OSMANLI 19.YÜZYIL BRONZ SALTANAT ARMASI
"ARMA-İ OSMANÎ"
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Bronz, altın vermeyli, zemini abanoz. Osmanlı Devleti’ni Düvel-i Muazzama’nın üyesi yapma çalışmalarının görsel bir ürünü olarak ortaya çıkan İmparatorluk Arması’nın erken dönem örneklerinden. El oyma stilize kabartma floral motiflerle oluşturulmuş “Abanoz” zemine gömülmüş. Fevkalade kondisyonda. Emsaline rastlanılmamış, yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Çap: 42 cm.
Abanoz eski çağlardan beri çok değerli sayılmıştır. Pek çok imparator ve kral abanozdan asalar yaptırmış, hatta zehirin etkisini giderdiğine inanarak abanozdan kadehler kullanmıştır. Tevrat'ta tarihi Sur kentindeki abanoz ticaretinden söz edilmektedir. Ayrıca Binbir Gece Masalları'nda anılan değerli mallardan biri de abanozdur.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “GERGEDAN BOYNUZU” KAHVEDAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Müstesna eser gergedan boynuzundan üst seviye işçilik ile son derece estetik şekilde tasarlanılarak imal edilmiş. Halka dipli, şişkin gövdeli, yukarı doğru daralan formda, “S” kuplu, imbikli ve kubbesel kapaklı. Kapak tutamağı yapraklarla çevrili tomurcuk formunda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden. Ele geçmesi zor yüksek kıymette müzelik eserdir.
Ölçüler: 18 x 11 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “GERGEDAN BOYNUZU” ÇAMÇAK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Müstesna eser gergedan boynuzundan üst seviye işçilik ile son derece estetik şekilde tasarlanılarak imal edilmiş. Platform kaideli, halka dipli, şişkin gövdeli. Kulbu realist yapraklı dal şeklinde tasarlanmış. Kulbu, kaidesi ve ağız çemberi bronz. Altın vermeyli, kalemişi stilize floral tezyinatlı. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden. Ele geçmesi zor yüksek kıymette müzelik eserdir.
Ölçüler: 8 x 17 cm.
TURQUERIE 19.YÜZYIL OSMANLI FİGÜR
19.Yüzyıl. Turquerie Sanat Akımı’nın estetik ve görsel yönü yüksek örneklerinden. Geleneksel kıyafetleri içinde sofada oturur vaziyette nargile içerken ve tespih çekerken tasvir edilmiş Sultan figürü, giysi ve aksesuarları ile detaylı şekilde keçe, kumaş ve sıkıştırılmış kâğıttan imal edilmiş, elle renklendirilmiş. 1721 yılında Osmanlı elçisi yirmisekiz Mehmed Çelebi’nin Paris’e gönderilmesi ile özellikle Fransa’da başlayan ve 18.Yüzyıl boyunca öteki Avrupa merkezlerine de yayılan Turquerie Sanat Akımı’nın ele geçmez koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 23 x 27 x 23 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SURRE-İ HÜMÂYUN ALAYI SANDIĞI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Surre Alayı sandığı olarak tabaklanmış kahverengi deriden hususi olarak yapılmış. Preslenmiş motifler ile bezeli, yanlardan deri taşıma kulplu, arkadan çift deri kemerli ve tokalı. Bronz hilal motifli kilit mekanizmasına sahip. Surre Alayı'nda Haremeyn’e gönderilen hediyelerin, yardımların ve paraların muhafazası için kullanılan sandıkların nadir küçük boyu. Muhtemelen at koşumu için yapılmış. Özel kıymete sahip nadir koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 41 x 57 x 36 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “GERGEDAN BOYNUZU” ALTIN APLİKELİ ŞERBET KADEHİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Altın aplikeli. Müstesna eser gergedan boynuzundan üst seviye işçilik ile son derece estetik şekilde tasarlanılarak imal edilmiş. Yüksek kaideli, boğumlu, şişkin gövdeli. Tabanı ve ağız çevresi altın. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en güzel örneklerinden. Ele geçmesi zor, yüksek kıymette gerçek koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 16 x 10 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL HATEMKÂRÎ RAHLE
18.Yüzyıl. Osmanlı. Acem işi. Tüm yüzeyler “Hatemkârî” işçiliği ile stilize mozaik dekorlu. Fevkalade kondisyonda. İslam kültüründe önemi büyük olan Kur’an rahlelerinin nadir ele geçen koleksiyonluk örneğidir.
