Arthill Müzayedeleri, konusunun en değerli uzman ve otoritelerinin ekspertiz ve katkıları ile hazırlanmakta, Türk ve İslam Eserleri Müzesi, Ayasofya Müzesi, Türbeler, Vakıflar ve Askeri Müze uzmanlarının onayı ile gerçekleşmektedir.
Eserlere pey vermek ve "Online Canlı Müzayede"ye katılmak için web sitemiz üzerinden üye olunuz. Müzayedelerimizde uygulanan komisyon oranı %15, KDV oranı ise %20'dir. Ödeme süresi müzayede bitiminden sonra "7" (yedi) iş günüdür, ödemelerde o günkü "TCMB" döviz kuru esas alınır. Açık arttırma sonrası "SATIŞ İPTALİ, CAYMA HAKKI, veya ALIMDAN VAZGEÇME" söz konusu değildir, cezai şart olarak %35 aracılık hizmeti uygulanır.
Arthill Müzayedeleri'nde satışa sunulan tüm eserler "The Ritz-Carlton Istanbul" Süzer Plaza S2'de yer alan "Arthill Gallery"de sergilenmektedir. Müzayede süresince galerimizi 12.00 / 19.00 (Pazar hariç) saatlerinde ziyaret ederek eserleri yakından inceleyebilir ve uzmanlardan bilgi alabilirsiniz.
Bilgi almak için: +90 530 208 9900 (Yiğit KOCABAŞ)
WENCESLAUS WEHRLIN (1745-1780)
"Le Bourgeois Gentilhomme, Molière"
İmzalı. 1768 tarihli. Turquerie. Ahşap üzeri yağlıboya. 18.Yüzyıl İtalyan Saray Ressamı Wenceslaus Wehrlin (Venceslao Verlin) tarafından “Le Bourgeois Gentilhomme, act IV scene XIII. peint par W.Wehrlin en 1768” şeklinde imzalı.
“Molière”in Fransa Kralı XIV.Louis’in emri ile yazdığı “Le Bourgeois Gentilhomme” (Türkçe adı; Kibarlık Budalası) isimli teatral eserinden 4.Bölüm 13.Sahne
“Turquerie” konusu ve “Turquerie” teriminin Molière ile bağı sebebiyle (belgesel) müzelik önem ve değere sahip. Molière’in kurguladığı mekan ve Türk kıyafetleri içerisindeki tüm karakterler (Cléonte ve uşağı Covielle, Mösyö Jourdain, Müftü, Türk zat, dervişler ve sağ altta aynadan yansıması gözüken Lucile) duygular dahil en ince ayrıntısına kadar resmedilmiş.
“Turquerie” terimi ilk kez 1668 yılında Molière tarafından yazılan “L’Avare” isimli eserde şu şekilde kullanılmıştır; "Üstelik Türk kendisi, hem de herkesi ümitsizliğe düşürecek bir Turquerie’ye sahip". Tablodaki “Le Bourgeois Gentilhomme” oyununun sahneye konulmasıyla ise Avrupa’da ünlenmiş ve yayılmıştır. Eserleri Floransa’nın en önemli müzelerinden “Uffizi Müzesi”nde yer alan Saray Ressamı W.Wehrlin’in “Turquerie Sanat Akımı” başyapıtlarından sayılabilecek ele geçmez müzelik şaheseridir.
Referans: E.Benezit / Cilt: 10 Sayfa: 458
Ölçüler: 37 x 49.5 cm.
→ YAZININ DEVAMI İÇİN TIKLAYINIZ
*LE BOURGEOİS GENTILHOMME / KİBARLIK BUDALASI
1669’da Sultan IV.Mehmed Han’ın emri ile Hoşsohbet Nüktedan Süleyman Ağa Paris’e elçi olarak gönderilir. Ağa, Paris’te muhteşem bir tören ile karşılanır fakat etkilenmeyerek Fransız ihtişamına beklenen hayranlığı göstermez. Fransa Kralı XIV.Louis ise bu ilgisizliğin intikamını almak için Molière’e gülünç bir “Türk Balesi” sipariş eder. “Le Bourgeois Gentilhomme” işte bu şekilde ortaya çıkar. Eserde, Mösyö Jourdain kızı Lucile’in asilzade biri ile evlenmesini ister. Cléonte, Lucile’i istemekte fakat Mösyo tarafından asilzade olmadığı için kabul görmemektedir. Cléonte’nin uşağı Covielle zekice bir plan yapar ve bu fikirle tebdil-i kıyafet Mösyö’nün huzuruna çıkar. Bir Türk Şehzadesi’nin Paris’te olduğunu ve ne büyük şans ki kızı ile evlenmek istediğini, eğer evlilik gerçekleşirse Mösyö’nün çok yüksek bir mertebe olan “Mamamuşi” olacağını ifade ederek evlilik merasimi hazırlıklarına ivedi başlanmasına onu ikna eder. Covielle’in oyunundaki ritüele göre; Dervişler merasim için Osmanlı kıyafetleri içerisindeki Mösyö Jourdain’i Müftü ve Türk bir zatın bulunduğu odaya getirirler, diz çöktürerek rahle pozisyonuna sokarlar. Müftü sırtına Kuran-ı Kerim’i koyar ve ellerini iki yana açarak söylevine başlar. Merasim sonunda ise Türk zat kavuğu Mösyö’ye giydirerek onu “Mamamuşi” ilan eder.
