OSMANLI 19.YÜZYIL SARAY İŞİ “YILDIZ” PORSELEN TABAK
“Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Ay-yıldız imalat damgalı. Hicri 1310 / 36 tarihli. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) dönemi Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu özel üretimlerinden. Sanatçısı tarafından merkezine üst düzey fırça kalitesinde etrafı çok renk stilize Rumi ve Hatayi motiflerle çevrelenmiş “Saray ve İstanbul Boğazı” konulu resim çalışılmış. Eserin damga örneği “Porselencilik Tarihi” kitabı sayfa 116’da mevcut olup diğer açıklamalar sayfa 63/69’da yer almaktadır. Fevkalade kondisyonda. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında bulunan Türk Porselen Sanatı’nın ele geçmez koleksiyonluk bir şaheseridir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Çap: 21 cm.
Türk çini sanatını canlandırmak, yeni bir yön ve hız vermek amacıyla Sultan II. Abdülhamid (1876-1909) tarafından 1891 yılında Yıldız Sarayı bahçesinde Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu kurulmuştur. Hemen üretime başlayan Fabrika, 1894 depreminde zarar görmüş, aynı yıl İtalyan Mimar Raimondo d’Aronco’ya adeta yeniden yaptırılmıştır. Sultan II. Abdülhamid’in sanata olan ilgisi, Batı ülkelerini görüp yeni teknolojilerin ülkeye getirilme isteği, Anadolu'da yüzyıllar boyunca geliştirilmiş olan çini ve seramik sanatının yeniden canlandırılması düşüncesi, bu Fabrika’nın yapımında etkili olmuştur. Fabrika’nın kuruluşunda gerekli olan ileri teknoloji, her türlü malzeme ve kalıp, Fransa'daki Sèvres ve Limoges fabrikalarından getirilmiştir. Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu’nda üretilen eserlerin tümünde, fabrika’nın orijinal amblemi olan ay-yıldız damgası yer almaktadır. Damganın hemen altında, eserin hangi yılda üretildiği yazılıdır. Hereke Fabrikası gibi bir imparatorluk fabrikası olan Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu’nda üretilen porselenler, öncelikli olarak son dönem saray, köşk ve kasırların dekorasyonunda kullanılmış ve armağan olarak yabancı hanedanlara sunulmuştur. Fabrikada birçok yerli ve yabancı sanatçı çalışmıştır. Bu sanatçıların en önemlilerinden biri olan Halid Naci, padişah tarafından yetiştirilmek üzere Sèvres Porselen Fabrikası'na gönderilmiştir. Fabrikanın kurulduğu ilk yıllarda üretilen eserler, form ve bezeme açısından Fransız porselenlerinin etkisindedir. Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu’ndaki üretim, 1909 yılında, Sultan II. Abdülhamid’in tahtan indirilmesiyle durdurulmuştur. Bu dönemde Müze-i Hümâyûn Müdürlüğü'ne bağlanan fabrikanın yeniden üretime geçmesi için Müze-i Hümâyûn’un müdürü olan Osman Hamdi Bey girişimlerde bulunmuştur. 1910 yılında Osman Hamdi Bey'in ölümüyle Halil Edhem Bey, Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu'nu yeniden çalıştırma hazırlıklarına başlar ve 1911 yılında fabrikada yeniden üretime geçilir.
OSMANLI 19.YÜZYIL SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN İNİSİYALLİ PORSELEN TABAK TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) inisiyalli. Hanedan parçası, Sultan için özel yapım. Hanedan’ın yüksek zevkini gözler önüne seren üç adet tabaktan oluşmakta. Müstesna eserlerin merkezinde altın ile çekilmiş Sultan II.Abdülhamid Han’ın latin harfleri ile oluşturulmuş “A.H” inisiyallleri yer almakta. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, renksiz şeffaf sırlı ve çok renk sıraltı boyamalı, yoğun ve zengin altın yaldız bezemeli, merkezleri el çizimi çiçek motifleri ile bezeli.
TBMM Milli Saraylar “150 Yılın Sessiz Tanıkları, Saray Porselenlerinden İzler” adlı kitapta benzer örnekler mevcuttur. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri Dolmabahçe Sarayı Değerli Eşyalar Sergi Salonu’nda sergilenmekte olan ve padişaha özel yapılmış olması sebebi ile de ayrıca büyük önem arz eden, ele geçmez gerçek koleksiyonluk eserlerdir.