Provenans: Özel Koleksiyon (Eser “Provenans Mektubu” ile teslim edilecektir)
Ölçüler: 48 x 17 cm.
TURQUERIE 19.YÜZYIL PULAT VAZO
19.Yüzyıl. İngiliz. Kallavi ebatlarda. Turquerie Sanat Akımı’nın estetik ve görsel yönü yüksek görülmemiş örneklerinden. Altıgen kaideli ve şişkin gövdeli, dar uzun boyunlu, dışa açık ağızlı, bilezikli. Dikey dilimli gövde yüzeyindeki madalyonlar yağlıboya ile “Oryantalist” konulu resimler ile tasvirli. Merkezinde ''Osmanlı Asilzade'' portresi yer almakta. Altın yaldız bezemeli. Pulat eserler, 18.Yüzyılın sonunda Batı’da yapılmaya başlanmış, 1851 yılındaki Büyük Dünya Fuarı’nda (The Great Exhibition) ilk defa sergilenmiş, 19. yüzyılda ise Osmanlı’nın günlük yaşamının bir parçası olarak Osmanlı pazarında görülmeye başlanmıştır. Daha sonra Osmanlı İmparatorluğu sınırları içinde başta İstanbul Galata ve Haliç bölgesinde, çoğunluğu Yahudi tüccarlar tarafından yerel atölyelerde üretilmeye başlanmıştır. Pulat eserlerin el işçiliği kullanılarak üretilmiş olmaları ve üretim aşamaları dikkate alınırsa bu eserler “sanat” ve “zanaat” arasındaki ince çizgide durarak çok değerli kültür varlıkları arasında yer almaktadır. 1721 yılında Osmanlı elçisi yirmisekiz Mehmed Çelebi’nin Paris’e gönderilmesi ile özellikle Fransa’da başlayan ve 18.Yüzyıl boyunca öteki Avrupa merkezlerine de yayılan Turquerie Sanat Akımı’nın yüksek kıymette, ele geçmez koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 75 x 29 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL EDİRNEKÂRİ KAVUKLUK
18.Yüzyıl. Osmanlı. Edirnekâri. Ihlamur ağacından Osmanlı Rokokosu üslubunda oyma tekniğiyle ajurlu olarak imal edilmiş. Gövde, kavuk rafı ve şahnişten müteşekkil. Yoğun altın yaldız ve tempera ile boyanmış, çark-ı felek motifli. Üst ve şahniş altı penç motifleri ile teyzin edilmiş. Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpan Edirnekâri Sanatı’nın yüksek kıymette, zarif ve koleksiyonluk bir örneğidir.
Provenans: Mehmet İbrahim Hilmi Bozcaadalı Koleksiyonu
Ölçüler: 90 x 35 x 34 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL EDİRNEKÂRİ ÜSLUBU (PONTUS) ÇERÇEVE
18.Yüzyıl. Osmanlı (Pontus) Edirnekâri üslubu. Kallavi ölçülerde, beş taksimatlı. Üst düzey kalitede ıhlamur ağacından oyma ve dekupe tekniği ile yapılmış. Yeşil renk tempera boya ve yoğun altın yaldız ile bezenmiş. İri akantüs yapraklarından oluşan beş taksimatlı ana çerçeve ayçiçeği ve gül motifleriyle dekore edilmiş. Muh. İkonografik resimlerin bulunduğu taksimatlar döneminde aynaya dönüştürülmüş. Ebadı, işçiliği ve formu itibariyle dikkat çekici. Zengin görselliğe sahip tasarım harikası nadir koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 97 x 73 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL SELVİLİ “EDİRNEKÂRİ” PANO GRUBU / 5 PARÇA
18.Yüzyıl. Osmanlı. Edirnekâri. Ihlamur ağacı üzerine tempera boya ve zengin altın yaldız kullanılarak imal edilmiş 5 parçadan oluşan takım. Eserlerin merkezi Türk Kültürü’nde önemi büyük “Hayat Ağacı / Selvi-Servi” dekorlu. Hayat ağacı sembolü cenneti, ebediyeti, çoğalmayı, suyu, yağmuru, bereketi ve soyu kullanıldığı yere göre simgeler. Selçuk ve Osmanlılarda cenneti temsil ve uzun ömrü göstermesi bakımından camilerde, minyatürlerde, halı-kilimlerde, Kâbe örtüsü kumaşlarında ve özel objelerde kullanılmıştır. Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpan, en güzel örneklerine Sultan III.Murad Han döneminde rastladığımız Edirnekâri Sanatı’nın ele geçmez yüksek kıymette koleksiyonluk örnekleridir.