OSMANLI "SARAY İŞİ" ŞEHZADE KAFTANI
17./18.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. "Kemha" kumaştan çocuk şehzade için tasarlanmış. Saltanat motifi altın simli benekler ile bezeli. İpekle dokunmuş. Nohudi renkte pamukluyla astarlı, etrafı kırmızı renk taftayla pervazlı. Kaftanın arka yüzü ve bağları alınarak profesyonelce çerçevelenmiş. Benzer örneği Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu’nda (Envanter No: TSM 13/1015), görseli ise “Osmanlı Sarayının Çocukları” kitabının kapağında ve 222-223.sayfalarında yer almakta. Osmanlı Tekstil Sanatı’nın günümüze ulaşmış önemli örneklerinden yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Osmanlı Sarayının Çocukları - Şehzadeler ve Hanım Sultanların Yaşamları Giysileri, 2006 / Hülya Tezcan (Sayfa: 222-223)
Kaftan Ölçüsü: 89 x 68 cm.
Çerçeve Ölçüsü: 140 x 101 cm.
CELADON 15.YÜZYIL (MERTEBÂNİ) TABAK
15.Yüzyıl. Çin, Ming Hanedanı (1368-1644) dönemi. Osmanlı Sarayı için özel imalat. Kallavi boyda. Yuvarlak halka tabanlı, geniş ve çukur gövdeli. Merkezi “Sgraffito” tekniği ile kazınarak oluşturulmuş floral “lotus” motifli, etrafı oyma radyal dilimli. Tıpkı benzeri Sadberk Hanım Müzesi Koleksiyonu’nda, görseli ise “Çin Seramikleri” kitabının 31.sayfasında yer almakta. Özellikle İslam ülkelerinde celadonların zehiri belli ettiği inancı tercih edilerek kullanılmalarına yol açmıştır, bu inanış İslam kaynaklarında da yer almaktadır. Kâtip Çelebi, Cihannüma adlı eserinde celadonların zehiri belli ettiğini detaylıca yazmış, Thévenot ise 1655-1656 anılarında “saraydan yeni çıkmış bir içoğlandan padişaha yemeklerin porselenden daha kıymetli Çin toprağından yapılmış zehire karşı panzehir olan kaplarda verildiğini öğrendim” sözleriyle Osmanlı Sarayı’nda da bu inanışın etkili olduğundan bahsetmiştir. Fevkalade kondisyonda. Benzer örnekleri “Topkapı Sarayı Müzesi” ve “Sadberk Hanım Müzesi” koleksiyonlarında yer alan, ele geçmez nadirlikte koleksiyonluk eserdir.
Referans: Çin Seramikleri Sadberk Hanım Müzesi, 1995 / John Carswell (Sayfa: 31)
Chinese Ceramics in The Topkapı Saray Museum, 1986 / Krahl (Sayfa: 448, 459)
Çap: 31.5 cm.
OSMANLI 18.YÜZYIL “EDİRNEKARΔ KONSOL SAAT
“Amel-ü Muhammed Edirnevî”
18.Yüzyıl. Osmanlı. Edirnekarî. “Amel-ü Muhammed Edirnevî” usta imzalı. Konsol tip, Avusturya makineli. Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. İbrahim Edirnevî imzalı benzer örnek “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almakta. Rokoko üslubunda tezyinatlı pirinç kadranı “Accilû”, “ bi-s’salât”, ”kable’l”, “fevti” ibareli (Vakti çıkmadan namaza acele ediniz) aplike plakalar ile dekorlu. Edirnekarî ahşap zarfı tempera boya kullanılarak lale motifli kompozisyonlar ile bezenmiş, yoğun altın yaldız ile zenginleştirilmiş. Transparan olarak tasarlanmış, dört tarafı camlı ve kapaklı. Bronz “Rokoko” taşıma kulplu. Orijinal kurma anahtarı ile birlikte. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette ele geçmez müzelik eserdir.
Referans: Eserin benzer örneği “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda (Envanter No: 53/233) yer almaktadır.
Ölçüler: 22 x 15 x 9 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL MİNELİ GÜMÜŞ ZARF
19.Yüzyıl başı. Osmanlı Sarayı ve çevresi için özel yapım. Gümüş, ajur işçilikli. “Rokoko” üslubunda tezyinatlı, üst seviye mine işçiliği ile etrafı “Hilal” motifleri ile zenginleştirilmiş floral kompoziyonlu madalyonlar ile tezyinli. Altın vermeyli. Haliyle. Orijinal meşin muhafazası ile birlikte. Osmanlı'nın yüksek zevkini gözler önüne seren estetik harikası koleksiyonluk eserdir.
Yükseklik: 6 cm.
Ağırlık: 30 gr.
FABERGÉ İMZALI "GÜMÜŞ MONTELİ" KRİSTAL KARAF
19.Yüzyıl sonu. Rus. “K.Fabergé” ve “Moskova, 84" Kokoshnik (Gümüş) imalat ve garanti damgalı. Kallavi ebatlarda, silindirik gövdeli. Kristal haznesi kesme tekniği ile iki sıra halinde geometrik dekorlu. Gümüş boynu “Griffon” figürleri ile oluşturulmuş mitolojik rölyefli, stilize estetik ve zarif tezyinatlı. Gümüş kapaklı ve taşıma kuplu. Altın vermeyli. Fevkalade kondisyonda. İmparatorların, çarların ve soylu zenginlerin mücevhercisi "Fabergé" tasarımı, yüksek kıymette ele geçmesi zor koleksiyonluk eserdir.
