OSMANLI 18.YÜZYIL SARAY İŞİ EDİRNEKARİ SANDIK
18.Yüzyıl başı. Osmanlı. Edirnekari. Saray işi. Sultani özelliklerde. Ihlamur ağacından üst düzey oyma işçiliği ile koyu Edirne yeşili tempura boya ve zengin altın yaldız kullanılarak dekore edilmiş. Ön ve yan yüzleri merkezde Edirnekari üslubunda kozalak şemseler ve stilize floral unsurlarla bezeli. Aykırı model üstten yarım kapaklı ve geniş hacimli. Doğaya karşı zayıf düşen ahşap eserlerin çoğu ne yazık ki günümüze kadar ulaşamamıştır, eser bu sebeple ayrıca önem ve kıymet arz etmektedir. Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpan Edirnekari Sanatı’nın ele geçmez, müzelik eser statüsünde koleksiyonluk şaheseridir.
Ölçüler: 31 x 55 x 36 cm.
Osmanlı Ahşap işçiliği Anadolu'da Selçuklu döneminde gelişip, kendine özgü bir karakteristik niteliğe bürünmüştür. Selçuklu ve Beylikler dönemi ağaç eserler genellikle mihrap, cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlardan oluşan usta işi eserlerdir. Osmanlı dönemine gelindiğinde sadeleşen eserler sehpa, kavukluk, yazı takımı, çekmece, sandık, kaşık, taht, kayık, rahle, Kur'an muhafazası gibi gündelik kullanım eşyalarının yani sıra; pencere, dolap kapağı, kiriş, konsol, tavan göbeği, mihrap, minber ve sanduka gibi mimari yapıtlarda da uygulandığını görüyoruz. Ağaç işçiliğinde kullanılan malzemeler daha çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz, ıhlamur ve gül ağacından oluşuyor. Koleksiyoncular tarafından en fazla ilginin gösterildiği ve değer olarak da en yüksek ivmeyi kazanan eserler ise Edirnekari ve Eser-i İstanbul/İstanbul işi olarak adlandırılan eserlerdir.
Edirnekari, 14.Yüzyıldan başlayarak Edirne’de ahşap üzerine oyma, yaldızlama ve boyama biçiminde yapılan süslemelerin genel adıdır. Edirne’ye has manasında “Edirnekari” olarak adlandırılan ahşap işçiliği Türk Ahşap Sanatı’nda 16. Yüzyıldan itibaren Edirne gibi İstanbul’da da ahşap sanatçılarının uyguladığı bir tekniktir. Genelde çok renk bitkisel motifler kullanılarak lake tekniğinde ve tempura boya kullanılarak yapılan ve Türk geleneksel evlerinin ve saraylarının tavan süslemelerinde, kapı, dolap, sandık, kavukluk, rahle, cilt kapakları gibi dekorasyon elemanlarında uygulanmaktadır. Edirnekâri, 19.Yy’ın ortalarına kadar kullanıldı ve büyük ustalar yetişti. Barok tarzında ancak Osmanlı’ya özgü bir stilde yapılan oyma ve kakma işçiliği ile lake tekniğinin buluştuğu bu güzel eserler Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpmaktadır.
OSMANLI 19.YÜZYIL SULTAN II.MAHMUD HAN DÖNEMİ “EDİRNEKARİ” AY-YILDIZLI ÇİFT AYNA
19.Yüzyıl başı. Osmanlı. Çift. Edirnekari. Sultan II.Mahmud Han (1808-1839) dönemi. Ihlamur ağacından yapılmış eser yeşil ve kırmızı renk tempera boya ve yoğun altın yaldız ile bezenmiştir, aynaları orijinaldir. Merkezdeki “Ay-Yıldız” motifi emperyal bir taç ile neticelenmiştir. Çift olması sebebi ile ayrıca önem arz eden eserler ebatları, işçilik kalitesi ve formu itibariyle dikkat çekicidir. Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpan Edirnekari Sanatı’nın ihtişamlı görselliği ile ön plana çıkan tasarım harikası koleksiyonluk örnekleridir.
Ölçüler: 93 x 40 cm. (her biri)
Edirnekari, 14.Yüzyıldan başlayarak Edirne’de ahşap üzerine oyma, yaldızlama ve boyama biçiminde yapılan süslemelerin genel adıdır. Edirne’ye has manasında “Edirnekari” olarak adlandırılan ahşap işçiliği Türk Ahşap Sanatı’nda 16. Yüzyıldan itibaren Edirne gibi İstanbul’da da ahşap sanatçılarının uyguladığı bir tekniktir. Genelde çok renk bitkisel motifler kullanılarak lake tekniğinde ve tempura boya kullanılarak yapılan ve Türk geleneksel evlerinin ve saraylarının tavan süslemelerinde, kapı, dolap, sandık, kavukluk, rahle, cilt kapakları gibi dekorasyon elemanlarında uygulanmaktadır. Edirnekâri, 19. yy’ın ortalanna kadar kullanıldı ve büyük ustalar yetişti. Barok tarzında ancak Osmanlı’ya özgü bir stilde yapılan oyma ve kakma işçiliği ile lake tekniğinin buluştuğu bu güzel eserler Topkapı Sarayı’nın hemen her köşesinde tüm ihtişamıyla göze çarpmaktadır.