Ana Parça ölçüsü : 22 x 21 cm.
Yan Parçalar: 21 x 13 cm. (her biri)
Osmanlı Ahşap işçiliği Anadolu'da Selçuklu döneminde gelişip, kendine özgü bir karakteristik niteliğe bürünmüştür. Selçuklu ve Beylikler dönemi ağaç eserler genellikle mihrap, cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlardan oluşan usta işi eserlerdir. Osmanlı dönemine gelindiğinde sadeleşen eserler sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, kayık, rahle, Kur'an muhafazası gibi gündelik kullanım eşyalarının yani sıra; pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, tavan göbeği, mihrap, minber ve sanduka gibi mimari yapıtlarda da uygulandığını görüyoruz. Ağaç işçiliğinde kullanılan malzemeler daha çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz, ıhlamur ve gül ağacından oluşuyor. Koleksiyoncular tarafından en fazla ilginin gösterildiği ve değer olarak da en yüksek ivmeyi kazanan eserler ise Edirnekari ve Eser-i İstanbul/İstanbul işi olarak adlandırılan eserlerdir.
Edirnekari, 14.Yüzyıldan başlayarak Edirne’de ahşap üzerine oyma, yaldızlama ve boyama biçiminde yapılan süslemelerin genel adıdır. Edirne’ye has manasında “Edirnekari” olarak adlandırılan ahşap işçiliği Türk Ahşap Sanatı’nda 16. Yüzyıldan itibaren Edirne gibi İstanbul’da da ahşap sanatçılarının uyguladığı bir tekniktir. Genelde çok renk bitkisel motifler kullanılarak lake tekniğinde ve tempura boya kullanılarak yapılan ve Türk geleneksel evlerinin ve saraylarının tavan süslemelerinde, kapı, dolap, sandık, kavukluk, rahle, cilt kapakları gibi dekorasyon elemanlarında uygulanmaktadır. Edirnekâri, 19.Yy’ın ortalarına kadar kullanıldı ve büyük ustalar yetişti. Barok tarzında ancak Osmanlı’ya özgü bir stilde yapılan oyma ve kakma işçiliği ile lake tekniğinin buluştuğu bu güzel eserler Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpmaktadır.
OSMANLI 19.YÜZYIL ZENNE TAVLA
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sedef ve kemik kakma tekniği ile merkezine “Hanım Sultan” portresi ve kuş figürleri tatbik edilmiş bayan tavlası. Fevkalade kondisyonda. Türünün estetik ve görsel özellikleri ile ön plana çıkan, aykırı ve koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 51 x 24 x 7 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ KÖRÜKLÜ FENER
19. Yüzyıl. Osmanlı. Eski Türkçe usta damgalı. Ermeni işi. Bakırdan dövme tekniği ile yapılmış kabaralı ve ajurlu yuvarlak gövdeye sahip. Kabartma/repousse ve kazıma/grave tekniği ile dekorlu. Ön yüzde hataî motifler, arkada ise münhani rozetler ile tezyin edilmiş. Kapaklı, taşıma kulplu, asma kancalı, bez körüklü, körüğü yenilenmiş. Dibinde tek mumluklu haznesi mevcut. Eksiksiz ve fevkalade kondisyonda günümüze kadar ulaşmış. Emsaline zor rastlanılacak koleksiyonluk eserdir.
Çap: 24 cm.
Açık hali ölçüsü: 34 cm.
