• Cancel
    Filter
Filter

KOLEKSİYONLUK ESERLER MÜZAYEDESİ | 04

Sayın koleksiyoner ve sanatseverler eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. İlgilendiğiniz eserler ile ilgili olarak +90 538 833 1391 no'lu telefondan randevu oluşturabilir, The RITZ-CARLTON Residence'daki adresimizde eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.

Lot: 76 » Obje

OSMANLI EDİRNEKARİ RÛMÎ TAC-I MUHAMMED

17.Yüzyıl. Osmanlı Sanatkârları’nın tasarım gücünü gözler önüne seren “Minber Tacı” olarak “Rûmî Üslubu”nda imal edilmiş “Edirnekari” şaheser. Merkezinde “Sikke-i Şerife” içinde celi sülüs müsenna hat (aynalı yazı) ile tatbik edilmiş “Muhammed” lafzı yer almaktadır.

En güzel örneklerine Sultan III.Murad Han döneminde rastladığımız, ahşap ve hat sanatının harmanlanarak birlikte yorumlandığı eserin tüm vücudu ve çerçevesi müsenna düz ve kanatlı rûmî kollar ile tezyin edilmiş, alt ve üst etekler ise iri tepelik rûmîlerle neticelendirilerek sıvama altın ile yaldızlanmıştır.

Erken devir Osmanlı Ahşap Sanatı’nın üslup ve kompozisyon açısından bir tasarım harikası olarak imal edilmiş, dönem kondisyonunda ve fevkalade nadirlikte, ele geçmez müzelik örneğidir.

Ölçüler: 67 x 50 cm

Eserin tasarımsal bütününü oluşturan Rumi Üslubu döneminde Topkapı Sarayı Nakışhânesi’nde, Osmanlı bezeme sanatlarının iki ayrı üslûbunu temsil eden Bölük-i Acemân ve Bölük-i Rûmiyân adlı iki
ayrı sanatkâr topluluğuna dayanmaktadır. Söz konusu bezeme üslûbuna verilen rûmî adı, vaktiyle Saray Nakışhânesi’ndeki Rûmiyân Bölüğü’nün icra ettiği işleri ifade etmek için kullanılmıştır.

Ahşap işçiliğinin üslup ve teknik açıdan en güzel ve görkemli örnekleri bu eserde olduğu gibi 16. ve 17.Yüzyıl eserlerde görülmektedir. Eseri ahşap işçiliği olarak incelediğimizde, erken devir en güzel örneklerini minberlerde gördüğümüz ahşap malzemenin üzerine çizilen motiflerin aralarının boşaltılmasıyla yapılan teknik olan ajur işçiliğinin, kesme (dekupe) oymacılığı sanatı ile eserde hayata geçtiğini görmekteyiz.
Eserde, ön plana çıkan ana tema Sikke-i Şerife içinde yer alan müsenna hattı ile uygulanmış “Muhammed” lafzıdır. Türk Hat Sanatına resimsel bir yaklaşım olan müsennâ /aynalı yazıda Türk hattatlarının muazzam eserler meydana getirdikleri ve âdeta yazı ile resim ve grafik sanatını birleştirdikleri görülür. Anadolu’da Selçuklular ile gelişip kendine özgü karakteristik bir niteliğe ulaşmış olan ahşap sanatı, Osmanlıda zengin örneklerle yaygınlaşarak kullanılmış ve bu eserde olduğu gibi en üst seviyeye çıkarak “göze hitap eden güzellik, ruha hitap eden derinlik” kavramına layık zirve sanat eseri olarak karşımıza çıkmıştır. Doğaya karşı zayıf düşen ahşap eserlerin çoğu ne yazık ki günümüze kadar ulaşamamıştır, eser bu sebeple ayrıca önem ve kıymet arz etmektedir.

Benzer örnekleri Bursa Ulu Camii, Birgi Ulu Camii ve Eminönü Yeni Camii minberlerinde bulunan tacın şüphesiz görsel ve tasarımsal olarak en yakın örneği bu eserle aynı dönemde yapılan, aynı üslup
(rumi) ve istife(müsenna) sahip Ayasofya Müzesi’ndeki minber tacıdır.

Provenans: KOCABAŞ Koleksiyonu

Details
Lot: 79 » Obje

OSMANLI 18.YÜZYIL MİHRAP ŞAMDANI

Osmanlı 18.Yüzyıl. Dini ve tasavvufi açıdan önemli anlamlara sahip eser, dövme ve döküm tekniği ile imal edilmiştir. Kazıma/grave tekniği ile dekorlu kaide, boyun ve mumluk olmak üzere üç parçadan müteşekkildir.