Yükseklik: 34 cm.
Carl Fabergé 1846 yılında St. Petersburg'da doğmuştur. 1870 yılında babasının atölyesinde çalışmaya başlamış ve St. Petersburg'daki merkezden hariç Moskova, Odessa, Kiev ve Londra'da şubeler açmış, 500'ü aşkın sanatçı ile kendine bagli birçok atölyede üretimler yapmıştır. 1885'te Çar III.Alexander'in 20. Evlilik yıldönümüne de denk gelen Paskalya da esi Maria Feodorovna'ya hediye etmesi için yaptığı Fabergé Yumurtası o kadar ilgi çekip beğenilmiştir ki, her yıl Paskalya da bu sürprizli mücevher yumurtaların hediye edilmesi gelenek haline gelmiş, Romanov Hanedan 'nin son iki çarı Ill. Alexander ve Il. Nikolas için 53 adet yumurta yapmıştır. Fabergé 1900 yılında çalışmalarını Rusya’yı temsilen Paris Dünya Fuarı’nda sergilemiş ve Legion d'Honour / Şövalye Unvanı ile onurlandırılmıştır. Hiçbir eserde tekrara, seri üretime rastlanmaz ve teknik, sanatsal mükemmelliğin doruk noktaya ulaştığı görülür. 1917'deki Rus ihtilalinde Romanov Hanedanlığı yıkılmış, Fabergé atölyeleri Bolşevikler tarafından kapatılmış ve üretimlerine son verilmiştir. Carl Fabergé 1920 yılında yaşamını yitirmiştir. Fabergé koleksiyoncuları arasında İngiliz Kraliyet Ailesi, Danimarka Kraliyet Ailesi, Monaco Kraliyet Ailesi, Kral Faruk, Aga Han, Victor Vekselberg, Sandoz Ailesi, Rotschild ve Forbes Aileleri yer almaktadır. Dünyanın birçok müze ve önemli koleksiyonu ile Kremlin Sarayı’nda eserleri vardır.
FABERGÉ İMZALI “SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI” EMPERYAL KUTU
19.Yüzyıl sonu. Rus. “K.Fabergé” ve “St.Petersburg, 56” Zolotnik (Altın) imalat ve garanti damgalı. Akik (onyx) ve altın. İmparatorların, çarların ve soylu zenginlerin mücevhercisi “Karl Fabergé” tasarımı. Müstesna eser tek parça damarlı akikten tasarlanılarak imal edilmiş, 14 ayar altın ile kapak merkezine “Sultan II.Abdülhamid Han”ın tuğrası (Abdülhamid Han bin Abdülmecid el-muzaffer daima) tatbik edilmiş. Hazne ve kapak olmak üzere iki parçadan müteşekkil, altın çerçeveli ve menteşeli. Fevkalade kondisyonda. Orijinal muhafazası içerisinde. Muhafazası “Nicolas A.Iseotchakos / Arabadji Sokak 11-13. Grand Bazar, STAMBOUL.” ibareli. Emsaline hiçbir koleksiyonda rastlanılmamış estetik harikası yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Provenans: Pierre-Alain Le Brech, Paris
Ölçüler: 16 x 81 x 51 mm.
Ağırlık: 90 gr.
Carl Fabergé 1846 yılında St. Petersburg'da doğmuştur. 1870 yılında babasının atölyesinde çalışmaya başlamış ve St. Petersburg'daki merkezden hariç Moskova, Odessa, Kiev ve Londra'da şubeler açmış, 500'ü aşkın sanatçı ile kendine bagli birçok atölyede üretimler yapmıştır. 1885'te Çar III.Alexander'in 20. Evlilik yıldönümüne de denk gelen Paskalya da esi Maria Feodorovna'ya hediye etmesi için yaptığı Fabergé Yumurtası o kadar ilgi çekip beğenilmiştir ki, her yıl Paskalya da bu sürprizli mücevher yumurtaların hediye edilmesi gelenek haline gelmiş, Romanov Hanedan 'nin son iki çarı Ill. Alexander ve Il. Nikolas için 53 adet yumurta yapmıştır. Fabergé 1900 yılında çalışmalarını Rusya’yı temsilen Paris Dünya Fuarı’nda sergilemiş ve Legion d'Honour / Şövalye Unvanı ile onurlandırılmıştır. Hiçbir eserde tekrara, seri üretime rastlanmaz ve teknik, sanatsal mükemmelliğin doruk noktaya ulaştığı görülür. 1917'deki Rus ihtilalinde Romanov Hanedanlığı yıkılmış, Fabergé atölyeleri Bolşevikler tarafından kapatılmış ve üretimlerine son verilmiştir. Carl Fabergé 1920 yılında yaşamını yitirmiştir. Fabergé koleksiyoncuları arasında İngiliz Kraliyet Ailesi, Danimarka Kraliyet Ailesi, Monaco Kraliyet Ailesi, Kral Faruk, Aga Han, Victor Vekselberg, Sandoz Ailesi, Rotschild ve Forbes Aileleri yer almaktadır. Dünyanın birçok müze ve önemli koleksiyonu ile Kremlin Sarayı’nda eserleri vardır.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN “SÜFÜN-İ HÜMÂYÛN” FİŞEK TABANCASI
19.Yüzyıl sonu. (1886) Sultan II.Abdülhamid Han tuğralı. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “A.H” (Ayın-Ha) “Abdülhamid Han” inisiyalli, “Hicri 1304” tarihli. İngiliz, “Webley & Scott Ltd. London & Birmingham” imalat ve garanti damgalı. Britanya İmparatorluğu ve İngiliz Ordusu resmi tedarikçisi “Webley & Scott” tarafından “Sultan II.Abdülhamid Han” için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş işaret fişeği tabancası, “134133” seri numaralı. Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “III” numaralı “Süfün-i Hümâyûn-i Mülûkânede taraf-ı şâhâneden ihdâ olunmuştur / Padişahın Gemileri’nde Padişah tarafından hediye edilmiştir” ibareli. Yalın tasarımda, Sultan tuğrası ve numarası kazıma (grave) tekniği ile oluşturulmuş çelenk motifleri ile taçlandırılmış. Tek atışlı, askı kancalı. Estetik “fildişi” kabzalı. “Osmanlı Saltanat Armalı” orijinal muhafazası içerisinde. Sultan II.Abdülhamid Han’ın “Donanma-ı Hümayun”a hediye ettiği benzer örnek “Hisart Canlı Tarih Müzesi” koleksiyonunda yer almakta. Sultana yapılmış olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden, tarihi ve belgesel değere sahip ele geçmez müzelik eserdir.