OSMANLI HARBİYE NAZIRI ve BAŞKUMANDAN VEKİLİ ENVER PAŞA’ YA ÖZEL YAPILMIŞ “CENK HATIRASI” KALEMTRAŞ
“Başkumandan vekili Enver Paşa Hazretlerine Çanakkale Harbi'nde Mevkii-ı Müstahkemi’nin Cereyan-ı Cenk Hatırası”
Hicri 1332 tarihli. Osmanlı hattat kalemtraşı formunda tasarlanmış müstesna eser, Çanakkale Müstahkem Mevkii Kumandanlığı tarafından Enver Paşa’ya “Cenk Hatırası” olarak Çanakkale Bombardımanı’nda düşmanın attığı top mermisinden özel olarak yapılmış ve takdim edilmiştir. Enver Paşa'nın eşi Naciye Sultan’ın kardeşi Şehzade Mehmed Şerefeddin Efendi Koleksiyonu’ndan çıkma Enver Paşa'ya ait kalemtraşın sap ve bıçak kısmında kazıma/grave tekniğiyle Eski Türkçe ile "Başkumandan vekili Enver Paşa Hazretlerine Çanakkale Harbi'nde Mevkii-ı Müstahkeminin cereyan-ı cenk hatırası. 5 (Rumî 18 Mart) Mart hücumunda düşmanın Dardanos Bataryası'na attığı tahrip danesinden mamuldür. Sene 1332" ibaresi yer almaktadır. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Hanedan üyesi, İttihat ve Terakki Cemiyeti'nin ileri gelenlerinden Harbiye Nazırı Enver Paşa’ya ithaflı, Çanakkale Savaşı'yla ilgili eşsiz bir parça olması sebebiyle de ayrıca önem arz eden ele geçmez müzelik eserdir.
Provenans: Şehzade Mehmed Şerefeddin Efendi Koleksiyonu.
Uzunluk: 20 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “MEŞRUTİYET ARMALI” EMAYE SİNİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. Oval mavi renk emaye tepsinin dört tarafına kalın mine ile “Meşrutiyet” armaları çalışılmış. Hilal formlu kitabelerinde Eski Türkçe ile “Hürriyet, Müsavat, Uhuvvet” yazılı. İttihat ve Terakki Cemiyeti Osmanlı Devleti'ndeki mutlakiyete karşıt olarak Fransızların "Liberté, égalité, fraternité" özdeyişini "Hürriyet (Özgürlük), Müsavat (Eşitlik), Uhuvvet (Kardeşlik)" kavramlarıyla çevirmiş ve kullanmıştır. Aykırı özelliklere sahip nadir ele geçen koleksiyonluk eserdir.
Çap: 60 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL BRONZ KUPA
19.Yüzyıl. Fransız. Napoleon III. Merkezde yer alan kabartma mitolojik masklar birbirlerine floral motifler ile zenginleştirilmiş girlandlar ile bağlı. Çift kulplu, kulpları cupid/eros tasvirli. Bilezikli, bileziği kabaralı. Yüksek platform kaideli. Kapaklı, kapak tutamağı tomurcuklu kozalak formunda. Altın patineli. Fevkalade kondisyonda. Estetik ve görsel yönden etkileyici koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 27 x 19 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL “F.BARBEDIENNE” ve “F.LEVILLAIN” İMZALI (RÖLYEFLİ) BRONZ CENTER-PIECE
19.Yüzyıl. Fransız. “Ferdinand Barbedienne, Paris” ve “Ferdinand Levillain” imzalı. Bronz. Rölyefli, altın vermeyli. Türünün göz alıcı ve koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 9 x 27 cm.
Gerçek bir romantizm temsilcisi olan Fransız heykeltraş ve girişimci Ferdinand Barbedienne (1810-1892) tüm hayatı boyunca dönemin en iyi ressam, heykeltraş ve tasarımcılarıyla çalışmıştır. Zanaati el üstünde tutulan Barbedienne, 1865 yılında Bronz Zanaatçıları Sendikası’na başkan olarak seçilmiş ve 20 yıl boyunca başkanlığı sürdürmüştür. Yüksek kalite malzeme ve işçiliği ile uluslararası sergilerde çok sayıda madalya kazanmıştır. Albert Süsse, Barbedienne için ulusun gururu ifadesini kullanmıştır.
POLONYA 19.YÜZYIL “VARŞOVA” GÜMÜŞ KAPLAMA TEPSİ
19.Yüzyıl. Polonya. Varşova “Warszawie” imalat ve usta damgalı. Çift kulplu olarak tasarlanmış eserin tüm yüzeyi kazıma/gravé ve aznavur/guilloché tekniği ile stilize dekorlu, gümüş kaplama. Fevkalade kondisyonda. Türünün estetik ve koleksiyonluk bir örneğidir.
Ölçüler: 39 x 57 cm.