Çap: 21 cm. - 23 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL YILDIZ PORSELEN KAPAKLI SAHAN
“Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu”
19.Yüzyıl. Osmanlı. Hicri “Sene 1312/3” tarihli ve Ay-yıldız imalat damgalı. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) dönemi Yıldız Çini Fabrika-i Hümâyûnu üretimi. Eserin damga örneği “Porselencilik Tarihi” kitabı sayfa 116’da mevcut olup diğer açıklamalar sayfa 63/69’da yer almaktadır. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı, sır altına limoni sarı renkte, çok renk fırça ile çalışılmış çiçek buketleri ile dekorlu ve zengin altın yaldız bezemeli. Geniş ve çukur formlu, yüksek kapaklı, kenarları dilimli, altın yaldız konturlü. Kapak tutamağı repousse dalında yapraklı gonca gül formunda. Fevkalade kondisyonda. Benzer örnekleri müze koleksiyonlarında bulunan Türk Porselen Sanatı’nın koleksiyonluk bir örneğidir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Yükseklik:12 cm.
Çap: 24.5 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ESER-İ İSTANBUL SARAY İŞİ MÜZELİK KAPAKLI SAHAN
19.Yüzyıl. Osmanlı. Sultan Abdülmecid Han dönemi. (1845-1875) İstanbul işi. Kapak tutamağı realist dalında tomurcuklu balkabağı formunda olan eserin dış ve iç yüzeyi çok renk el boyaması realist Beykoz gülleri ve çiçek buketleri ile dekorlu. Kâsesi halka dipli, yayvan ve dışa doğru genişlemekte, kapak kısmı ise bombeli, yayvan ve yukarıya doğru kubbesel formda. Eserin benzer örneği Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu’nda bulunmakta ve Sadberk Hanım Müzesi 1989 kitabının 146.sayfasında yer almaktadır. 19.Yüzyıl ortalarında 30 yıl gibi kısa bir süre imalat yapan atölyenin lüks üretimlerinden, Türk Porselen Sanatı’nın ele geçmez bir şaheseridir.
Referans: Benzer örneği “Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu”nda mevcut olup Envanter No: H.K 380-3443 A-B ile kayıtlıdır.
Provenas: KOCABAŞ Koleksiyonu
Ölçüler: 14 x 23 cm.
SAX MEISSEN 18.YÜZYIL KONT MARCOLINI DÖNEMİ “OSMANLI KALYONLARI” İLE DEKORLU “SARAY İŞİ” PORSELEN SAHLEPLİK TAKIMI
18.Yüzyıl. Kont Marcolini (1774-1815) dönemi, Meissen imalat damgalı. (Çifte Meç) Eserin damgası “Porselencilik Tarihi” kitabı sayfa 89’da mevcuttur. Osmanlı Sarayı için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Sahleplik, kapak ve tabaktan oluşan tam takım. Madalyonlar içerisine “Osmanlı Kalyonları” resmedilmiş. Yoğun altın yaldız bezemeli. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı. Kapak tutamağı dalında çiçek formunda. Fevkalade kondisyonda. Osmanlının yüksek zevkini gözler önüne seren, benzer örnekleri müze koleksiyonlarında yer alan koleksiyonluk eserdir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Yükseklik: 15 cm.
Tabak çapı: 13.5 cm.
Alman aristokrat Kont Camillo Marcolini 1774-1815 yılları arasında Meissen porselen fabrikasının başına geçmiş ve Meissen Porselenleri’nin eski başarısına ve ününe kavuşmasını sağlamıştır. Özellikle Osmanlı zevkine uygun eserler üreten fabrikanın en önemli alıcıları yine Osmanlı Sarayı ve yakın çevresi ile Osmanlı zenginleri olmuştur. Fakat Napolyon Savaşları’nın patlak vermesiyle bu ihracat dönemi kısa sürmüştür. Sıraltı maviyle birbirine çapraz olarak geçen kılıçlar ve kabzaları arasına koyulan yıldız (Çifte Meç) Marcolini dönemini belirleyen damgalar olmuştur.
SAX MEISSEN 18.YÜZYIL KONT MARCOLINI DÖNEMİ “SARAY İŞİ” PORSELEN SUNUMLUK
18.Yüzyıl. Kont Marcolini (1774-1815) dönemi, Meissen imalat damgalı. (Çifte Meç) Eserin damgası “Porselencilik Tarihi” kitabı sayfa 89’da mevcuttur. Osmanlı Sarayı için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Kapak, sahan ve tabaktan oluşan tam takım. Yoğun altın yaldız bezemeli. Beyaz hamurlu, beyaz astarlı, şeffaf sırlı. Stilize floral motiflerle bezenmiş, kabartma meyve salkımları ile zenginleştirilmiş, kapağı limon formunda tutamaklı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlının yüksek zevkini gözler önüne seren, benzer örnekleri müze koleksiyonlarında yer alan koleksiyonluk eserdir.
Referans: Porselencilik Tarihi, 1941 / Hüseyin KOCABAŞ
Ölçüler: 13 x 17 cm.
Tabak çapı: 21.5 cm.