Uzunluk: 24 cm.
VEZİR AHMED REŞAD PAŞA’YA AİT LUGER PİSTOL
“Sultan II.Abdülhamid Han’ın Maliye Nazırı Vezir Ahmed Reşad Paşa”
19.Yüzyıl sonu. Vezir Ahmed Reşad Paşa (1848-1927) için özel yapım. Alman. Luger (Parabellum) imalat ve garanti damgalı, “1130” seri numaralı. Altın kakma tekniğiyle Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Ahmet Reşat Paşa” ibareli ve “A.R” (Ayın-R) “Ahmed Reşad” inisiyalli. Rütbe yıldızları ve “Ay-Yıldız” motifleri ile zenginleştirilmiş stilize tezyinatlı. Orijinal deri kılıfı ve kemeri ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Şarjörü 8 mermi kapasiteli, etkili menzili 50 metre, 9x19 mm. Şarjör (aynı mekanizma ile 7.65 ve 9 mm) ve namlu (uzun namlu ile tüfeğe dönüşür) değiştirilebilir. Alman Ordusu’nun silah ihtiyacını karşılamak için üretilmeye başlanan (1898) bu ikonik silah döneminde Colt M1911’den menzilli, dayanıklılığı ve daha güçlü olması ile efsaneleşmiş Alman Ordusu dışında Sovyet, İngiliz, Amerikan ve Osmanlı Subayları tarafından da tercih edilmiştir. Sultan II.Abdülhamid Han Devri’nin en seçkin ve önemli devlet adamlarından Vezir Ahmed Reşad Paşa’ya ait olması sebebi ile büyük önem ve kıymet arz eden ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Seri Numarası: 1130
Uzunluk: 23 cm.
Vezir ve Nazır Ahmed Reşad Paşa 1848-1927 yılları arasında yaşamış, Sultan II.Abdülhamit Han devrinin en seçkin ve önemli devlet adamlarındandır. Şahsına vezirlik rütbesi ile devrin en büyük takdir beratı olan “Menşur’u Ali” verilmiştir. 1898-1904 yılları arası “Maliye Nazırlığı” görevinde bulunmuş vezirlerdendir. Mimar Mehmet Efendi’ye inşası 14 yıl süren meşhur “Ahmed Reşad Paşa Köşkü”nü yaptırmıştır. Köşkün açılışında resmi bir kabul töreni düzenlenmiş, törende devrin mülki, askeri ve sivil devlet erkânının hemen hepsi hazır bulunmuşlardır. Bu tören uzun yıllar konulmuş, köşkte yapılan bu görkemli törenler zaman içinde tarihi konağın önemini kat kat arttırmıştır. Vezir Ahmed Reşad Paşa Maliye Nazırı iken ölen kızı “Suad” adına Erenköy’de bir cami yaptırmış, bu camiye nispetle o semtin adı da Suadiye kalmıştır. Ahmed Reşad Paşa, Ayşe Kulin'in “Veda” romanında önemli bir rol oynar.
ŞEHZADE MEHMED ŞEREFEDDİN EFENDİ’YE AİT “1 NUMARALI” ENVERİYE HANÇERİ
Osmanlı. Enver Paşa tarafından Sultan Abdülmecid Han'ın torunu “Şehzade Mehmed Şerefeddin Efendi”ye takdim edilmiş “1” seri numaralı altın kakma Enveriye Hançeri. Müstesna eserin çelik bıçağının ön yüzünde altın kakma ile “Sultan VI.Mehmed Vahdeddin Han” tuğrası, “Ay-Yıldız” motifi, Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Tüfenk Fabrikası”, “Numero 1” seri numarası ve “Hicri 1334” tarihi yer almakta. Arka yüzünde ise sülüs hattı ile altın kakma “Kelime-i Tevhid” (Lâ ilâhe illallâh Muhammedün Rasûlullâh) yazmakta. Her iki yüzü de altın kakma “Rumî” üslubu kompozisyonlarla zenginleştirilmiş. Kını ve kabzası pirinçten, yoğun stilize (repoussé) dekorlu, altın vermeyli. Askı kancalı, deri aparatı mevcut. Meşin muhafaza kutusu ile birlikte. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Askeri Eserlerin en kıymetlilerinden kabul edilen Enveriye hançerlerinin belgesel değere sahip “1” numaralı en özel örneği, yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Provenans: Şehzade Mehmed Şerefeddin Efendi Eski Koleksiyonu
Uzunluk: 36 cm.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN TUĞRALI GÜMÜŞ ASKERİ ŞEHZADE TAKIMI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Saray işi. Sultan II.Abdülhamid Han (1876-1909) tuğralı, sah ve çeşnili. Gümüş, altın vermeyli. Osmanlı Şehzadesi için özel olarak yapılmış tuğralı gümüş çift apolet ve kemerden oluşan tam takım. Apoletleri “Hilal” formunda, kemer tokası “Ay-Yıldız” ile taçlandırılmış çelenk motifli, gösterişli kumaş detayları altın sırma işçilikli. Müstesna takımdaki çift apolet tuğralı gümüş olarak bilinen tek örnektir. Fevkalade kondisyonda. Hiçbir müze ve koleksiyonda emsaline rastlanılmamış yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserlerdir.