Eserin yuvarlak geniş çaplı kaidesi çan şeklinde olup, yayvan dipli ve aşağıdan yukarıya doğru daralan iç bükey konik gövdelidir. Türk Maden Sanatı’nın önemli örneklerinden olan şamdanlar soyut olan
tanrının somut olarak ifade şekli ile bilginin açığa çıkışını ve manevi aydınlanmayı sembolize eder, hem tanrının nuru olan kutsal ışığı yaymakta, hem de sahipleri için güç ve statü göstergesi olmaktadırlar. Berât niteliğine sahip, havan tipi, fevkalade kondisyonda müzelik eserdir.

Provenans: KOCABAŞ Koleksiyonu

Yükseklik: 75 cm.

Details
Lot: 82 » Hat

OSMANLI KATI’ SANATI HAT LEVHA / KASTAMONİ

Ketebeli. Hicri 1322 tarihli. Osmanlı ahşap kesme kat’ı eser koleksiyonluk bir örnektir.

Etimolojik kökeni Arapça’da “kesme” anlamına gelen kat kelimesinden gelir. Kat’i sanatı bir süsleme sanatı olup kağıt veya deri üzerindeki yazı istifi, motif veya deseni oyarak çıkartıp cam deri veya kağıt gibi başka bir tabaka üzerine yapıştırmak suretiyle icra edilir. Özellikle 16. yüzyılda Kanuni Sultan Süleyman Han (1520-1566) döneminde önem kazanan Kat’ı sanatı seyyahlar tarafından Avrupa’ya götürülerek silhouette (gölge resim) sanatının oluşumuna ön ayak olmuştur.

Ölçüler: 38 x 37 cm.

Details
Lot: 86 » Obje

MUSTAFA HALİM ÖZYAZICI (1898-1964)

Ketebeli, Hicri 1343 tarihli. Mustafa Halim Özyazıcı terekesinden çıkmış daire formunda istif mühür çalışması.

Dîvân-ı Hümâyûn Kalemi’nin hulefâlarından, Matbaa-i Askeriye hattatlığı, Evkaf-ı Hümâyûn Matbaası hattatlığı ve Devlet Matbaası hattatlığı da yapan büyük ustanın kıymetli ve nadir ele geçen koleksiyonluk eseridir.

 

Çap: 7.5 cm.

Details
Lot: 87 » Obje

MUSTAFA HALİM ÖZYAZICI (1898-1964)

Ketebeli. Mustafa Halim Özyazıcı terekesinden çıkmış daire formunda, merkezi ayyıldız motifli istif mühür çalışması.

Dîvân-ı Hümâyûn Kalemi’nin hulefâlarından, Matbaa-i Askeriye hattatlığı, Evkaf-ı Hümâyûn Matbaası hattatlığı ve Devlet Matbaası hattatlığı da yapan büyük ustanın kıymetli ve nadir ele geçen koleksiyonluk eseridir.

 

Çap: 8 cm.

Details
Lot: 88 » Obje

OSMANLI SULTAN III.SELİM HAN TUĞRALI GÜMÜŞ DİVİT

18.Yüzyıl sonu. Osmanlı. Sultan III.Selim Han (1789-1807) tuğralı. Cübbe kolunun içinde yani yende taşınan kol diviti.

Birbirine tesbit edilmiş mürekkep hokkası ve kalem muhafazasından (kalemdan) oluşmakta. Yalın işçilikli, altın vermeyli, kazıma/kalemişi tekniği ile stilize bitkisel desenli. Hokka kapağı menteşeli, kalemdan kapağı zincir askılıklı. Osmanlı Gümüş Sanatı’nın dönemi itibari ile koleksiyonluk bir örneğidir.


Uzunluk: 21.5 cm.
Ağırlık: 240 gr.

Details
Lot: 97 » Hat

HATTAT İMAM CAVİT

“Katı’ Sanatı Mukatta Levha”

Mecidiye Camii İmamı Cavit Hoca ketebeli, tarihli. Altın varak istif mukatta levha. Ebru paspartulu, oval formda. Çok zahmet ve hüner isteyen kağıt oyma tekniği ile vücut bulan Kat’ı Sanatı’nın fevkalade bir örneğidir. Mükemmel kondisyonda, koleksiyonluk.

Katı’ Sanatı 16.Yüzyıl başlarında özellikle Kanuni Sultan Süleyman döneminde pek çok değerli el yazmasının, tezhipten sonraki en önemli süslemesi olmuştur. Osmanlı sarayı ve çevresinde özel bir ilgiye bağlı olarak gelişen bu sanat varlığını 20.Yüzyıl başlarına kadar korumuştur. 1700’lü yıllarda Osmanlı sanatkârlarının yaptığı eserler ülkemize gelen batılı seyyahlar yolu ile Avrupa’ya geçmiş ve orada büyük ilgi görmüştür. Bu sayede Avrupalılar silhouette (gölge) adını verdikleri kendi tarzlarınıgeliştirmişlerdir.


Çap: 35 cm.

Details
previous
Go to Page: / 12
next