritilerek ince çubuklar halinde dökülür. Daha sonra bu çubuklar silindirlerden ve haddelerden geçirilerek istenilen inceliğe getirilir.
Model Hazırlama / Yapılacak ürün önce ana hatlarıyla 1/1 ölçekte bir kağıt üzerine çizilir. Ürünün ana iskeletini oluşturacak parça esas alınarak hangi kısımlarında kaç mikron kalınlığında tel kullanılacağı, iç kısmının ne şekilde, hangi desenlerle doldurulacağı belirlenir.
Avlama / Haddelerden çekilen ve bükülen gümüş süratle sertleşir ve işlemede büyük kolaylık sağlayan yumuşaklığını kaybeder. Bu tellerin yumuşaklıklarını tekrar kazanmaları için asbest bir tabaka üzerinde ısıtılarak tavlanmaları gerekir. Tellerin çekilmeleri ve ürüne işlenmeleri sırasında tavlama işlemi sık sık yapılır.
Kesim / Gerekli bütün teller taslak üzerinde belirlenen kalınlık ve uzunluklara göre kesilerek hazırlanır.
Şekil Verme / Ürünü oluşturan ana iskeletin kesilmiş ve yassılaştırılmış parçaları çizilmiş olan taslak üzerine konularak şekillendirilir ve belirli yerlerinden birleştirilir. Sonra ince teller yerleştirilerek iskelet tamamlanır. İskeletin içerisindeki boşluklar işin tekniğine göre daha ince tellerle doldurulur ve sıkıştırılır, gerekli yerlerden birleştirilir. Bu şekilde içleri doldurularak hazırlanmış parçaların her birine bükülerek ya da çukurlaştırılarak son şekil verilir ve parçalar ara bağlantılarla birleştirilerek bir araya getirilir.
Ayrıntıların Yapımı / Telkâride bir ürünü oluştururken ana parçaların dışında bu ana parçaları birleştirmede ve süslemede çeşitli parçacıklar kullanılır. Örneğin "geverse" adı verilen minik küreler yapılırken bir çivi üzerine sarılan ince teller makasla kesilir ve küçük halkalar elde edilir. Bu halkalar bir kömür parçası üzerinde ısıtılıp eritilerek minik toplar haline getirildikten sonra iki ağaç blok arasında sıkıştırılıp döndürülerek yuvarlaklaştırılır. Böylece 1-2 mm. çapında içi dolu kürecikler elde edilir. Daha büyük küre ve topları yaparken gümüş plaka değişik çaplarda daireler halinde kesilir.
Birleştirme / Telkâri tekniği ile yapılan her ürünün tamamı telden yapılır. Bunun için bir ürün binlerce parçadan bükülerek ve birleştirilerek oluşturulur. Bu yüzden bu teknikte kaynak önemli bir yer tutar. Kaynak materyali olarak gümüş ve pirinç karışımı bir alaşım kullanılır.
Ağartma / Bütün parçaları birleştirilmiş bir ürün son şeklini aldığı zaman ısıtma, kaynak ve diğer işlemler nedeniyle kirlenmiş, kararmış ve oksitlenmiş durumdadır. Ürünün doğal parlak rengini alabilmesi için ağartma işlemi uygulanmaktadır. Bu uygulamada bütün ürünler bir bakır kap içine konulur ve üzerlerine nitrik asitli su ilave edilir. Ürünler doğal renklerini alıncaya kadar birkaç dakika süreyle kaynatılır. Daha sonra bol su ile durulanır ve kurutulur.
Son İşlemler / Ağartılan ürünler çövenli su ile tekrar yıkanır ve ince telli bir fırça ile iyice fırçalanır. Yüzeydeki fazlalıklar ve artıklar temizlenir, yüzey düz bir çelik parçası ile parlatılır.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ MÜCEVHER KUTUSU
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı. Gümüş. Osmanlı Rokokosu üslubunda tasarlanmış. Kallavi ebatlarda. Düz dipli, şişkin gövdeli, yüksek dilimli bombe kapaklı, yanlardan çift Rokoko kulplu. Kabartma (repoussé), kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile dikine kartuşlar içerisi lale motifleri ile zenginleştirilmiş stilize floral dekorlu, ağız çevresi sıralı gonca motifli bir su ile çevrili. Menteşesi şemse motifli. Gösterişli kapak tutamağı dala tünemiş kuş figürlü. Kilit mekanizmalı, orijinal anahtarı mevcut. Osmanlı Çeyiz Kültürü’nün kıymetli ve önemli bir unsuru olan nadir koleksiyonluk eserdir.
Referans: Eserin damgası "Osmanlı Gümüş Damgaları / Garo Kürkman" kitabının 47.sayfasında yer almaktadır.
Ölçüler: 20 x 25 x 17 cm.
Ağırlık: 573 gr.