Apolet Ölçüsü: 17 x 10.5 cm. (her biri)
Kemer Uzunluk: 77 cm.
Ağırlık: 76 gr.
I.DERECE "MURASSA" NİŞAN-I MECİDÎ ŞEMSESİ / MECİDİYE NİŞANI ŞEMSESİ
19.Yüzyıl. Osmanlı. I.Rütbe. Murassa Nişan-ı Mecidî Şemsesi. Darphane-i Âmire. Sultan Abdülmecid Han döneminde (Hicri 1268) ihdas edilmiş. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli, elmaslarla bezeli. Padişahın huzurunda kayd-ı hayat şartıyla takılan bu tip nişanların merkezinde altın zeminli Sultan tuğrası, etrafında ise altın ile Eski Türkçe (Osmanlıca) “Gayret, Hamiyet, Sadakat” yazılı kırmızı mineli kartuşlar yer almaktadır. Osmanlı muhafazası ile birlikte. 1.derece murassa olarak zor tesadüf edilen yüksek kıymette müzelik eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Şemse Ölçüsü: 97 x 97 mm.
Kutu Ölçüsü: 7.5 x 29.5 x 17 cm.
Ağırlık: 144 gr.
I.DERECE "MURASSA" KILIÇLI NİŞAN-I MECİDÎ / KILIÇLI MECİDİYE NİŞANI
19.Yüzyıl. Osmanlı. I.Rütbe. Murassa Kılıçlı Nişan-ı Mecidî. “Halley, Palais Royal” ve Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “Abdülaziz” ibareli. Sultan Abdülmecid Han döneminde (Hicri 1268) ihdas edilmiş. Altın ve gümüş üzerine mine işçilikli, elmaslarla bezeli. Savaşta çarpışan ve başarı gösterenlere verilen “Kılıçlı” nadir tip. Padişahın huzurunda kayd-ı hayat şartıyla takılan bu tip nişanların merkezinde altın zeminli Sultan tuğrası, etrafında ise altın ile Eski Türkçe (Osmanlıca) “Gayret, Hamiyet, Sadakat” yazılı kırmızı mineli kartuşlar yer almaktadır. 1.derece murassa olarak zor tesadüf edilen yüksek kıymette müzelik eserdir.
Referans: Osmanlı Madalya ve Nişanları, 2001 / Metin Üreten
Osmanlı Nişan ve Madalyaları Tarihi, Osmanlı Bankası 2004 / Edhem Eldem
Ölçüler: 59 x 59 cm.
Ağırlık: 45 gr.
SULTAN V.MEHMED REŞAD HAN İNİSİYALLİ “MURASSA” ALTIN CEP SAATİ
Osmanlı. Sultan V.Mehmed Reşad Han (1909-1918) için özel yapım. Saray işi. İsviçre. 14 ayar altın, imalat ve garanti damgalı. “F.Mbajador” imzalı. “No 1006 Répétition à Quarts” ibareli. Çeyrek çalar, saniye kadranlı. Makinesi “31328” seri numaralı. Estetik harikası eserin ön kapağında iri elmaslarla bezenmiş istifli kufi hat ile “Sultan Mehmed Reşad Han”ın lale formlu inisiyali yer almakta. Ana kadranı ve saniye kadranı Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Orijinal meşin muhafazası içerisinde. Muhafazası altın yaldız ile uygulanmış Sultan’ın saatteki (kufi) lale formlu inisiyaline sahip, altın konturlu. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan ele geçmesi zor yüksek kıymette müzelik şaheserdir.
Kasa Numarası: 1006
Makine Numarası: 31328
Saat Çap: 50 mm.
Muhafaza Ölçüsü: 15 x 11.5 cm.
Ağırlık: 84 gr.