EDİRNEKÂRİ HAT LEVHA
“Besmele-i Şerif”
20.Yüzyıl başı. Edirnekâri. Ihlamur ağacı üzerine üst düzey oyma işçiliği ile koyu Edirne yeşili tempera boya ve zengin altın yaldız kullanılarak imal edilmiş. İstifli hat ile “Besmele-i Şerif” yazmakta. Fevkalade kondisyonda. En güzel örneklerine Sultan III.Murad Han döneminde rastladığımız, ahşap ve hat sanatının harmanlanarak birlikte yorumlandığı eserlerin, geç dönem yüksek sanat kalitesine sahip gösterişli ve koleksiyonluk bir örneğidir.
Ölçüler: 44 x 61 cm.
Osmanlı Ahşap işçiliği Anadolu'da Selçuklu döneminde gelişip, kendine özgü bir karakteristik niteliğe bürünmüştür. Selçuklu ve Beylikler dönemi ağaç eserler genellikle mihrap, cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlardan oluşan usta işi eserlerdir. Osmanlı dönemine gelindiğinde sadeleşen eserler sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, kayık, rahle, Kur'an muhafazası gibi gündelik kullanım eşyalarının yani sıra; pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, tavan göbeği, mihrap, minber ve sanduka gibi mimari yapıtlarda da uygulandığını görüyoruz. Ağaç işçiliğinde kullanılan malzemeler daha çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz, ıhlamur ve gül ağacından oluşuyor. Koleksiyoncular tarafından en fazla ilginin gösterildiği ve değer olarak da en yüksek ivmeyi kazanan eserler ise Edirnekari ve Eser-i İstanbul/İstanbul işi olarak adlandırılan eserlerdir.
Edirnekari, 14.Yüzyıldan başlayarak Edirne’de ahşap üzerine oyma, yaldızlama ve boyama biçiminde yapılan süslemelerin genel adıdır. Edirne’ye has manasında “Edirnekari” olarak adlandırılan ahşap işçiliği Türk Ahşap Sanatı’nda 16. Yüzyıldan itibaren Edirne gibi İstanbul’da da ahşap sanatçılarının uyguladığı bir tekniktir. Genelde çok renk bitkisel motifler kullanılarak lake tekniğinde ve tempura boya kullanılarak yapılan ve Türk geleneksel evlerinin ve saraylarının tavan süslemelerinde, kapı, dolap, sandık, kavukluk, rahle, cilt kapakları gibi dekorasyon elemanlarında uygulanmaktadır. Edirnekâri, 19.Yy’ın ortalarına kadar kullanıldı ve büyük ustalar yetişti. Barok tarzında ancak Osmanlı’ya özgü bir stilde yapılan oyma ve kakma işçiliği ile lake tekniğinin buluştuğu bu güzel eserler Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpmaktadır.
OSMANLI 19.YÜZYIL SEDEFKARİ ÇİFT KAVUKLUK
19.Yüzyıl. Osmanlı. Çift. Şahnişli. Ahşaptan sedef kakma tekniği ile imal edilmiş, ajurlu. Yüzeyi mimari formlar ile minare, şerbetlik ve rozet dekorlu. Türünün estetik ve koleksiyonluk örnekleridir.
Ölçüler: 76 x 32 x 13 cm. (her biri)
OSMANLI 19.YÜZYIL TAVLA
19.Yüzyıl. Osmanlı, Şam işi. Sedef ve kemik kakma, marküteri işçiliği ile yoğun geometrik dekorlu. Kapağı dama tahtası olarak tasarlanmış. Fevkalade kondisyonda. Türünün estetik ve görsel özellikleri ile ön plana çıkan koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 50 x 24 x 7 cm.
Açık hali ölçüsü: 50 x 50 x 3.5 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL SEYAHAT YAZI TAKIMI
19.Yüzyıl. Fransız. “Jacques …ıber, Clermont-Ferrand” etiketli. Sedef ve kemik kakma, kuşgözü kaplama. Ahşaptan çift hokka hazneli, kalemlikli, saklama gözlü ve açılır yazı masalı olarak tasarlanmış. Çift, pirinç kapaklı mürekkeplik ve rıhdanı bulunmakta. Kapak üzerindeki madalyona kelebek motifi çalışılmış. İç kısmı geniş muhafaza bölümlü. Kilit mekanizmalı, orijinal anahtarı mevcut. Fevkalade kondisyonda. Tasarımsal özellikleri ve estetik süslemeleri ile göz dolduran koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 10 x 35 x 25 cm.