Alman aristokrat Kont Camillo Marcolini 1774-1815 yılları arasında Meissen porselen fabrikasının başına geçmiş ve Meissen Porselenleri’nin eski başarısına ve ününe kavuşmasını sağlamıştır. Özellikle Osmanlı zevkine uygun eserler üreten fabrikanın en önemli alıcıları yine Osmanlı Sarayı ve yakın çevresi ile Osmanlı zenginleri olmuştur. Fakat Napolyon Savaşları’nın patlak vermesiyle bu ihracat dönemi kısa sürmüştür. Sıraltı maviyle birbirine çapraz olarak geçen kılıçlar ve kabzaları arasına koyulan yıldız (Çifte Meç) Marcolini dönemini belirleyen damgalar olmuştur.
FRANSIZ 19.YÜZYIL “SEVRES” LEROSEY İMZALI “BONAPART HANEDANI” PORSELEN ÇİFT TABAK / NAPOLEON BONAPART
19.Yüzyıl. Fransız. Sevres. Le Rosey damgalı. (Le Rosey XI Rue de la Paix, Paris) 1880-1890 tarih aralığı. Çift. Müstesna eserlerin merkezinde altın ile uygulanmış “Bonapart Hanedanlık Arması” mevcut. Bonapart Hanedanı, Fransız Devrimi'nden sonra 1804 yılında Fransa Krallığı'nı imparatorluğa yükselten Fransız askeri lider ve siyaset adamı I.Napolyon tarafından kurulmuştur. Bonapart hanedanı, Fransa imparatoru ünvanını kazanmasının yanı sıra Napolyon Savaşları sırasında İtalya Krallığı, İspanya Krallığı, Westphalia Krallığı ve Hollanda Krallığı üzerinde de kral ünvanını taşımayı başarmıştır.
Sevres üretimi porselen üzerine Lerosey imzalı dekora sahip eserler beyaz hamurlu, beyaz astarlı ve şeffaf sırlıdır. Eserler beyaz renk zemin üzeri İmparatorluk yeşili renkte bantlar ile çevrili ve zengin altın bezemelidir. Sevrés porselenleri üretimden sonra, o dönemde Paris’te açılan birçok dekorasyon stüdyosunda boyanır ve süslenirdi. İmparatorluk tarafından tercih edilen ve sipariş alan en önemli porselen dekorasyon stüdyolarından biri 1880’de kurulan “Le Rosey” idi. Le Rosey 19. Yüzyıl boyunca Paris’teki fuarlarda birçok ödüle layık görülmüş mükemmel bir porselen dekorasyon stüdyosu olmuştur. Fevkalade kondisyonda. Yüksek kıymette ele geçmesi zor koleksiyonluk eserlerdir.
Çap: 23 cm.
FRANSIZ 19.YÜZYIL “SEVRES” LEROSEY İMZALI “BONAPART HANEDANI” PORSELEN TABAK TAKIMI / NAPOLEON BONAPART
19.Yüzyıl. Fransız. Sevres. Le Rosey damgalı. (Le Rosey XI Rue de la Paix, Paris) 1880-1890 tarih aralığı. 6 adetten oluşan takım. Müstesna eserlerin merkezinde altın ile uygulanmış “Napoleon Tacı” mevcut. Bonapart Hanedanı, Fransız Devrimi'nden sonra 1804 yılında Fransa Krallığı'nı imparatorluğa yükselten Fransız askeri lider ve siyaset adamı I.Napolyon tarafından kurulmuştur. Bonapart hanedanı, Fransa imparatoru ünvanını kazanmasının yanı sıra Napolyon Savaşları sırasında İtalya Krallığı, İspanya Krallığı, Westphalia Krallığı ve Hollanda Krallığı üzerinde de kral ünvanını taşımayı başarmıştır.
Sevres üretimi porselen üzerine Lerosey imzalı dekora sahip eserler beyaz hamurlu, beyaz astarlı ve şeffaf sırlıdır. Eserler beyaz renk zemin üzeri İmparatorluk yeşili renkte bantlar ile çevrili ve zengin altın bezemelidir. Sevrés porselenleri üretimden sonra, o dönemde Paris’te açılan birçok dekorasyon stüdyosunda boyanır ve süslenirdi. İmparatorluk tarafından tercih edilen ve sipariş alan en önemli porselen dekorasyon stüdyolarından biri 1880’de kurulan “Le Rosey” idi. Le Rosey 19. Yüzyıl boyunca Paris’teki fuarlarda birçok ödüle layık görülmüş mükemmel bir porselen dekorasyon stüdyosu olmuştur. Fevkalade kondisyonda. Yüksek kıymette ele geçmesi zor koleksiyonluk eserlerdir.
Çap: 24.5 cm.