SULTAN ABDÜLMECİD HAN TASVİRLİ MİNELİ ALTIN CEP SAATİ
“Siegrist & Cie”
19.Yüzyıl. İsviçre. “Siegrist & Cie” imzalı, imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. 18 ayar altın. Benzer örneği “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almakta. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı için 1850’lerde özel olarak Sultani özelliklerde tasarlanılarak imal edilmiş (diplomatik hediye olabilir), “Cylindre” sistemli makineye sahip. Üst seviye çok renkli transparan mine tekniği ile ön yüze “Sultan Abdülmecid Han Tasviri / Tasvir-i Hümâyûn”, arka yüze ise peyzaj fonlu floral bir kompozisyon uygulanmış. Üst seviye kalemişi ve kazıma (grave) işçiliği ile tezyinatlı, pervazı “champlevé” mine tekniği ile dekorlu. Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Saltanat Armalı orijinal muhafazası içerisinde. Sultan Abdülmecid Han tasvirli nadir saatler dünyanın önemli müzelerinin koleksiyonları içerisinde yer almaktadır, Amerika “Sir Salomons Collection of Watches and Clocks” gibi. Koleksiyon değeri paha biçilmez müzelik şaheserdir.
Referans: Benzer örneği “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almaktadır.
Makine Numarası: 10130
Saat Çap: 44 mm.
Kutu Ölçüsü: 4 x 9 x 11.5 cm.
Ağırlık: 53 gr.
SULTAN ABDÜLMECİD HAN NİŞANLI MURASSA ALTIN MİNELİ KUTU
“Rémond, Lamy, Mercier & Co”
19.Yüzyıl. İsviçre, Cenevre. Osmanlı Sarayı için özel yapım. Sultan Abdülmecid Han (1839-1861) dönemi. 18 ayar altın. “Rémond, Lamy, Mercier & Co” imalat ve garanti damgalı, 6 damgaya sahip. Wartski’ye göre eserdeki İngiliz damgalarına başka eserde rastlanmamıştır. Sultani özelliklerde ve işçilik kalitesinde imal edilmiş. İmparatorluk mavisi renkte, üst seviye çok renk mine tekniği ile dekore edilmiş. Elmaslar ile oluşturulmuş suyolları ile (üç sıra) bezeli. Merkezinde özel seçilmiş iri kesim elmaslar ile taçlandırılmış “Sultan Abdülmecid Han” tuğralı altın nişan bulunmakta, müstesna nişanın çelik kalıbı “Darphâne Koleksiyonu”nda, görseli ise “Osmanlı Saray Kuyumcuları” kitabının 64.sayfasında yer almakta. Bu tip taltifat amaçlı nişanlar “İlk Dönem Nişanlar Albümü”nün 96 ve 97.sayfalarında “Eflak ve Boğdan Boyarlarına” ve “Düvel-i Ecnebiyye Tercümanları ve Serkatip Vesaireye Verilen Nişanı Zişanlar” adı altında neşredilmiştir. Madalyonlar içerisi Osmanlı kalyonları, yelkenliler ve camii tasvirlerinin yer aldığı Oryantalist ekolde peyzajlar ile tezyinli. Çiçek buketleri ile oluşturulmuş stilize floral kompozisyonlar ile dekorlu, çepeçevre sıralı tekrarlı “Fleur de Lis” motifleri ile bezeli. Kapak içi grave “Argyle” desenli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı’nın estetik ve zevk anlayışının en özel örneklerinden ele geçmez nadirlikte ve kıymette müzelik şaheserdir.
Provenance: Wartski, Londra / 1977
Sotheby’s, New York / 21.10.2020 Style, Lot: 250
Referans: Osmanlı Saray Kuyumcuları, 2019 / Garo Kürkman
Osmanlı Madalyaları ve Nişanları - Ottoman Medals and Orders , 2001 / Metin Erüreten
Ölçüler: 24 x 82 x 57 mm.
Ağırlık: 175 gr.
MAREŞAL MUHAMMED ES-SÂDIK İNİSİYALLİ “MURASSA” ALTIN KUTU
19.Yüzyıl. İsviçre, Neuchâtel. (1866) İmalat ve garanti damgalı. 18 ayar altın. Osmanlı Mareşali ve Tunus Beyi Muhammed es-Sâdık (1813-1882) için özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Sultani özelliklerde ve işçilik kalitesinde. Guilloché (aznavur) işçilikli, “Rokoko” üslubunda tezyinatlı, kobalt renk mine ile kaplı, özel seçilmiş elmas, zümrüt ve yakut taşlar ile bezeli. Tesadüf edilmemiş estetik ve "Emperyal" tasarımda. Merkezinde yer alan madalyon içerisine istifli hat ile ”Muhammed es-Sâdık” inisiyali tatbik edilmiş. Madalyon “Ay-Yıldız” ve lale motifleri ile taçlandırılmış, “Osmanlı Şefkat Nişanı” ile nihayetlendirilmiş. Tasarım çatılmış süngüler, mızraklar ve Osmanlı Sancakları (Devlet-Hilafet) ile tamamlanmış, dört köşesinde iri oktagon kesim zümrütler ile zenginleştirilmiş. Fevkalade kondisyonda. Orijinal muhafazası ile birllikte. Emsallerine müze koleksiyonlarında rastlayabileceğimiz, ele geçmez nadirlikte ve kıymette müzelik şaheserdir.
*Tunus Beyi Muhammed III es-Sadık, 1855'te “Bey el-Mahalla / Veliaht” unvanına sahip oldu, 1859'da kardeşi II.Muhammed ibn el-Hüseyin’in yerine tahta geçti. 1855'te “Osmanlı İmparatorluğu Ordusu”nda önce tümen generalliği’ne atandı, daha sonra Mareşal rütbesine yükseltildi.
Ölçüler: 22.5 x 92 x 59.5 mm.
Ağırlık: 151 gr.