OSMANLI 19.YÜZYIL SEDEF ve KEMİK KAKMA (BÜYÜK BOY) MİHRAPLI RAHLE
19.Yüzyıl. Osmanlı. Ahşap üzerine sedef ve kemik kakma, büyük boy. İşçilik kalitesi ile ön plana çıkan eser nadir görülen zengin kompozisyonlara ve görselliğe sahip. Fevkalade kondisyonda. İslam kültüründe önemi büyük olan Kur’an rahlelerinin kallavi ebatlarda tasarlanmış koleksiyonluk ve eşsiz bir örneğidir.
Ölçüler: 97 x 26 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ESER-İ İSTANBUL TESPİH KUTUSU
19.Yüzyıl sonu. İstanbul işi. Tespih kutusu olarak tasarlanmış. Sedef ve kemik kakma işçiliği ile şemse motifli. Fevkalade kondisyonda. Türünün koleksiyonluk örneğidir.
Ölçüler: 8 x 23 x 13 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ESER-İ İSTANBUL “TÜRK DAMASI” OYUN MASASI
19.Yüzyıl. Osmanlı. Eser-i İstanbul. Sultan Abdülaziz Han (1861-1876) dönemi. Sultan Abdülaziz Han döneminde altın çağını yaşayan “Türk Daması” oynamak için yüksek ayaklı ve yanlardan çift çekmeceli olarak tasarlanmış. İstanbul işi, sedef ve kemik kakma. Tüm yüzeyi geometrik tezyinli, çekmece kapakları Osmanlı Rokokosu üslubunda stilize floral dekorlu. Fevkalade kondisyonda. Osmanlı padişahlarının yakın ilgi gösterdiği Türk Daması için sarayda “Damacıbaşı”lar görevlendirilirdi. Dama literatüründe kendisine ait oyunlar bulunan Sultan Abdülaziz Han döneminde pek çok damacının (Ethem Efendi, İbrahim Efendi, Haçik Efendi, Ziya Bey, Karamanlı Peynirci Bodos Ağa, İsmet Molla, Eyüplü Mürvet Efendi, Limoncu Tatar Hüseyin gibi) saraya davet edildiği ve saray kadrosuna alındığı bilinmektedir. Oyunun Türk kültüründeki önemi açısından farklı bir kıymete haiz, son derece nadir tesadüf edilen koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 72 x 40 x 34 cm.
ZÜMRÜD-Ü ANKA TASVİRLİ AHŞAP KAVUKLUK
19.Yüzyıl. Ahşaptan oyma işçiliği ile yapılmış, ajurlu. Zümrüd-ü Anka (simurg) tasvirli, stilize floral motiflerle bezeli. Fevkalade kondisyonda. Türünün koleksiyonluk bir örneğidir.
Ölçüler: 45 x 28 x 19 cm.
ÇİN 19.YÜZYIL BAMBU KORNİŞ TAKIMI
19.Yüzyıl. Çin. Bambu 4 adet kornişten oluşan takım zarif stilize floral motiflerle bezeli. Nadir ele geçen koleksiyonluk eserlerdir.
Uzunluk: 123 cm. - 100 cm.
ÇİN 19.YÜZYIL “SARAY İŞİ” PARAVAN
19.Yüzyıl. Çin. Saray işi. İpek. 4 kanattan oluşan, kasası gül ağacından mamul. Tüm kanatlar üst düzey sanat kalitesinde ipek üzerine çalışılmış stilize floral motifler ile zenginleştirilmiş realist kuş figürlerinden oluşan kompozisyonlardan oluşmakta. Eserin kasası ajurlu olup Çin süsleme bezemeleri ile dekorludur. Çin Tekstil ve Ahşap Sanatı’nın başyapıtı sayılabilecek sanat ve işçilik kalitesine sahip, benzer örnekleri yurtdışı müzayedelerde nadir de olsa tesadüf edilen, yüksek kıymette koleksiyonluk eserdir.
Ölçüler: 180 x 250 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL ESER-İ İSTANBUL SEDEF KAKMA SEHPA
“Mamulat-ı Nahliyye”
19.Yüzyıl. Osmanlı. İstanbul işi. Sedef kakma. Tablası Rumi motiflerle bezeli bir bordür ile çevrili, kufi hattı ile müsenna “Mamulat-ı Nahliyye” yazılı, ayakları mihraplı. Estetik ve görsel yönü yüksek koleksiyonluk bir örnektir.
Çap: 56 cm.
Yükseklik: 54 cm.
OSMANLI 19.YÜZYIL “TEKKE İŞİ” KÜTAHYA SERAMİK TABLALI SEHPA
19.Yüzyıl. Osmanlı. Tekke işi. Rumi ve hatayi motiflerle bezeli Kütahya Seramik tablalı. Sekizgen ahşap gövdesi ajurlu. Nargile sehpası boyutlarında tasarlanmış koleksiyonluk bir örnektir.
Çap: 31 cm.
Yükseklik: 41 cm.