SULTAN II.ABDÜLHAMİD HAN İNİSİYALLİ “MURASSA” ALTIN ENFİYE KUTUSU
19.Yüzyıl. İsviçre, Cenevre. Osmanlı Sarayı için özel yapım. Murassa altın, mineli. Sultani özelliklerde ve kalitede, merkezi elmaslarla bezenmiş Eski Türkçe (Osmanlıca) ile “A.H” (Ayın-Ha) “Abdülhamid Han” inisiyalli. Guilloché (aznavur) işçilikli yüzeyler yeşil renk mine ile kaplı. Rokoko üslubunda üst seviye kazıma (grave) ve kalemişi tekniği ile stilize floral tezyinatlı. Kapak içi grave “Argyle” desenli, açma tuşu iri elmas taş finalli. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı orijinal muhafazası içerisinde. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk şaheserdir.
Ölçüler: 19.5 x 69 x 43.5 mm.
Ağırlık: 97 gr.
OSMANLI 19.YÜZYIL MUKADDES EMANET MUHAFAZASI
"Mühr-i Saâdet Mahfazası"
19.Yüzyıl. Osmanlı. Kantaşından imal edilmiş, altın montürlü. Tıpkı benzeri Topkapı Sarayı Müzesi “Mukaddes Emanetler Koleksiyonu”nda yer almakta ve içerisinde Hz.Muhammed'in mührü olan “Mühr-i Saâdet” muhafaza edilmekte. Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu’na “TSM Envanter No:21/167” olarak kayıtlı eserin görseli “Osmanlı Sultanları” ve “Hırka-i Saadet Dairesi ve Mukaddes Emanetler” kitaplarında yer almaktadır. Fevkalade kondisyonda. Türk-İslam Sanatı’nın yüksek önem ve kıymet arz eden ele geçmez müzelik şaheseridir.
Provenans: Mehmet İbrahim Hilmi Bozcaadalı Eski Koleksiyonu
Referans: Hırka-i Saadet Dairesi ve Mukaddes Emanetler, 2011 / Hilmi Aydın (Sayfa: 101)
Osmanlı Sultanları / ATO (Sayfa: 107)
Ölçüler: 25 x 50 x 35 mm.
Ağırlık: 40 gr.
KUR’AN-I KERİM FORMUNDA “HEART SHAPED” MİNELİ ALTIN SAAT
19.Yüzyıl. İsviçre. Sultan Abdülmecid Han dönemi. Osmanlı Sarayı Yüksek Erkânı için 1850’lerde özel olarak tasarlanılarak imal edilmiş. Bir benzeri “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almakta. 18 ayar altın üzerine mine işçilikli. Kur’an-ı Kerim formunda, içi 3 yaprak (el yazma) altın çerçeveli. Beyaz porselen kadranı Eski Türkçe (Osmanlıca) rakamlı. Makinesi kalp şeklinde (Heart Shaped Cylinder), orijinal kurma anahtarlı. Kalp şeklindeki bu makine 1848 yılında “Benjamin Haas” tarafından geliştirilmiştir. Bugün sadece müze koleksiyonlarında görebileceğimiz saatlerin sahip olduğu bu makine “2 mm.” kalınlığında olup o zamana kadar dünyada üretilen en ince ölçüye sahiptir. Kolye ucu özellikli, asma halkalı. Altın çerçeveler içerisine geç dönem hattat tarafından el yazma “Nas, Felak Sureleri”, “Şifa, Nazar Ayetleri” ve “Ayet-el Kürsi Duası” uygulanmış. Fevkalade kondisyonda. Orijinal muhafazası içerisinde. Sultan Abdülmecid Han döneminde Saray ve çevresi için Avrupa’da üretilen üst seviye sanat eserlerinin en özel örneklerinden yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Benzer örneği “Topkapı Sarayı Müzesi Koleksiyonu”nda yer almaktadır.
Ölçüler: 31 x 26 mm.
Makine Kalınlığı: 2 mm.
Ağırlık: 33 gr.
ALLAM & CLEMENTS (GRISAILLE) MİNELİ ALTIN CEP SAATİ
“John Morecock”
18.Yüzyıl. İngiltere, Londra. Allam & Clements, 1778 üretimi. İmalat ve garanti damgalı, seri numaralı. Kasası ünlü “John Morecock” yapımı, “IM” damgalı. Bir benzeri İngiltere “British Museum Koleksiyonu”nda yer almakta. Çalarlı, zincirli (fusee) makineye sahip. 18 ayar altın, transparan tek renk mine ile “Grisaille” tekniğiyle çalışılmış. "Kleopatra" temalı kompozisyona sahip. “Grisaille” mine işçiliği bir ton değişikliği ile aynı ton kullanılarak gerçekleştirilen ve büyük ustalık gerektiren meşakkatli bir yöntemdir. Estetik harikası müstesna eserin açma tuşu eski kesim iri pırlanta ile neticelendirilmiş. Fevkalade kondisyonda. Emsallerine müze koleksiyonlarında dahi zor tesadüf edilen yüksek kıymette ele geçmez müzelik şaheserdir.
Referans: Eserin benzer örneği “British Musem Koleksiyonu’nda (Envanter No: 1983,1204.1) yer almaktadır. (Sadece kasa, saati eksik)
Makine Numarası: 1702
Çap: 47 mm.
Ağırlık: 101 gr.
ROSSEL & FILS “EMPERYAL” MURASSA ALTIN CEP SAATİ
“J.F. Bautte & Cie”
Rossel & Fils. İsviçre, Cenevre. 1880’ler. İmalat ve garanti damgalı, seri numaralı. 18 ayar altın. “Emperyal tasarımda, merkezinde elmaslarla bezeli “Hanedan Tacı” ve “A” inisiyali yer almakta. “J.F. Bautte & Cie”, çeyrek çalar, saniye kadranlı. Kadranı “Romen” rakamlı. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan, ele geçmez nadirlikte ve kıymette koleksiyonluk eserdir.
Makine Numarası: 9738
Seri Numarası: 97338
Çap: 50 mm.
Ağırlık: 124 gr.
PATEK PHILIPPE “GONDOLO” ALTIN CEP SAATİ
“Gondolo & Labouriau”
Patek Philippe. İsviçre, Cenevre. 1905-1910 üretimi. İmalat ve garanti damgalı, seri numaralı. 18 ayar altın. Patek Philippe firmasının Gondolo & Labouriau için ürettiği model. Büyük boy, saniye kadranlı. Kadranı “Romen” rakamlı. Benzer örnekleri “Patek Philippe Museum (Envanter No: P-210-1907)” ve “Macau Timepiece Museum (Envanter No: PW1809046)” koleksiyonlarında yer almakta. Fevkalade kondisyonda. Emsalleri müze koleksiyonlarında yer alan ele geçmez nadirlikte koleksiyonluk eserdir.
“Patek Philippe Gondolo Chronometro” serisi adını 20.Yüzyıl başlarında Rio de Janerio’lu ünlü saat satıcısı “Gondolo & Labouriau”dan almıştır. Gondolo & Labouriau, Avrupa ekonomisinin I.Dünya Savaşı zorlukları ile mücadele ettiği dönemde “Patek Philippe” firmasının ürettiği saatlerin üçte birini satarak firmanın bir numaralı küresel müşterisi (1872-1927) olmuş, saat piyasasındaki bu dominasyondan dolayı Brezilya’da saatlere “Patek” denilmeye dahi başlanmıştır.
Seri No: 143061
Kasa No: 249249
Referans: Benzer örnekler “Patek Philippe Museum (Envanter No: P-210-1907)” ve “Macau Timepiece Museum (Envanter No: PW1809046)” koleksiyonlarında yer almakta.
Çap: 55.5 mm.
Ağırlık: 129 gr.
CARTIER ART-DECO “TRANSPARAN” PLATİN CEP SAATİ
“Cartier Art-Deco Platinum Rock Crystal (Diamond-Set) Pocket Watch
Cartier. Fransa, Paris. Art-Deco dönemi. Cartier imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. (Makinesi ve kadranı imzalı, kasası numaralı) Cartier’in 1925’lere tarihlenen özel üretimlerden. Romen rakamlı, ince smokin tip. Transparan görünümlü rock crystal (necef) gövdesi, platin kasalı ve gümüş (guilloché) kadranlı, eski kesim pırlantalarla bezeli. Platin kasanın her iki yüzüne kenarları geometrik kesimli "rock crystal" yerleştirilmiş ve araya büyük ustalıkla kurmalı saat makinesi monte edilmiş. Platin rakamlar ve platin askı kancası eski kesim pırlantalar ile zenginleştirilmiş. Fevkalade kondisyonda.
Benzer örneği (sade altın modeli) İsviçre “The Beyer Watch and Clock Museum” Koleksiyonu’nda yer almakta. Cartier mücevher firması kendisine ait “European Watch & Clock Company” ile birlikte 1915-1940 yılları arasında bu tip çok az sayıda limitli özel üretimler yapmış ve bu eserlerin çok azı günümüze ulaşabilmiştir. Tüm dünyada müzelerin ve müzayedelerin aranan en özel ve kıymetli eserleri arasında yerini alan ve sınırsız Cartier yaratıcılığının ve Art-Deco Sanat Akımı’nın en özel örneklerinden olan ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Kasa Numarası: 27530
Çap: 45 mm.
Ağırlık: 32 gr.
TIFFANY & CO (GIRARD PERREGAUX) “CHATELAINE” CEP SAATİ
19.Yüzyıl. İsviçre. “Tiffany & Co” için 1870’lerde “Girad Perregaux” tarafından özel üretilmiş chatelaine cep saati. Tiffany & Co ve Girard Perregaux imzalı, imalat ve garanti damgalı, seri numaralı. 18 ayar altın üzerine transparan mine tekniği ile çalışılmış, elmaslarla bezenmiş. Her iki yüzü kalp formlu madalyon içerisine floral kompozisyonlu kuğu ve kuş tasvirli, kalemişi ve kazıma (grave) tekniği ile tezyinli. Kadranı altın ve gümüş (guilloché) işlemeli, Romen rakamlı. Makinesi tepeden kurmalı. Estetik tasarlanmış askısı (chatelaine) altın, ajur işçilikli. Fevkalade kondisyonda. Tiffany & Co markası 1850-1900 yılları arasında bazı ünlü saat firmalarına kendi mağazalarında kendi markası ile satılmak üzere özel siparişler vermiştir, Girard Perregaux, Patek Philippe ve Piaget saat markaları bu limitli özel üretimleri karşılamıştır. Dünya müzayedelerinde dahi zor tesadüf edilen yüksek kıymette ele geçmez koleksiyonluk eserdir.
Kasa Numarası: 50159
Saat Çap: 40 mm.
Chatelaine Ölçüsü: 97 x 34 mm.
Ağırlık: 81 gr.